DSB: Verslag Peter Politiek Eemshaven

98

Koud, winderig, miezerig en nog eens koud was het afgelopen weekend in Eemshaven. De eerste races van het Nederlands Kampioenschap van de Classics en de Supermono stonden op het programma. In beide klassen wist Peter een podiumplaats te bemachtigen en daarmee goede zaken voor het kampioenschap te doen.

De Classics stonden donderdag al tussen de Cup wedstrijden op het programma, voor hun jaarlijkse Hemelvaartsrace. In het begin van de eerste training wist Peter een goede tijd neer te zetten op het vernieuwde circuit. Maar net toen hij echt in zijn ritme begon te komen brak de aandrijfriem naar de versnellingsbak, waardoor hij de Seeley Matcheless G50 van de baan moest sturen. Het probleem werd na de training moeiteloos opgelost en tijdens de tweede training wist hij zijn tijd flink te verbeteren en een 3e tijd op de klokken te zetten.







Het had voor de race geregend, maar toen de coureurs op de startgrid stonden was de baan al half opgedroogd. Peter kwam niet zo goed weg bij de start en lag na een ronde op de 5e plaats, maar wist in de tweede ronde al naar een 3e positie te rijden. Hij kon op de opdrogende baan zijn achtervolgers afschudden, maar het gat naar de man op de 2e plaats werd niet kleiner. Halverwege de race viel de leider van de race, William de Ridder, vanwege mechanische problemen uit. Hierdoor kon Peter op zijn gemak de 2e plaats overnemen en de race als 2e uitrijden.

In het weekend reden de Classics en de Supermono. De eerste training was voor beide klasses droog en Peter wist tot ieders verbazing in beide klasses de snelste trainingstijd neer te zetten. Toen het tijd werd voor de tweede trainingen begon het te regenen, waardoor de tijden niet meer verbeterd konden worden en onze coureur in twee klasses op de ÔPole PositionÕ stond.

Voor de race van de SupermonoÕs leek het te gaan regenen en dus stonden bijna alle coureurs op regenbanden. Het bleef echter bij dreiging en en baan droogde merkwaardig snel op. Peter kwam goed weg en kwam bij de eerste doorkomst als 2e door. Samen met de leider, Henk-Jan Murman, reed hij bij de rest van het veld weg. Halverwege de race maakte Murman een foutje, waardoor Peter de koppositie over kon nemen. Helaas maakte de student uit Enschede in dezelfde ronde zelf een fout en moest hij de 1e plaats daardoor weer afstaan. Door zijn fout was er een gat van twee seconden ontstaan naar de leider, omdat PeterÕs regenbanden het niet uithielden op het droge circuit en hij geen onnodige risicoÕs wilde nemen besloot hij de 2e plaats te pakken en kon dus zo als 2e over de finish komen.

Zijn start bij de Classics race was weer niet zo goed, waardoor hij 2 plaatsen verloor en bij de eerste doorkomst als 3e over de streep kwam. Toen hij in de 3e ronde tot op het achterwiel van de 2e man was gekomen begaf de aandrijfriem, die donderdag ook al stuk was gegaan, het weer. Peter kon de G50 dus weer aan de kant zetten en een zekere podiumplaats ging hierdoor aan zijn heus voorbij.

ÒIk ben superblij dat ik twee 2e plaatsen heb kunnen pakken en ik ben blijer dat ik heb laten zien dat ik om de winst kan strijden. Volgende week heb ik met de Supermono meer kans om de overwinning te pakken en daar zal ik dan ook vol voor gaan!Ó aldus een tevreden Peter Politiek jr na de races.

Uitslag Supermono 8 mei:

1. Henk Jan Murman; 2. Peter Politiek, Husqvarna; 3. Christian van der velden, BMW; 4, Marco Winkelaar, Yamaha; 5. Joseph Grauwmans; 6. Henk From;

Uitslag Classics 5 mei:

1. Jan Frank Bakker, ABAaF; 2. Peter Politiek, Seeley; 3. Piet Damen; 4. Peter Rademaker, Ducati; 5. Bernard Bakker; 6. Jan Vogelzang, Aermacchi; 7. Roel Pasop, Truimph; 8. Fred Blom, BSA; 9. Hans de Wiy, Norton; 10. Hans Buskermolen, Seeley;

Uitslag Classics 8 mei:

1. William de Ridder, Seeley; 2. Jan Frank Bakker, ABSaF; 3. Jan Kampen; 4. Jan Vogelzang, Aermacchi; 5. Roel Pasop, Truimph; 6. Bernard Bakker; 7. Gerard van den Brom, Norton; 8. Jan Koning, Seeley; 9. Jose van Meurs, BSA; 10. Roel Weijers, Ducati;

Peter Politiek uitgevallen