DSB: Verslag ONK Raalte team Duntep.

71

Zoals afgelopen week al op onze website te lezen was hebben Arno en Joan een extra trainingsdag afgewerkt op Assen. Dit om, met hulp van Ten Kate tuning, de motorische problemen de baas te worden. Na deze dag hadden zowel Arno als Joan hier een zeer goed gevoel over. Het verslag over de races in Raalte is als volgt.

Trainingsverslag Joan.
Nadat we woensdag nog een testdag op Assen hadden afgewerkt zijn we toch met een goed gevoel naar Raalte gegaan.
De weersberichten waren wisselvallig, het werd dan ook veel wielen wisselen.
Vlak voor de vrije training begon het te regenen dus koos ik voor vol regen aan de voorkant en ÒstripesÓ achter.
Echter toen we moesten rijden was de baan alweer zo droog dat we op droogweer banden hadden moeten staan. Ik ben dan ook na 3 ronden binnengekomen om banden te sparen.
De 1e tijdtraining was de baan nat maar er was wel een droog spoor dus gewoon op droogweer banden. Voor de voorkant had ik een medium band gekozen en achter voor een soft.
We hadden datagegevens van vorig jaar dus konden we de fiets al aardig in de goede richting afstellen. Er was echter een nieuw stuk asfalt gelegd en dat vroeg om een andere afstelling.
In het begin van de training had ik weinig grip op het stuk met oud asfalt we hebben iets minder compressie gegeven
Na nog een paar keer binnen te zijn geweest voor een paar kleine veranderingen voelde de fiets goed aan.
Dus moest het toen maar gebeuren, ik had gehoopt om aan te kunnen pikken bij Hanson of bij Veneman om een stukje mee te kunnen liften en zo een super snelle ronde te kunnen zetten dat zat er helaas niet in en moest ik het op eigen krachten doen.
Ik stond een hele tijd op de 9e plek maar aan het eind moest ik toch een paar plaatsjes toegeven en sta uiteindelijk 11e waar ik na alle problemen die we gekend hebben toch best tevreden mee kan zijn.
2e training .
Vlak voor de 2e training had het geplensd en was de baan drijfnat. Ik koos aan de voorkant voor een intermediate en achter een vol regen.
De tijden konden niet worden verbeterd op een natte baan maar we konden wel zien waar we staan in de regen.
Ik ben na een paar ronden naar binnen gegaan om een vol regenband voor te laten monteren dat was veel beter.
En toen was het gewoon rijden geblazen, er was echt heel veel grip op de natte baan. Ik kon uiteindelijk op een 10e tijd komen en dat viel me niet tegen.
We hebben deze dag op een normale manier af kunnen werken zoals het hoort. We hebben kunnen werken aan de vering en we hebben geen enkel probleem met het motorische gedeelte gehad . We willen de monteurs van Ten Kate en iedereen die de afgelopen weken voor ons klaar heeft gestaan om een betrouwbare Honda te maken hartstikke bedanken, mannen; dank hiervoor.




Trainingsverslag Arno.
De eerste training in Raalte op de Luttenbergring was een vrije training om rustig het circuit te kunnen verkennen. Doordat het iedere keer regende en dan weer droog was heb ik gekeken wat voor banden de rijders in de andere klassen gebruikten.
Omdat bijna iedereen hier op vol regen stond was de keuze voor mij ook niet zo moeilijk dacht ik. Verkeerd dus, de baan was kurkdroog en na drie ronden heb ik de fiets maar naar binnen gestuurd om niet onnodig een set regenbanden aan gort te rijden.
1e tijdtraining.
Ik besloot deze training op normale (droogweer) banden te vertrekken. Na een rondje te hebben gereden besloot ik om de pits in te rijden om een bandenwissel uit te laten voeren. De reden hiervoor was dat het bochtige gedeelte van het circuit zeiknat was en de rest juist kurkdroog. Ik dacht tijdwinst te kunnen pakken met intermediate banden. Deze banden functioneren perfect op half droog half nat. Dat deze keuze juist was bleek al gauw omdat ik de meeste andere rijders op het natte gedeelte gemakkelijk voorbij kon rijden en op het droge hoefde ik niets toe te geven. Jammer was dat de baan zo snel opdroogde dat mijn voordeel later niet meer werkte en ik uiteindelijk op een 10e plaats op de grid belandde.
2e tijdtraining.
Over deze training kan ik kort zijn. Het regende en tijden konden niet worden verbeterd. Wel heb ik verschillende soorten regenbanden uitgeprobeerd en met een 9e plaats in deze training ben ik dan ook tevreden, met een goed gevoel kijk ik uit naar de racedag omdat de motoren lopen als een speer en geen slag verkeert geven.

De races.
De aanhef van deze alinea vermeld races, dit omdat er in Raalte twee keer om de punten werd gestreden. We hoopten dan ook dat de heren dankzij deze twee mogelijkheden weer lekker wat punten konden ophalen. De warming up training leerde dat de fietsen perfect klaar stonden voor de krachtmetingen later op de dag. Na de montage van verse PirelliÕs en een nieuwe koppeling + remblokken stonden de Ten Kate HondaÕs weer gereed. Tevens werd alle data nogmaals uit de motoren gedownload om alles 100% te checken. Het bleek dat alles goed was. Een speciaal woord van dank gaat overigens uit naar onze nieuwbakken data man, Bert vd Sluis, die de afgelopen week alle spullen prima aan het functioneren kreeg.

Race 1.
De start was bij beide heren wat minder dan gewoonlijk. Joan was net iets te vroeg met de koppeling waardoor hij op het moment van de echte start net te laat was. Vervolgens klom de fiets in de ketting en rondde hij de eerste bocht rond de 10e plaats. Arno had ook last van een Honda die omhoog wilde ipv naar voren, hij zat nog wel net voor Joan.
Na enkele ronden waren de posities een beetje gekozen en zaten de heren op plaats 11 en 12. Arno zat voor Joan maar gaandeweg de race werden de rondetijden van Arno iets minder snel dan die van zijn broer. Arno:ÓIk had last van de voorrem tegen het einde. Er zat bijna geen druk meer aan de hendel waardoor ik iets aan tijd verloorÓ.
Er kwam echter gevaar uit de achterhoede in de vorm van Kawa coureur Pronk. Deze man konden de Veijers dan ook niet achter hun houden waardoor deze eerste proef van de dag als 12e (Joan) en 13e (Arno) werden afgesloten. Toch weer punten en die zijn welkom. JoanÕs commentaar:ÓDie start was niet geweldig maar ik rijd tijden die zeker in de top tien horen. Ben benieuwd wat we bereiken als we er direct bijzitten. Ik denk zeker dat we meekunnen!Ó
Race 2.
Ruim twee uur later konden heren voor de herkansing in de baan komen. Het initiatief wat er nu in Raalte is genomen met deze twee races voor de supersport klasse verdient wat ons betreft zeker navolging.
Nu waren ze beter weg, een crash in de eerste bocht zorgde ervoor dat ze bij de eerste doorkomst als de nummers 6 en 7 langs kwamen! Dat bood perspectief. Arno zat nu ook weer voor Joan en ze hadden aanvankelijk gezelschap van Voskamp en Opheij. Ze leken deze twee Yamaha coureurs te kunnen lossen maar op driekwart van de race werd het toch penibel. Joan was inmiddels voorbij zijn broer gekomen en reed toen op de 5e plaats. In de laatste ronde moest Arno toch nog Stuart Voskamp voor laten omdat de voorrem weer wat tegenwerkte. Maar deze 5e en 7e plaats geven ten eerste recht op waardevolle punten en daarbij lijken de HondaÕs nu echt uit de problemen te zijn zodat met een goed gevoel de zomerstop wordt ingegaan.
Deze zomerstop word er trouwens niet stil gezeten. Er staan nog trainingen in Nederland en Duitsland op de planning. Een verslag hiervan zal tzt naar buiten komen.

Henk Haasjes
Duntep racing team

Uitslagen ONK supersport Raalte:
Race 1:
1 Barry Veneman Suzuki
2 Jan Hanson Honda
3 Arie Vos Kawasaki
12 Joan Veijer Honda
13 Arno Veijer Honda

Race 2:
1 Barry Veneman
2 Jan Hanson
3 Allard Kerkhoven Yamaha
5 Joan
7 Arno