DSB: Verslag ONK Tolbert en 50c races Nieuw/Weerdinge.

60

Het hele Duntep team was het afgelopen weekeinde actief in den lande. Arno en Joan reden hun ONK in het Groningse Tolbert terwijl op zaterdag de 50cc brigade weer eens naar de kartbaan in Nieuw Weerdinge toog. Het doorgaan van de races in Tolbert was op de vrijdag het grootste onderwerp van gesprek, de vele regen had ervoor gezorgd dat de paddock totaal onbegaanbaar was. De teams stonden dan ook overal langs de baan opgesteld en de plaatselijke boeren hadden hun erven vol staan met sleutelende raceteams. Het verslag van de trainingen word weer door de coureurs zelf verzorgd.

1e training Joan.
Na overleg met de monteurs en de veringspecialisten werd er besloten om met gebruikte achterbanden te beginnen.
Dit circuit is linksom en de meeste circuits zijn rechtsom dus daarom hebben we genoeg banden die aan de linkerkant nog hartstikke goed zijn.
We hadden de achterkant 2 mm laten zakken omdat er 4 haakse linkerbochten zijn dus is er veel grip aan de achterkant nodig.
De eerste rondjes was het even weer wennen aan de motor en aan het circuit. Na een paar rondjes moest het tempo omhoog en dat ging goed ik zat al vrij snel op 1.01.9. De achterkant voelde niet helemaal goed aan dus even naar binnen (de pits in) om het probleem te laten verhelpen.
Dat werd een stuk beter dus moest het toen maar gebeuren. De ronden hierna gingen voor mijn gevoel echt goed maar op de chrono´s werd maar vier/tiende van de snelste tijd afgereden . Niet geheel ontevreden gezien de omstandigheden want halverwege deze 1e training werd de rem hard minder. Het was goed voor een 14de tijd.




2e training Joan.
Het remprobleem was goed te zien. De remblokken waren er voor de 1e training nieuw ingekomen en na de training waren ze helemaal weg. Iets wat normaal gesproken niet mag gebeuren. Nader onderzoek toonde dat er remmateriaal vast op de remschijf zat en dat de remblokken opvrat. Voor de 2e training heb ik de gearing iets langer gezet om iets lager in toeren een bocht te kunnen nemen en dat resulteerde in een stabielere fiets in de bocht.
Ook hebben we achter een nieuwe achterband gemonteerd en uiteraard nieuwe remblokken. In het begin had ik direct een aantal ronden vrije baan en kon direct al in het ritme komen. Halverwege de training kon ik het snelste rondje rijden. Later heb ik nog een paar keer geprobeerd om een snel rondje te zetten, ik kwam dichtbij maar helaas net niet dicht genoeg. Het gevoel over de training is goed, ik sta 11e met een tijd van 1.00.468. Ik ben tevreden met deze plek, alles staat dicht bij elkaar ik heb er veel zin in morgen.

1e training Arno.
De 1e training op dit circuit wilde ik gebruiken om het circuit te leren kennen omdat deze baan voor mij nieuw was ,vorig jaar was ik hier als toeschouwer en om Joan naar voren te kijken omdat ik toen mijn botten in mijn voet op een hoopje had gereden. In ronde drie van deze training moest ik behoorlijke stunten uithalen aan het einde van het rechte stuk om andere rijders niet van hun fiets te torpederen. Ik had bijna geen remdruk meer en moest noodgedwongen de pits opzoeken om de reserve motor te halen .
Omdat deze fiets op regenbanden stond en alles moest worden omgebouwd bleven er nog een krappe tien minuutjes over om te trainen. Met een tijd van 1:02.755 was een 18e plaats mijn deel in de eerste training.

2e training Arno.
Voor deze training werd het complete remsysteem aan de voorkant van mijn motor vervangen door mijn monteurs.
Doordat op dit circuit erg veel en hard moet worden geremd krijgen de stoppers veel te verduren en halverwege de training moest ik naar binnen om de remhendel te verzetten omdat de druk weg zakte. Ook Joan had last van dit euvel.
Na de rest van de training zonder problemen te hebben kunnen rijden zocht ik de laatste twee ronden naar een gaatje om mijn tijd nog te kunnen verbeteren, dit lukte in de laatste ronde en met een verbetering van mijn tijd naar 1:01.108 mag ik de wedstrijd beginnen vanaf een 15e stek.

De race.
De warm up verliep zonder problemen, de machines stonden na de trainingen goed afgesteld en er werd daarom niets meer veranderd.
De start was voor beide mannen heel goed. Vooraf was er enige vrees voor de eerste bocht daar deze behoorlijk krap is. Alles kwam er goed door en Joan kwam als 10e door gevolgd door Arno op de 15e plek. Joan beet zich fantastisch in de strijd en knokte om de vijfde plaats met van Beek, Opheij en Kerkhoven. Kampioensleider Jan Hanson ging samen met Jarno Janssen onderuit waardoor de groep nog iets opschoof naar voren. Helaas kregen zowel Arno als Joan ook nu weer last van slechte remmen. Iets wat trouwens niet alleen aan hun remmen lag, iedereen klaagde erover. Uiteindelijk kon Joan een mooie 8e plaats vasthouden wat hem weer 8 punten opleverde en waardoor hij tevens weer een plaats klimt in de tussenstand. Hij staat nu 11e en heeft goed uitzicht op de top tien.
Arno had volgens eigen zeggen een megaslechte start. Hij kon in de eerste bocht echter al heel veel goed maken en kwam dus als 15e bij de pits langs. Hij kon een paar plaatsjes klimmen en verzeilde toen in een gevecht met Start Nieuwleusen coureur Rik Lenters. Deze was niet van plan Arno er langs te laten waardoor de beide mannen rondenlang samen waren. Tegen het eind kwam Mile Pajic nog bij Arno aan het achterwiel maar deze aanval kon hij afstoten. Een 12e plaats voor Arno geeft hem weer recht op een paar puntjes.
Al met al dus een mooi weekend met flink wat punten voor het kampioenschap. Komend weekeinde staat in het teken van de WK superbikes. Voor de heren zijn hier punten te verdienen in het EK supersport.
Uitslag ONK supersport Tolbert:
1 Barry Veneman Suzuki
2 Arie Vos Kawasaki
3 Jeroen Turkstra Honda
8 Joan Veijer Honda
12 Arno Veijer Honda

50cc races Nieuw Weerdinge.
De 50cc mannen komen langzamerhand aan het einde van hun seizoen. Nog drie races staan er op de kalender en na deze in het Drentse land krijgen ze alleen Zwolle en Berghem nog. Julian Lier staat er van de drie Duntep coureurs het beste voor, hij heeft nog uitzicht op de derde plek in de eindstand.
Hij zette tijdens deze race weer een beste stap in de goede richting. Na een goede start kon hij meteen aanpikken bij de kopgroep en wist na een prima race een mooie 4e positie te claimen. Doordat zijn naaste concurrent ver achter hem zat is Julian nu inderdaad opgeschoven naar de derde stek in de tussenstand. De twee nog komende banen liggen Julian ook wel dus heeft hij alle vertrouwen in een goede afloop.
De expi klasse stond natuurlijk ook op het programma deze dag en Harm en Reinold stonden volop gemotiveerd aan de start. Helaas had Harm een mindere start en moest bijna vanaf de achterste plaats aan de wedstrijd beginnen. Reinold had het net omgekeerd, hij kwam goed weg maar moest in de eerste bocht uitwijken voor enkele vallende collega´s. Hij kon zijn race vervolgen maar had flink wat terrein verloren. Reinold werd als 11e afgevlagd maar kreeg de teleurstellende mededeling dat hij gediskwalificeerd werd omdat het gezamenlijke gewicht van rijder en machine 1 kilo te weinig was!
Harm reed zich naar de 7e plek en kon toen eigenlijk niet verder komen daar zijn geblesseerde schouder begon op te spelen. Toch weer een aantal punten voor de kampioensstand.
Het 50cc team heeft zijn volgende race in Zwolle op 11 september.

Met vriendelijke groet,
Henk Haasjes