DSB: Vennegoor neemt afscheid van actieve motorsport

307

De ambitieuze en vasthoudende teammanager Rob Vennegoor grondlegger en eigenaar van het RT Motorsports team be‘indigd na 12 jaar zijn activiteiten in de wegracerij.

Een passie die diep zit maar de realiteit zegt dat het genoeg is geweest, door continu actief te zijn geweest voor diverse nationale en internationale teams de afgelopen jaren en Vennegoor&rsquo;s grote bekendheid bij motorfabrikanten en toeleveranciers werd in 2005 het RT Motorsports team opgestart. <br /> <br /> In eerste instantie in samenwerking met Trevor Tilbury, een vermaard monteur met een schat aan ervaring uit zijn periode bij de Yamaha Grand Prix teams. Vandaar ook de initialen RT, helaas moest Trevor begin 2006 al afhaken door zijn werkzaamheden elders. Hierna heeft Vennegoor alles zelf georganiseerd, uiteraard met hulp van enthousiaste sponsoren en teamleden en daarbij niet te vergeten rechterhand gedurende meerdere jaren Martin Kamp. Vanuit het niets maar met een schat aan ervaring opgedaan onder andere bij het DC Racing team, Barry Veneman, GoStuart Racing en Ten Kate Racing was de tijd voor Vennegoor in 2005 rijp zelf het kunstje te laten zien, door zelf een succesvol team te runnen. <br /> <br /> Dit bleef niet zonder succes maar een start begonnen uit eigen financi&euml;le middelen met hulp van een aantal sponsoren was niet de ideale aanzet, maar het kan Vennegoor niet ontzegt worden dat het hem ontbrak aan tomeloze inzet met maar een doel, zo snel mogelijk doorstoten naar de top, ondanks een altijd gelimiteerd budget is hem dit gelukt! <br /> <br /> Door zijn tijd bij Ten Kate had de Rossumer al bij voorbaat een voorliefde voor Australische coureurs en werd in eerste instantie Chris Vermeulen en Karl Muggeridge aangesproken welk talent hen kenden uit het verre &ldquo;down under&rdquo;..met David Johnson was het eerste talent uit Australi&euml; in diens van RT Motorsports. Vele talenten uit dit land zouden hem volgen, en ondanks enkele uitstapjes met andere rijders bleek de vasthoudendheid en het geloof in de mentaliteit van de jonge Australi&euml;rs een gouden greep, dit gegeven lijdt als een rode draad door de jongensdroom van Rob Vennegoor. <br /> <br /> De jonge Australi&euml;r David Johnson werd in 2005 gecontracteerd en door RT Motorsports op een gehuurde Yamaha R6 ingezet tijdens de IDM races op de Sachsenring in 2005. En spannend begin resulterend in de 7e plaats tijdens de race was het begin van een succesvolle samenwerking. Voorafgaand aan de definitieve beslissing werd op Assen tijdens de laatste ONK van dat seizoen de ONK kwartliterkampioen Patrick Lakerveld gevraagd om op de Yamaha R6 plaats te nemen, ook Patrick liet een goede indruk achter. <br /> <br /> Begin 2006 werd besloten David Johnson te contracteren en de sprong in het diepe te nemen, het eerste jaar van RT Motorsports was een feit in de ONK Dutch Superbike klasse. Met 2 weken te gaan voor de seizoensopening op de Nurburgring was het Motorradhandel Welink uit het Duitse Emlichheim die het RT Motorsports team op het laatst een fonkelnieuwe Yamaha R1 ter beschikking stelde. Trevor Tilbury liet zijn vakmanschap spreken en binnen 2 weken stond de Yamaha R1 klaar voor de eerste race op de Nurburgring, een vuurdoop..alles nieuw, alles moest wennen maar met enthousiasme en inzet was het RT Motorsports team geboren en met David Johnson uit Adelaide / Australi&euml; werden diverse podiums en een fantastische overwinning behaald in het eerste seizoen. Een 2e plek in het eindklassement achter Ten Kate rijder Arie Vos baarde opzien en luidde een interessant 2007 in. <br /> <br /> In 2007 werd opnieuw David Johnson gecontracteerd als rijder, na het afscheid van Trevor Tilbury werd Mobu Tuning uit Enkhuizen de tuner van de snelle Yamaha R1 motoren en met de offici&euml;le ondersteuning van Yamaha Motor Nederland zou het een succesjaar moeten worden, het doel was duidelijk met David Johnson Nederlands kampioen worden in de ONK Duth Superbike klasse..helaas <br /> liep het anders..Direct al in de eerste race op Assen tijdens de Paasraces brak David zijn enkel in de 1e training, maar na een spoedcheck in het ziekenhuis waarin David aangaf te kunnen rijden snelde hij in de 2e kwalificatie naar een 2e startplek..helaas was de race na 1 ronde al bekeken door technische problemen..een voorbode achteraf wellicht voor meer onheil, want tijdens de kwalificaties op het gevaarlijke Eemshaven circuit ging Johnson hard onderuit in de chicane voor de spoorwegovergang. David was behoorlijk geblesseerd en miste hierdoor 2 wedstrijden. David kwam sterk terug op Assen en behaalde weer podiumplaatsen, maar een interessante aanbieding uit het British Superbike deed David besluiten in het seizoen over te stappen naar Engeland. Als vervanger werd Tage Solberg uit Noorwegen gecontracteerd, hij moest nog de nodige ervaring op doen en podiumplaatsen werden niet direct van hem verwacht. Tijdens de Race of the Champions stond Didier van Keymeulen aan de zijde van Tage Solberg als teamgenoot, helaas eindigde het seizoen zoals het was begonnen zonder resultaat.







<p>Ondanks dat de sportieve prestaties in 2007 tegenvielen werd RT Motorsports steeds meer gekend als professioneel team en werden sponsoren en technische sponsoren steeds meer ge&iuml;nteresseerd in ons concept, hierin zeker niet te vergeten Yamaha Motor Nederland en Pirelli die het team het beste materiaal bezorgden. Hierdoor werd in 2008 met opnieuw de ondersteuning van Yamaha, Mobu Tuning en Pirelli gekozen voor een sterk 2 mans team. Gekozen werd voor regionale topper Bob Withag en de Noor Tage Solberg. Een seizoen met vele hoogtepunten en vele goede prestaties van het hele team zorgden voor vele podiumplekken van Bob Withag en drie overwinningen, met daarbij de mooiste overwinning wellicht op de Varsselring in Hengelo. Dat succes ook drama ten top kan brengen werd ondervonden tijdens de ONK races tijdens de voorlaatste wedstrijd op Spa/Francorchamps. Bob was sterk stond aan de leiding van het kampioenshap en zou met 2 races op zijn favoriete Spa een mooie voorsprong op kunnen bouwen ten opzichte van zijn concurrent Arie Vos, nu rijdend op een Ducati. Helaas kan het verkeren, een crash in de kwalificatie zorgde voor nachtelijke overuren bij het RT Motorsports team maar alles stond gereed voor de eerste wedstrijd, bij het ingaan van de eerste bocht was Arie&rsquo;s teammaat iets te nadrukkelijk aanwezig waardoor zowel Bob alsook Tage moesten wijken en de race moesten herpakken vanaf posities rond de 15e plek. Een gestage opmars van Bob bracht hem tot de 4e positie voordat zijn Yamaha R1 de geest gaf.</p> <blockquote>&ldquo;Nooit heeft ons de techniek in de steek gelaten maar Spa 2008 was niet ons weekeinde, opnieuw hard werken voor het team en amper voor de start van de 2e race was de motor van Withag weer klaar.&rdquo;</blockquote>Helaas was het organisatorisch een rampweekend en met het aangaan van de groene lichten was de race ook alweer afgevlagd door een onbeduidende crash van Bob&rsquo;s teamgenoot Tage Solberg. Hierdoor werd rood gezwaaid en door het verstrijken van de tijd (18.00) werd de race niet hervat..een gat van 18 punten op naaste belager Arie Vos was het resultaat..een kampioenschap dat gestreden was bij goed resultaat voor Arie op Assen, dit gebeurde ook, maar 2008 was absoluut een topjaar! Opnieuw werd RT Motorsports nu met Bob Withag 2e in de eindstand van het ONK Superbike kampioenschap. Dit smaakte naar meer&hellip;veel meer&hellip; <br /> <br /> Tijdens de British Superbike wedstrijd in Oktober 2008 op Brands Hatch werd door RT Motorsports de eerste contacten via Brendan Roberts gelegd met opnieuw een opkomend talent uit Australi&euml;, ditmaal de jonge Gareth Jones woonachtig aan de Gold Coast..een Sunny boy maar wat een talent zou later blijken..Gareth werd door RT Motorsports gecontracteerd voor binnenhalen van de Dutch Superbike titel en tevens deelname aan de FIM SST 1000 race op Assen en diverse IDM Superbike wedstrijden..in het winterseizoen 2008/2009 nam Gareth Jones deel aan het Nieuw Zeelands Supersport en Superbike kampioenschap, hierin was Gareth zeer succesvol en met een 3e plaats in de eindstand in de Superbike klasse op de Yamaha R1 model 2008 en het kampioenschap in de Supersport was het RT team gerust dat ze de juiste rijderskeuze gemaakt hadden. Tevens werd besloten de motor van Bob Withag te behouden, dit was de juiste keuze daar Bob had laten zien dat de RT Motorsports Yamaha R1 uit 2007 een uiterst competatieve motor was. Door het vele rijden van Gareth Jones voorafgaande aan het seizoen werd besloten dat 3 dagen testen op Val du Vienne voldoende zouden zijn. De seizoensstart van Gareth op Assen was fenomenaal, moest hij tijdens de Paasraces de 1e race nog laten gaan voor Yamaha rijder Raymond Schouten, de 2e wedstrijd was de zijne en de eerste overwinning van Gareth Jones op de verouderde Yamaha R1 was een feit! Een begin van wat achteraf het beste seizoen is van RT Motorsports in het ONK Superbike kampioenschap. De deelname aan de FIM SST1000 race op Assen was wederom fenomenaal, op een snelle Yamaha werd Gareth 7e en ook de ONK Superbike race later op de dag werd door Gareth gewonnen. Een seizoen dat gekenmerkt werd door vele successen en vele spannende races in de ONK met oa Raymond Schouten en Gino Rea bezorgden Gareth met 5 overwinningen en diverse podiums de titel in de Dutch Superbike klasse 2009! Een prestatie van formaat voor het gehele team, rijder en sponsoren, nog steeds een ongekende prestatie gezien materiaal/motor en de middelen van het team. <br /> Daarnaast werd er deelgenomen aan een aantal wedstrijden in het IDM Superbike kampioenschap en wat schetste de verbazing tijdens Jones zijn eerste optreden voor RT Motorsports in het IDM op Oschersleben, P5 in de eerste wedstrijd en P2 in de tweede wedstrijd, een ongekende prestatie op de gedateerde Yamaha in een sterk door fabrieksteams bezet kampioenschap. Gareth Jones op het podium naast sterrijders Jorg Teuchert en Werner Daemen. Een definitieve doorbraak betekende dit van RT Motorsports in internationale kampioenschappen. Gareth reed hierna nog in vier IDM wedstrijden die niet samenvielen met het ONK. Zijn ongekende prestaties vielen op, fabrikanten trokken aan hem en Pirelli bood hem de beste banden. Een uitnodiging van het offici&euml;le Alpha-BMW team als rijder tijdens de laatste IDM op Hockenheim incl. test vooraf was Gareth zijn bonus voor het 2009 seizoen! <br /> <br /> Het succes van 2009 voor het RT Motorsports team en de goede resultaten in het IDM kampioenschap deed het team besluiten in 2010 zich volledig te richten op deelname aan het IDM Superbike kampioenschap. RT Motorsports wisselde van motormerk en kreeg in 2010 ondersteuning van Honda Europe North en Pirelli. Vele sponsoren bleven RT Motorsports trouw en samen met deze vaste kern en een aantal nieuwe sponsoren werd de sprong gewaagd in het sterk bezette IDM Superbike kampioenschap. Opnieuw was Gareth Jones de rijder van het team met naast hem zijn landgenoot en opkomend talent Jed Metcher, gescout door Rod Tingate (monteur van Kim Newcombe / Konig in de 70-er jaren) en door hem aanbevolen aan het RT Motorsports team, na later in het seizoen en in 2011 zou blijken opnieuw een gouden keus! Het team zette opnieuw in naar nog meer professionaliteit en met het aantrekken van twee ervaren Engelse monteurs werd hiervoor een basis gelegd, een vast aanspreekpunt voor de rijders. Het IDM is geldverslindend en de fabrieksteams maken allen gebruik van elektronica dat voor RT Motorsports budgettair niet mogelijk was. Dit belette het team niet aan tomeloze inzet om het beste priveteam te worden, het voorseizoen en de eerste 2 races begonnen niet naar wens, het Ohlins veringspakket op de Honda&rsquo;s bleek een foute keuze en na de IDM Oschersleben werd besloten afscheid te nemen van Ohlins en in zee te gaan met het vermaarde K-Tech suspension uit Engeland. Een gouden keuze en met de professionele hulp van K-Tech kwamen Jed Metcher en Gareth Jones beiden weer terug in de top 10 tijdens de derde ronde op de Nurburgring. Vele top10 resultaten werden behaald door Gareth Jones en gedurende het seizoen kwam hij steeds dichter bij de Top 5, met als hoogtepunt zijn podiumstrijd om de derde plek tijdens de IDM Assen met Karl Muggeridge en Ghisbert van Ginhoven, helaas eindigde dit in een crash doordat Ghisbert zijn voorremhendel zoek bleek. Een prachtig seizoen in een goed georganiseerd kampioenschap met wildcards in het RT Motorsports team voor Australi&euml;rs Chris Seaton en Russell Holland, Gareth kreeg aan het einde van het seizoen een aanbieding van het fabrieks BMW team van Benny Wilbers uit Nordhorn. Een verdiende move voor Gareth. De focus van Rob Vennegoor lag nu helemaal op het jonge Australische talent Jed Metcher. <br /> <br /> Na meerdere gesprekken met Jed werd ervoor gekozen om Jed tijdens de laatste IDM wedstrijd op Hockenheim in het team van RT Motorsports huistuner SKM Motorradtechnik uit het Duitse Greven uit te laten komen in de IDM Supersport op een Yamaha R6. Achteraf bleek deze move een gouden keuze en het begin van een succesverhaal..een nieuw onderdeel in de jongensdroom van Rob Vennegoor. Deel uit maken van het WK Superbike paddock, met hulp van MtM racing uit het Belgische Mol werd Jed ingezet tijdens het laatse WK Superbike event op Magny Cours. Jed was sterk op de snelle MtM Yamaha R6 en in de wedstrijd was hij ongenaakbaar snelde naar het absolute baanrecord en won zijn allereerste <br /> wedstrijd in de Superstock 600 klasse! Het begin van het succesverhaal rondom Jed Metcher was geboren en luidde hoge verwachtingen in voor het seizoen 2011. <br /> <br /> RT Motorsports ging voor 2011 een samenwerking aan met het Belgische MtM team van Ludo van der Veken en huistuner Swen Jenik. Samen werd de basis gelegd voor een sterk team met de nodige support van diverse technische sponsoren en Yamaha Europe, tevens werd in Adrian Nestorovic opnieuw een Australisch talent toegevoegd aan het team, samen met Jed Metcher en de snelle belg Gauthier Duwelz bleek het MtM &ndash; RT Motorsports een gouden combinatie met vele successen in het UEM Superstock 600 kampioenschap. Jed Metcher was al sterk in de voorjaarstrainingen en zijn overstap naar de Yamaha R6 bleek de juiste beslissing te zijn geweest. Jed voelde zich gedurende het seizoen een met de motor en behaalde 7 podiumplaatsen en een fantastische triple tijdens de WK Superbike op het Spaanse Aragon. Winst, pole en baanrecord! Samen met Josh Day en Michael van der Mark werd gestreden om het kampioenschap en dit werd door een uitgekiende race in het Portugese Portimao in het voordeel beslecht voor MtM &ndash; RT Motorsports rijder Jed Metcher! Een ongelofelijke prestatie van Jed Metcher, in 2008 op een 125cc in het Australisch kampioenschap, in 2009 op een priv&eacute; Yamaha R6 in het Australisch Supersport kampioenschap, in 2010 op een Honda in het IDM Superbike kampioenschap, een zware vuurdoop smolt hij om in goud door over te stappen op de snelle Yamaha R6 machine wat hem de Europese Superstock 600 2011 titel bezorgde in zijn 2e jaar op Europese bodem. Een unieke prestatie waar iedereen trots op kan zijn, zijn talent is niet onopgemerkt gebleven en deelname in 2012 aan het WK Supersport lonkt.. <br /> <br /> <blockquote>&ldquo;Voor RT Motorsports / Rob Vennegoor gaat het boek nu dicht, een jongensdroom is uitgekomen en houd het RT Motorsports op te bestaan, vele successen zijn gevierd met het behalen van de titel met Gareth Jones in het ONK Superbike, tweemaal een 2e plaats in het ONK Superbike kampioenschap met David Johnson en Bob Withag en de titel in het UEM Superstock 600 kampioenschap in een periode van 5 jaar mag ik trots zijn, een unieke prestatie waar ik heel veel mensen dankbaar voor moet zijn! Een bewuste keuze gesterkt door veranderen van situaties, realiteit en economische malaise waardoor het doorgaan steeds meer wordt bemoeilijkt. Daarnaast is teruggaan naar ONK of IDM geen optie meer en doorstarten als team naar de WK Supersport niet realistisch, werk en priv&eacute; gaan voorrang krijgen, een geweldige periode die ik niet had willen missen, het &ldquo;importeren van Australi&euml;rs&rdquo; werd welhaast een sport en heeft mij veel bekendheid gegeven. Een adviserende rol zal wellicht nog wel gebeuren, maar RT Motorsports is be&euml;indigd en ga ik mij nu focussen op privezaken.&rdquo; <br /> </blockquote> <blockquote>&ldquo;Ik ben ontzettend veel mensen dank verschuldigd, familie, vrienden, sponsoren, fabrikanten, media, tuners, teamleden,circuits,motorbonden, fans en supporters. Teveel namen om op te noemen en om niemand te vergeten,alles en iedereen wat mij heeft bijgestaan in de periode 2005 t/m 2011 allemaal hartelijk dank voor jullie tomeloze inzet! Zonder jullie was RT Motorsports nooit succesvol geworden!!&rdquo; <br /> </blockquote> <blockquote> <p>&ldquo;Het waren mooie jaren, een sport die ik altijd zal koesteren&hellip;een jongensdroom is waarheid geworden en sportief gezien in goud veranderd! Iedereen bedankt voor de support en tot ziens op de circuits!&rdquo;</p> <p>&nbsp;</p> </blockquote> <p>&nbsp;</p> <iframe scrolling="no" frameborder="0" allowtransparency="true" style="border: medium none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FONK%2FSuperbikes%2Frob-vennegoor-neemt-afscheid-van-actieve-motorsport%2Ftabid%2F71%2FiNews_ID%2F28489%2FDefault.aspx&amp;send=false&amp;layout=standard&amp;width=450&amp;show_faces=true&amp;action=like&amp;colorscheme=light&amp;font&amp;height=80&amp;appId=113101315456026"></iframe>