DSB: Vermeulen verliest kampioenschap door afblazen laatste wedstrijd

128

Winston Ten Kate Honda rijder, Chris Vermeulen, moest zich gewonnen geven voor het wereldkampioenschap 2005 in de Superbike klasse nadat de tweede wedstrijd van de elfde ronde vanmiddag om veiligheidsredenen werd afgelast.

Ondanks het feit dat de coureurs zich op de start opstelling hadden opgesteld voor de tweede wedstrijd over 21 ronden op het 4, 9 km lange circuit van Imola zorgde hevige regenval ervoor dat men de start opstelling weer verliet en na een uur overleg werd besloten dat het door de regenval onverantwoord was om verder te rijden, waardoor de titel voor het kampioenschap in 2005 met een voorsprong van 55 punten en met nog twee wedstrijden te gaan nu definitief voor Troy Corser is.




Ronald ten Kate Ð team manager:

ÒHet is een teleurstellend en vreemde manier om het kampioenschap te verliezen nadat Chris de eerste wedstrijd van vandaag had gewonnen en ook drie van de vier voorafgaande wedstrijden. Natuurlijk accepteren we de beslissing van de wedstrijdleiding, de veiligheid van de coureurs is belangrijker dan de titel maar natuurlijk is het teleurstellend om op deze manier een kampioenschap te verliezen. De kans voor Chris was nog niet helemaal voorbij, al is Imola voor ons een soort van Waterloo geworden. Maar laten we hopen op droge omstandigheden volgende week in Magny-Cours, waar we hopelijk ons ware potentieel weer kunnen laten zien. Voor nu wil ik namens ons team de felicitaties doorgeven aan Troy en zijn Corona team. Ik ben ervan overtuigd dat ook zij liever de strijd hadden uitgevochten op het circuit, maar het is een van de dingen die we niet meer kunnen veranderen.Ó

Chris Vermeulen Ð tweede in het kampioenschap

ÒOm eerlijk te zijn ik ben niet zo zeer teleurgesteld over het verliezen van het kampioenschap, er was nog maar een kleine kans,al waren we in staat geweest om de achterstand wat verder te verkleinen Troy had nog steeds een grote voorsprong gehaald op weg naar Magny-Cours. Alles wat ik kon doen was races winnen en dat heb ik tot het laatste gedaan. Ik denk dat we hebben bewezen hoeveel potentie de motor nog heeft en wat we hebben gedaan aan ontwikkelingswerk voor de motor gedurende het seizoen. Natuurlijk had ik in mijn hart graag de race willen rijden, maar veiligheid gaat voor alles. Sommige delen van het circuit waren extreem gevaarlijk zoals bijvoorbeeld bij het uitkomen van de Variante Alta chicane, waar het circuit helemaal onder water stond. Het was de juiste beslissing .Volgende week gaan we naar Magny-Cours en ik zal proberen daar twee keer te winnen.Ó

Karl Muggeridge Ð 11e in het kampioenschap

ÒUiteindelijk was dit het veiligst wat te doen, maar ik denk dat we hadden moeten proberen om een paar ronden te rijden in plaats van het opgeven van de strijd. Het is jammer voor Chris dat hij nu het kampioenschap heeft verloren.,Ik had graag nog in Frankrijk gezien hoe het was afgelopen in de laatste wedstrijd. Deze beslissing is natuurlijk in het voordeel van Troy. Het circuit was extreem glad toen het nat was en er was veel water op de baan. Het was de juiste beslissing, maar misschien moeten we enkele regels veranderen..Ó

Tussenstand in het kampioenschap na 11 van de 12 rondes: Troy Corser AUS (Suzuki) 409, Chris Vermeulen AUS (Winston Ten Kate Honda) 354, Noriyuki Haga JPN (Yamaha) 255, James Toseland GBR (Ducati) 228, Regis Laconi FRA (Ducati) 221, Yukio Kagayama JPN (Suzuki) 212, Chris Walker GBR (Kawasaki) 140, Andrew Pitt AUS (Yamaha) 137, Pierfrancesco Chili ITA (Honda) 125, Lorenzo Lanzi ITA (Ducati) 118, Karl Muggeridge AUS (Winston Ten Kate Honda) 111.

Laatste ronde van het kampioenschap 7 tot en met 9 oktober Magny-Cours, Frankrijk