DSB: Û÷BewogenÛª seizoenstart voor Raymond van der Molen

222

Via de ambulance de top tien in! Gezien zijn keurige rondetijden op zaterdag had Raymond van der Molen geen problemen met de kou of met het feit dat dit de eerste race was van het seizoen. Het leek wel of de winterstop nooit bestaan had! Hij behaalde een dertiende starttijd met een snelste ronde van 1:28,6. Wel maakte Raymond bijna Ôeen schuivertjeÕ door met een te hoge snelheid op de Stekkenwal af te komen, en vervolgens de fiets ÔdwarsÕ te zetten op een manier waar Noriyuki ÔpowerslideÕ Haga van op zou kijken! Tja, dat is ook een manier om de Suzuki in bedwang te houden!

Een uitstekend resultaat op zoÕn koude baan met zoÕn krachtige noordwesten wind. Alles dus koek en ei voor de zondag. Wat betreft de bandenkeus was er niet veel keus, en het uitblijven van regen maakte dat teammanager Erik de Suzuki binnen de kortste keren tiptop had voor de race. Vooral die nieuwe Henko-uitlaat stond onze GSX-R goed. En Wijnand Ôwie wil er nog een stukje kipÕ Hendriks van Henko bleef maar in de buurt van onze Suzuki, zo mooi vond-ie Ôm!







O ja, nog even een warming-up om er weer lekker in te komen. Op de Veenslang moest Ray in de tweede ronde uitwijken voor een ZLV, een Zeer Langzame Voorligger. En niet een beetje uitwijken, nee, om ongelukken te voorkomen MOEST Ray het gras in. Daar legde hij de motor en zichzelf plat. Kort daarop volgden rode vlaggen en de ambulance, kortom de hele optocht die we liever niet zien.

De Suzuki van Ray had veel modder gehapt, het ruitje was stuk, maar verder was eigenlijk alles okŽ, ook met Raymond zelf. Een nieuw ruitje en een paar strookjes polyester deden wonderen. Natuurlijk moest er met het persluchtpistool wel een kuubje modder uit de ingewanden van de Suzuki worden geblazen, maar ach, alles, ook die mooie nieuwe uitlaat, was na een uurtje werk weer blinkend schoon! En Raymond stond kort na zijn ambulancerit weer te glimlachen! Erik verdacht hem natuurlijk van een opzettelijk valpartijtje, omdat het veel te koud was om per motor op de vroege zondagochtend over het circuit te boenderen. En dan is een gratis ritje naar het rennerskwartier wel erg verleidelijk!

Bij de start van de race kwam Raymond niet al te best weg, getuige de zestiende doorkomst na de eerste ronde, maar de constant snelle rijstijl waarop hij patent heeft, in combinatie met uitvallers voorin het veld, brachten Ray al na vijf ronden naar de tiende plek. Raymond reed sneller dan op zaterdag. Gemiddeld rond de 1:28,3 met een snelste ronde van 1:27,5. Kort voor de finish wist hij Bertus Folkertsma nog te verschalken, en wie had kort na de warming-up nog durven denken dat Ray in zijn openingsrace nog naar de negende plek toe zou rijden?

Onduidelijkheden
Iedereen blij, maar toch volgde na de uitslag een periode van onduidelijkheden. Natuurlijk, een plek in de top tien is voor iemand die, die ochtend nog in de ambulance lag, en die tijdens de race bij de eerste doorkomst zestiende was een droomresultaat.
Maar de verwarring bederft de vreugde wel een beetje. Op de offici‘le uitslag was Raymond zevende. Maar later was hij weer achtste geworden. Hoe dan ook, Koen Vleugels werd gediskwalificeerd en Raymond staat er keurig bij in de uitslagenlijst van de KNMV!