HomeNationaalONKDSB: Verslag ONK Oss 2e pinksterdag, team duntep

DSB: Verslag ONK Oss 2e pinksterdag, team duntep

Arno finisht op plaats 9, overige Dunteppers niet echt succesvol in pinksterweekeinde. Na tien jaar kon het bestuur van de MC grand prix uit Oss eindelijk het groene licht geven voor de ONK wegraces op het nieuwe circuit. Op een nieuw aan te leggen industriegebied langs de snelweg A50 heeft men een mooie baan weten te situeren. Er is met de indeling van het gebied rekening gehouden met de veiligheid van de baan. Er zijn o.a. geen stoepranden of putdeksels gebruikt. Ook zijn er uitloopstroken gemaakt.

Voor iedereen word er dus met een blanco geschiedenis begonnen. Arno en Joan hadden enige tijd geleden al eens in de auto kennis gemaakt met de baan maar nu ging het om het `echie`.




Verslag trainingen Arno:
Na enige rondjes in de vrije training begon ik al wat te wennen aan het circuit. Het ligt er op zich best wel mooi bij, ik hoop alleen dat er volgend jaar wat meer begroeiing rond het asfalt is want het stoof verschrikkelijk! Het rijden ging op zich goed. De motoren zijn voorafgaand aan deze race nogmaals naar Ten Kate geweest en buiten wat kleine dingetjes bij mijn motor leek alles goed te zijn. In de training ging het echter toch weer mis en moest ik de reservefiets pakken. Doordat de tijdtraining verregende kon er niet echt veel harder gereden worden maar ik kwam uit op een 11e tijd waar ik best content mee kon zijn.

Verslag trainingen Joan:
Ook voor mij was het eerst even uitzoeken wat voor vlees we hier in de kuip hadden. Het viel me alleszins mee. Het is een baan met van alles erin. Het is alleen wat Arno ook zegt, er moet gewoon wat begroeiing en bebouwing omheen komen want nu was het alsof we aan Parijs-Dakar meededen. Ik zat na Eemshaven weer lekker op de fiets. Ik zat qua tijden ook konstant net in of net tegen de top 10 aan.Uiteindelijk stond ik op een 10e tijd. Helaas werd me mijn snelste tijd ontnomen omdat ik de chicane afgesneden had. Ik kon echter niet anders want het was kiezen tussen rechtdoor of onderuit en dan is de keuze niet zo moeilijk. Het staat echter in de reglementen en je hebt het dus te accepteren. Door deze maatregel zakte ik naar de 15e tijd.

Racedag:
Zoals al vermeld stond in de vorige nieuwsbrief waren teameigenaar Roelof Bloemhof en ondergetekende niet aanwezig in Oss maar besloten we bij de 50cc races in Staphorst te blijven. Daarover echter later meer. We hadden via een mobiele telefoon echter een mooie open lijn weten te realiseren zodat alle toeschouwers in Staphorst perfect de prestaties uit Oss konden volgen. Die waren echter niet al te vrolijk zo bleek gaandeweg de middag.

Raceverslag Arno:
Ik had een dramatische start! Ik zat denk ik zo rond de 20e positie te rijden maar gaandeweg de race ging het steeds beter. Ik kon blijven pushen en reed rond de 13e plaats toen de race werd stilgelegd via de rode vlag. In de laatste ronde zag ik dat Joan de motor weer aan de kant kon zetten. Weer tegenslag! Het is zo langzamerhand haast niet meer te doen om nog met enig vertrouwen op de motor te zitten. Er zijn nu zes blokken naar zijn grootje en het word tijd dat er drastische maatregelen komen. Ons doel was de top tien dit seizoen en ik weet zeker dat we daar kunnen rijden. Als echter keer op keer het mechaniek het begeeft zakt de moed je goed in de schoenen.
Na de herstart was de start weer waardeloos, je hebt net het verhaal van Joan aangehoord en word daar niet vrolijk van. Misschien wel mede daardoor verliep het tweede wedstrijddeel wel goed. Met een kleine waas voor de ogen kon ik een groot gedeelte van het veld terugpakken en toch op een mooie 9e plaats finishen. Een klein lichtpuntje zullen we maar zeggen.

Raceverslag Joan:
Eigenlijk kan ik kort en bondig zijn. Ik heb het helemaal gehad. Het lijkt of we de problemen maar niet te boven komen dit jaar. Als je ziet op wat voor posities ik uitgevallen ben dit jaar heeft me dat denk ik wel zoÕn 15 ˆÁ 20 punten gekost. Daarmee had ik gewoon bij de top tien gestaan. Ik lag hartstikke goed in de race op een 9e plaats en schoof door de valpartij van drie jongens op naar de 6e. En dan gaat de Honda weer kapot. We moeten maar eens goed in conclaaf wat te doen want zo gaat het niet langer. Meer heb ik er niet over te zeggen.

Commentaar teameigenaar Roelof Bloemhof:
Het is duidelijk dat er wat gebeuren moet. We gooien handen vol punten weg op deze manier. De jongens zijn het vertrouwen goed kwijt in de motoren en dat zal even duren voordat dat weer terugkomt. Gelukkig is er nog maar ŽŽn race voor de zomerstop die we moeten gebruiken om alles eens goed op een rij te zetten.

Hopelijk kunnen we met lachende gezichten de laatste ONK race voor de zomerstop afwerken. Deze word verreden in Raalte op 13 juni. U krijgt nog een herinneringsmail van tevoren.

Verslag NK 50cc Staphorst 2e pinksterdag.

Pech en valpartijen weerhoud het Duntep team van ereplaatsen.

Op tweede pinksterdag is Staphorst traditioneel de plek waar de 50cc racertjes rondsnerpen. Dit jaar al voor de 11e keer. Het vorig jaar geopende nieuwe circuit Òde tippeÓ was dit jaar echter wat natter dan vorig jaar toen de 30 graden celcius werd overschreden. De regen plensde met bakken neer zodat de regenjasjes aan konden.
Harm, Julian en Reinold hadden goede moed om voor eigen publiek voor de ereplaatsen te gaan. Alhoewel de zenuwen bij de beide jongelingen toch wel zichtbaar waren.

De trainingen werden dus volledig onder natte omstandigheden verreden. Julian mocht als eerste de baan op maar kwam na een rondje of 2 alweer binnen. De fiets weigerde elke dienst. Toen er weer geluid uit te halen viel was de training al voorbij. Gelukkig mocht Julian met de expi klasse meetrainen om toch nog wat meters te krijgen.
De tijdtraining verliep wel probleemloos en Julian reed zich naar een nette 4e tijd. Plaatsgenoot Martin Veldman stond op de pole.

De expi klasse is dit jaar goed gevuld en heeft een aantal jonge sterke rijders op de startlijst staan. Wellicht zien we enkel coureurs uit deze lichting later terug als ze de stap maken naar het hogere niveau van de wegrace.
Harm had een zeer sterk begin van de trainingen. Ik hoorde van de omroeper een tijd die ruim twee seconden sneller was als de rest! Helaas bleek deze ronde niet helemaal legaal te zijn geweest want deze tijd werd geschrapt. Met zijn tweede snelste tijd kwam Harm op de 7e startplaats terecht. Reinold stond als 16e getraind. Het tempo lijkt nog niet echt in zijn machine te zitten. Misschien dat enige extra aandacht van Harm hier wat verandering in kan brengen.

Formule race:
Julian was goed weg bij de start. Als 4e rondde hij de eerste bocht. Na enkele ronden bleek dat de twee snelste mannen in het formule veld ook nu hun zinnen op de twee hoogste ereplaatsen hadden gezet. Jarno Schuurmans en Arjen vd Heide liepen redelijk gemakkelijk weg van het veld. Julian moest eerst zijn meerdere erkennen in Frank Vosselman maar kreeg de derde plek weer in handen na een valpartij van Vosselman. Helaas kwam Julian ook ten val en zakte terug naar plaats zes. Deze werd al gauw weer omgezet in een vijfde en daarop leek hij de race uit te rijden. Bij zijn val was echter de kuip naar beneden gezakt en deze hing voor de radiateur. Hierdoor werd het kleine machientje te heet wat resulteerde in een vastloper, drie ronden voor het eind! De enorme teleurstelling bij Julian was begrijpelijk. Weg hand vol punten en ereplaats.

Expi race:
De expi klasse kende een zeer tumultueus begin en werd twee via twee starts verreden. Bij de eerste start was namelijk zoÕn beetje het halve veld veel te vroeg weg. De wedstrijdleiding besloot daarop de race over te starten. De wedstrijdleider ging om dit te bewerkstelligen mooi midden op de baan staan en dwong de kop van het veld tot stilstand, midden op het startveld! Dat dit vragen was om moeilijkheden werd al gauw duidelijk. Harm was ook tot stilstand gekomen en werd vol getorpedeerd van achteren door Andre Karsten. Beide rijders liepen lichte blessures op en hun machines hadden schade. Waarom werd het veld op deze wijze gestopt? Men had de rijders op moeten vangen in het park fermŽ en niet midden op het circuit.

Na de herstart was Harm goed weg en ging hij het duel aan met plaatsgenoten Bert Coster en Andre Harke. Bij een poging de derde plaats afhandig te maken van Niek Leeuwis ging hij even onderuit en moest vanuit het achterveld opnieuw beginnen. Daar kwam hij Reinold tegen die gewoon niet meer snelheid kon krijgen uit zijn Honda NSR. Ik zag hem meerdere malen naar een voor hem rijdende tegenstander toe remmen terwijl het gat bij het uitaccelereren weer net zo snel groter werd. Uitermate frustrerend. Reinold finishte als 14e .
Harm kon na de val ook geen potten meer breken en kwam na een duel met Karel Prins als 12e over de streep.

Ook vanuit Staphorst dus geen positieve geluiden dit weekend. Pech kan gerust met hoofdletters geschreven worden.
De volgende krachtmeting voor de 50cc mannen staat voor 19 juni op het programma. Hiervoor staat er een verre reis naar het Zeeuwse Wemeldinge op de rol.

Henk Haasjes

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig