De tweede SBK testdag bleek iets minder warm dan de eerste, maar desondanks waren er nog uitstekende omstandigheden om veel werk te verzetten voor de coureurs uit de diverse categorien van het wereldkampioenschap Superbike, een lichte wind was de gehele dag aanwezig maar deze was niet hinderlijk voor de coureurs. Voor de Supersport rijders Charpentier en Sofuoglu betekende de dag van vandaag opnieuw dat zij toonaangevend waren voor de rest van het veld, terwijl er verbeteringen werden gevonden door Karl en James aan de Winston Ten Kate Honda CBR1000RR.
Morgen is de laatste dag voor de herstart van het seizoen op 23 april a.s. in Valencia waar James zijn uiterste best zal doen om de leiding te verkrijgen in het kampioenschap en Sebastien zal er alles aan zal doen om de leiding te behouden in hun respectievelijke kampioenschappen.
Ronald Ten Kate Ð Winston Ten Kate Honda Team Manager
“Aan de Superbike kant hebben we nog steeds enkele kleine probleempjes en proberen we een goede afstelling te vinden voor dit circuit. Zoals ik gisteren al vertelde zijn we aan het testen om als maar meer van de motoren te leren begrijpen. James heeft wat chatter problemen op het moment, maar Karl Muggeridge heeft geen last van dit probleem, hij verbetert zich stap voor stap. Ik denk dat we morgen een oplossing kunnen vinden voor het chatter probleem en dat dan de rondetijden van James duidelijk zullen verbeteren. Wat de Supersport betreft hebben we ons vanmorgen gericht op het realiseren van snelle rondetijden, terwijl we vanmiddag bezig zijn geweest met het uitzoeken van het benzineverbruik voor de gehele wedstrijd en die test is opnieuw heel goed verlopen. Ik denk dat we morgenvroeg goede tijden op de klokken kunnen zetten en daarna is het afwachten hoe de wedstrijd zal gaan.
James Toseland – SBK Winston Ten Kate Honda Rijder
(12e positie Ð57 ronden Ð snelste ronde 1Õ36.323)
ÓVandaag was het een beetje frustrerend voor mij. We zijn er niet in geslaagd het grote probleem tot nu toe, het chatter probleem, op te lossen, maar we hebben wel oplossingen kunnen vinden voor een paar andere kleinere problemen. Niets wat we hebben geprobeerd gaf een oplossing voor het chatter probleem, maar ik ben ervan overtuigd dat we morgen net zoals tijdens alle voorgaande wedstrijden een oplossing zullen vinden. Als we kijken naar de anderen dan is het duidelijk dat de achterstand niet al te groot is, dus vanaf het moment dat we de juiste afstelling hebben gevonden zullen we voor snelle tijden kunnen gaan en mee kunnen vechten met de snelste coureurs. Morgen zullen we proberen een aantal langere sessies te rijden en mogelijk ook nog het rijden met kwalificatie banden ter voorbereiding op de volgende wedstrijd van het seizoen over drie weken op ditzelfde circuit.”
Karl Muggeridge – SBK Winston Ten Kate Honda Rijder
(achtste positie Ð 65 ronden Ð snelste ronde 1Õ36.034)
“Mijn tijden zijn beter op de tweede motor dan op de eerste machine omdat we daarmee een paar kleine probleempjes hadden. Vanmorgen heb ik mijn rug een beetje geblesseerd en op de een of andere manier heeft dat zeker niet geholpen in de sessies van vanmiddag. Ook het weer was niet helemaal zo goed als gisteren, er was een redelijk sterke wind, maar afgezien van deze feiten is het vandaag allemaal goed verlopen en kan ik tevreden zijn met mijn eigen prestatie en de hoeveelheid werk die mijn team heeft verzet. Morgen zullen we ons concentreren op het iets meer op de grens rijden met de machine en mogelijk het rijden van een paar langere runs. Daarnaast zullen we enkele kwalificatie banden gaan gebruiken die Pirelli ons heeft gegeven”
Sebastien Charpentier Ð WSS Winston Ten Kate Honda Rijder
(eerste positie Ð 38 ronden Ð snelste ronde 1Õ37.437)
ÒVanmorgen hadden we een mooie sessie. Het is over het algemeen een mooie dag geweest, het weer was prachtig om te testen en ik hoop op dezelfde weersomstandigheden eind april tijdens de wedstrijd. Er was iest meer wind maar dat leverde geen enkel probleem op. De motor is echt goed en de organisatie in het team is ook heel goed, ondanks dat mijn chefmonteur hier niet is. Voor het moment zijn we klaar en de situatie is over het geheel heel goed. Voor de sessie van morgen wil ik gaan voor een snelle ronde en een nieuwe type achterband uitproberen.Ó
Kenan Sofuoglu Ð WSS Winston Ten Kate Honda Rijder
(tweede positie Ð 42 ronden Ð snelste ronde 1Õ38.352)
ÒWe probeerden veel dingen maar ik kon niet goed beslissen wat ik nodig had. Zoals ik gisteren al vertelde is de tweede plaats prima voor mij, maar nu wil ik proberen het verschil met Sebastien, die verschrikkelijk snel is, proberen een beetje te verkleinen. Voor morgen wil ik veel andere afstellingen gaan gebruiken omdat ik voel dat ik mijn snelste rondetijd nog kan verbeteren. Hopelijk zullen de dingen beter gaan, en als het weer ons meezit gaan we onze rondetijden verbeteren.Ó