DSB: Verslag Powerbike team Assen

62

Lang was er de vraag of het circuit op tijd klaar zou zijn. De eerste ONK races 2 weken geleden zijn door de aanhoudende kou (er kon geen asfalt gelegd kon worden) afgelast. Gelukkig begon de temperatuur naar het einde van mei toch wat richting zomerse waardes te gaan.

7 april – Training op het nieuwe circuit




Door de veranderingen aan het TT-Circuit rijden we nu voortaan altijd het volledige GP-circuit. Dit wil zeggen waar we voorheen rechtsaf de nationale bocht ingingen, we nu rechtdoor knallen om de noorder lus te pakken. Deze noorder lus is wel enigzins ingekort. Het leuke (?) hier is natuurlijk dat we nu rechtstreeks de tijden kunnen vergelijken met de helden uit de GPs en Superbike races.

De trainingsdag was fris, misschien is koud zelfs een betere woordkeuze. Met zo’n 6 graden is het niet altijd even prettig op de motor. In de trainingen waren heel wat snelle mannen aanwezig uit het ONK. Ik had veel moeite om het tempo dat verschillende rijders maakten te kunnen volgen. Dit resulteerde in tijden rond de 2:05, waar andere al ver onder de 2:00 zaten.
De laatste sessie (het leek wel de temperatuur onder nul was gezakt), toch nog maar even aangezet. Wat resulteerde in een tijd net onder de 2 minuten (1:59,816). Hiermee was ik toch redelijk tevreden, al had ik wel het gevoel, dat mocht ik de volgende dag bij de eerste 15 willen eindigen, hier toch nog wel wat secondes af zouden moeten.

8 april – De eerste SuperCup 1000 racedag

Helaas was Iwan er niet bij deze keer, en had ik dus de zware taak op me genomen om de eer van het Powerbikes Racing Team hoog te houden. Dit zou inderdaad een zware taak worden.
De eerste training was op een natte baan. Het regende niet meer, en op sommige plekken was de baan niet zo heel nat meer. Volgens de radar beelden zou het in de 2e sessie zeker niet beter zijn. Ik besluit om deze sessie dus maar meteen wat tempo te maken. Dit resulteerde in een 16de tijd. Hier was ik zeer tevreden mee, maar helaas werd al snel omgeroepen dat de eerste training geen kwalificatie was. !#^!(*^#$
De 2e training was een klein beetje natter, en het ging ook niet zo lekker als de 1e training. Zaker niet nadat ik rechtdoor ging voor Duikersloot – Mandeveen, doordat ik van m’n stepje afgleed bij het insturen. Mijn uiteindelijke startopstelling was dus een 22ste plek. Niet echt super dus.
De race was….. droog. De start was….. redelijk goed. Ik had nog geen proefstarts gemaakt met de R1, dus het was even afwachten hoe dit ging verlopen. Ik weet niet precies op welke plek ik lag na de eerste bocht, maar weet wel dat ik in de eerste ronde door flink wat mensen ingehaald werd. Ik weet ook waarom. Ik rem te vroeg, veel te vroeg, en daarbij is mijn bochtensnelheid ook niet meer wat het is geweest (dat liet Hans van Beek me wel zien door op een heel mooie manier binnendoor te komen). Ik kom na de eerste ronde door als 29ste. De tweede ronde, wordt ik nog 2 keer ingehaald, en kom als 31ste door. Hierna begin ik weer terug te klimmen om uiteindelijk op een 28ste plek te eindigen na nog een keer stuivertje gewisseld te hebben met Adriaan Loef, die ik nog net (met 1/10 verschil) achter me kan laten.
Al met al is de eerste race niet helemaal verlopen naar mijn verwachtingen. Maar ja, dat kan gebeuren. Helaas (?) kan ik deze keer niet de schuld geven aan de motor, want die loopt werkelijk perfect. Misschien dat de afstelling van de Wilbers vering nog niet perfect staat, maar dat is altijd in het begin eventjes zoeken. Ook dit gaat goed komen.

De volgende race is al weer met pasen. We zullen dan samen met het ONK op het circuit van de Nurburgring rijden, en de cuppers zullen weer strijden om de schaarse puntjes in de SuperCup 1000 competitie.