De 8e race om het Nederlands Kampioenschap in de Supersport 600 was op 4 augustus onderdeel van de Rizla Racingday. Op dit evenement, een combinatie van motor- en autoraces, waren maar liefst 48.000 bezoekers afgekomen. Het mooie weer speelde natuurlijk ook een rol, maar het blijkt toch dat deze opzet veel publieke belangstelling trekt.
Training
De organisatie had er voor gekozen om eerst de motoren te laten trainen en daarna pas de autoÕs. Die gooien namelijk veel vuil op de baan en dat is voor een motorcoureur toch minder prettig. Gevolg was wel dat de twee kwalificatietrainingen vrij vlot achter elkaar moesten worden gereden; om 11.00 uur en 13.00 uur.
Evert had zijn goede vorm van twee weken geleden meegenomen, maar kreeg de opdracht de eerste rondjes kalm aan te doen. In verband met vervanging van een paar onderdelen, was het hele blok uit elkaar geweest. En dan is het niet verstandig direct vol op het gas te gaan, maar na een paar rondjes even de motor te laten checken in de pitsstraat. Evert kwam echter al na twee rondjes heel langzaam de pits binnen rijden en dat was toch even schrikken. Een andere coureur had tijdens het rijden naar de motor gewezen en hierop had Evert zekerheidshalve het gas dichtgedraaid, omdat hij dacht dat er wellicht olielekkage zou zijn. Gelukkig bleek dat niet het geval te zijn; er was een stuk tape uit de binnenkant van de kuip losgeraakt en dit fladderde om de uitlaat heen. Na nog een korte check kreeg Ôde NootÕ van monteur Ap het groene licht en kon hij er voor gaan.
Vorige keer was Evert blijven steken op een lage Ô25-er en nu had hij zijn zinnen gezet op een Ô24-er. Dit keer stond er echter meer wind, en het was ook iets benauwder. Factoren die duidelijk van invloed zijn, en dat zag je ook aan de tijden van de andere coureurs. Evert kwam in de eerste sessie uit op een tijd van 1:25,68. Goed voor de 9e startpositie en dat was zeker niet verkeerd, gezien de deelname van de W.K.-jongens, Foret, MacPherson, Vermeulen en Daemen.
Voor de tweede sessie werd er nog iets aan de vering veranderd. Maar helaas kon dit niet goed getest worden, omdat het begon te regenen net nadat iedereen de baan op was gegaan. Het had dus geen zin om nog verder te rijden, want verbetering van de tijden zat er toch niet meer in. Een paar jongens zochten nog even de nattigheid op, om een regen-setting te testen. Maar de tijden uit de eerste sessie bleven vanzelfsprekend staan.
Zondag
Met zoveel publiek, de hoofdtribune zat tjokvol, is het natuurlijk hartstikke leuk om te rijden. De start van Ôde NootÕ ging niet van een leien dakje, maar toch wist hij door te komen op een 10e positie. Het duurde iets te lang om zijn voorganger Visscher te passeren, waardoor de aansluiting naar een groepje voor hem, met Hartelman, Van Beek en Van Kleef, een moeilijke zaak werd. Aan de kop van het veld maakten de W.K.-jongens er voor het publiek een mooie strijd van. Intussen probeerde Evert vanaf de 9e plaats verder naar voren te komen. Maar wanneer de mannen voor je een fractie harder rijden, wordt dat een onmogelijke opgave. Ook had hij nog steeds Visscher aan het achterwiel, dus moet je ook nog verdedigend rijden. Wel kwam Van Beek nog in zicht, die in de Nationale Bocht een remfoutje had gemaakt. Evert liep wel op hem in, maar om hem te achterhalen was de race net te kort. Omdat de W.K.-coureurs buiten mededinging van de punten meededen, kon Ôde NootÕ voor het O.N.K. een 6e plaats en wederom 10 punten voor het kampioenschap bijschrijven.
Uitslag: 1. Vermeulen, 2. Foret, 3. Hanson, 4. MacPherson, 5. Veneman, 6. Hartelman, 7. Van Kleef, 8. Van Beek, 9. EVERT, 10. Visscher
Vierde plaats
In de tussenstand voor het O.N.K. Supersport 600 is Evert opgeklommen van een 5e naar een prachtige 4e plaats. Gezien de puntentotalen van de huidige top drie van Nederland, Veneman, Hartelman en Van Beek, lijkt die 4e plaats momenteel het hoogste haalbare. Voor die 4e plaats zal Ôde NootÕ nog hard moeten vechten. Theunissen is weliswaar voor de rest van het seizoen uitgeschakeld, maar wel voelt hij de hete adem van Van Kleef in zijn nek. Dat belooft, met nog drie races te gaan, een spannende strijd te worden voor het START-team.
Tussenstand: 1. Veneman 149, 2. Hartelman 114, 3. Van Beek 111, 4. EVERT 72, 5. Theunissen 71, 6. Van Kleef 63, 7. V.d. Bulk 61, 8. Van Loon 60, 9. Winkel 50, 10. Visscher 48, 11. Pajic 45, 12. Van Steenbergen 38, 13. Turkstra 34, 14. Verstraeten en Hanson 25.