Donderdag 24 maart zijn wij op Assen begonnen met een aantal vrije trainingen, de eerste werd ontsierd door een rode vlag situatie en tijdens de tweede training bleef Hugo al in de mandeveen stilstaan. De derde training van 35 minuten verliep vervolgens goed en Hugo kon zijn eerste snelle meters op het veranderde circuit maken, dit verliep naar wens.
Op zaterdag stonden drie trainingen op het programma van 40 minuten, de eerste was een vrije training en de tweede en derde waren de officile tijdtrainingen voor het EK.
Met een tijd van 1.30.7 kwam Hugo na de eerste tijdtraining op een vierde plaats uit.
Tijdens de tweede training duikelde Hugo nog naar een zesde plaats om tegen het eind van de training met een tijd van 1.30.3 toch weer de vierde startplaats in handen te nemen.
Lau Wopereis had de motor perfect voor elkaar en Hugo heeft ook veel aan de aanwijzingen die hij van Patrick van den Goorbergh krijgt, de samenwerking tussen die twee verloopt erg goed, zoals de hele samenwerking binnen het team perfect is.
Op zondag eerst om 10.00 uur een warmup waarin Hugo de derde tijd noteerde, hij zat die dag dus al vroeg goed in zijn vel en dat wil sÕmorgens wel eens anders zijn, zeker als de temperatuur ook nog niet meewerkt.
Om 12.30 uur de wedstrijd en de zenuwen liepen op, in ieder geval bij degenen aan de zijlijn, Hugo heeft hier geen last van zoals hij zelf zegt. Maar tijdens dit EK kreeg Hugo wel erg veel aandacht en er kwam een prachtige gridgirl naast hem staan, en dit laat zelfs Hugo niet koud.
De start van Hugo was matig en hierdoor verloor hij gelijk veel plaatsen, Hugo dook als 14e de nationale bocht in, maar kwam toch na een ronde al op de 9e plaats door. De eerste ronden zette Hugo gelijk een goed tempo in en hierdoor kwam hij steeds weer iets naar voren.
Met een snelste ronde van 1.29.9 kwam Hugo uiteindelijk na een rondelang gevecht met Manuel Mickan op de vijfde plaats over de eindstreep. Elf punten kan Hugo bijschrijven voor 2005 en dat vinden wij beslist een erg goed begin van het seizoen. Het team was tevreden, alleen Hugo niet, die baalde nog van de slechte start. Overigens was de organisatie van het EK perfect, dit in tegenstelling tot de organisatie van de Juniorstock 600, waar de oudste broer van Hugo, Jos uit liefhebberij zijn wedstrijden meepikt.
Deze organisatie wist uiteindelijk ons hele weekeinde wat goed verlopen was te verzieken, Jos had een keurige 10e plek gereden in de wedstrijd, maar bleek verkeerde Pirelli regenbanden op zijn motor te hebben, evenals nog 12 andere coureurs. Banden die er vorig jaar door Pirelli waren opgelegd mochten er schijnbaar niet meer op, dus flikker maar weg die banden en monteer voor 350 euro gewoon een nieuw setje. Te schandalig voor woorden vind ik dit, zo ga je niet met het geld van een ander om. Tevens is het reglement hier niet duidelijk over, hier staat alleen Pirelli en de compound, verder niets.
Als er 13 coureurs uit de wedstrijd moeten vanwege deze zelfde fout, dan moet de organisatie zich eens goed achter de oren krabben of zij niets iets vergeten zijn, een brieving bijvoorbeeld.
Deze organisatie heeft zich een enorm brevet van onvermogen opgeplakt. Zij snappen helemaal niets van wat er in een sporter omgaat, waarschijnlijk maakt het hen niet uit of de motorsport in Nederland nog verder weg zakt als tot op heden al het geval is.
Een leuk weekeinde kwam zo op een nare, misselijk makende manier aan het slot.
Groeten Henk van den Berg / VarenhofRacingteam.