DSB: Verslag Allard Kerkhoven Oss

113

ONK Pinksterraces Oss afgelast! Zoals de laatste 11 jaar waren er het afgelopen pinksterweekend weer de wegraces in Oss. Het gehele weekend stond in het teken van vertragingen. Een crash in de eerste bocht van de eerste ronde in de Supersport race betekende definitief het einde van de Pinksterraces, doordat een oliespoor niet te verwijderen bleek.

Deze race is een echte de thuisrace voor Allard, hoewel hij uit Gelderland komt, woont hij nog geen 20km van het stratencircuit van Oss af. Mooi dicht in de buurt voor de fans, welke Assen vaak te ver weg vinden. Het team was dan ook klaar voor een groot aantal fans.







Toen de Supersport de baan op ging voor de eerste training, was de baan begonnen met opdrogen van de regen die ochtend. Doordat er niet bekend was hoe de staat van het volledige circuit was, werd besloten met regenbanden te starten. Al na twee rondjes kwam Allard binnen omdat hij toch met de gewone droogweer banden wilde gaan rijden. Toen hij even later de baan opging ging hij lekker rond. ÔÕDe baan was nog niet volledig droog. Ik wil hier geen crash riskeren, daarvoor is het veel te gevaarlijkÕÕ was AllardÕs commentaar achteraf finishend op een zestiende positie. Dat de baan niet veilig was, was bijna iedere coureur opgevallen waardoor er een rijders staking dreigde. Er werd uiteindelijk besloten de ÔkunstÕ chicanes direct te veranderen. Verder werd de tweede tijdtraining een vrije training (waarbij je niet verplicht werd te rijden) en de warm-up van maandag zou de tweede tijdtraining worden, nadat Ôs avonds het circuit op veel punten veiliger gemaakt zou worden. Wij besloten wel aan de vrije training deel te nemen, maar niet tot het uiterste te gaan. Een 15e tijd was dan ook het resultaat.

De volgende dag was het circuit zeker een verbetering. De tweede tijdtraining werd nu onder een lekker zonnetje verreden. Allard raakte nog betrokken bij een crash van een concurrent, waarbij hij onmogelijk Stuart Voskamp kon ontwijken. ÔÕDe rijder voor me remde ineens met uitkomen van een bocht erg hard. Ik kon hem nog net ontwijken, tot ik ineens Stuart recht voor mijn wielen zie rollen. Ik kon geen kant opÉ. Gelukkig stond hij direct nog op.ÕÕ Hoewel Allard op beide wielen bleef was er wel redelijk wat schade aan de motor en kwam hij de pitstraat binnen. Dat kon snel gerepareerd worden en Allard reed weer verder. Aan het einde had Allard zijn rondetijd met ruim 4 seconden verbeterd, waardoor hij steeg naar de 11e positie. ÔÕIn de haakse bochten kan ik met de beste meekomen, maar die chicanes zijn niets voor mij. Dat heeft

niets met racen te maken!ÕÕ Door het opblazen van een motor en een grote crash bij de zijspannen liep het tijdschema ook weer ver uit.

Twee uur na de geplande tijd begon de race. Allard had een redelijke start en kwam als 9e bij de eerste bocht. Net achter Allard ging het niet helemaal goed en viel mede Suzuki rijder Bas Winkel. Tijdens zijn val raakte hij Allard in de zijkant. Hierdoor werd hij rechtdoor gedwongen. Toch had hij geen posities verloren. En reed drie bochten het gat op de nummer acht weer dicht. Toen de rode vlag gezwaaid werd. Met de crash was er veel olie op de baan gekomen, welke slecht weg te krijgen was, doordat het asfalt te nieuw was. Veel rijders wilde niet meer rijden. Het versmallen van de chicane was een optie, maar zeker met de start zou dat een groot probleem geven. Na veel overleg en het verstrijken van de tijd werd net voor zes uur de stekker eruit getrokken. Dit betekende het einde van de races, wat de beste beslissing voor de veiligheid van de coureurs was.

Later hoorden wij dat Stuart Voskamp een sleutelbeenbreuk opliep en voor eventuele beschadigingen aan zijn organen een nacht in het ziekenhuis werd gehouden.

Volgend weekend staat alweer de volgende race op het programma. Uiteraard is iedereen hier weer van harte welkom. En voor de mensen die naar Oss waren gekomen kunnen we beloven dat het organisatorisch beter geregeld is in Hengelo.