Donderdag, een dag eerder dan de rest van het Tennen team zijn Frank en Robby met de reservemotor reeds vertrokken naar de Sachsenring in de voormalige DDR, om alvast wat trainingsrondjes te draaien. De week voorafgaand is er op de thuisbasis in Wezep hard gewerkt om beide motoren zo optimaal mogelijk te prepareren voor de aankomende wedstrijd, die telt voor het IDM (Duits kampioenschap). De Sachsenring heeft een fantastische accommodatie en uitstekende faciliteiten. Het is een technisch moeilijk circuit met veel hoogteverschillen, flinke doordraaiers (tegen de berg aan om na een hoge snelheidsbocht gelijk het dal weer in te duiken) en haakse bochten.
Vrijdagmorgen rond 10:00 uur vertrekt de rest van het team met de van Leeuwen Honda vanuit Wezep, voor de plm. 690km lange reis. Tot ongeveer een half uur voor aankomst heeft het de gehele reis geregend en heeft men veel last ondervonden van de vele files onderweg.
Bij aankomst blijkt dat het ook daar de hele dag heeft geregend en dat het er nog maar net droog is.
De 1e training laat Frank net als vele andere coureurs door de hevige regenval aan zich voorbij gaan. De 2e training gaat kort na aanvang eveneens verloren doordat Frank met een lage sukkelsnelheid de motor onderuittrekt en daardoor de koppelingshandel afbreekt. De 3e training gaat het een stuk beter maar wordt net als de twee voorgaande trainingen in de regen afgewerkt.
Zaterdagmorgen is de lucht flink opgeklaard, het is 12 graden en een beetje bewolkt. De 1e kwalificatie begint om 10:30 uur. Frank doet zijn best om weer in zijn raceritme te komen en dat gaat best redelijk, 1:36.4 is zijn snelste rondetijd en daarmee neemt hij een 25e plaats in beslag.
De 2e kwalificatie gaat Frank er eens goed voor zitten en krijgt de smaak flink te pakken zo goed zelfs dat hij vlak voor het eind van deze kwalificatie nog op een 14e plaats staat. Helaas trekt Frank in de een na laatste ronde de motor onderuit (weinig schade). Uiteindelijk plaatst Frank zich op een zr verdienstelijke 19e plaats op de startgrid, als eerste Nederlander met een snelste rondetijd van 1:34.4.
Een hl goede prestatie vindt het team, in ogenschouw genomen dat dit een zeer sterk deelnemersveld is.
Om u een paar voorbeelden te noemen: het deelnemersveld bestaat uit 42 coureurs waaronder drie GP coureurs zoals o.a. de Zwitserse Thomas Luethi (staat als 1e gekwalificeerd), de Italiaanse Dario Giusepettie en een groot aantal EK rijders zoals Igor Kalab.
Van dit aantal hebben er twintig coureurs de Duitse, vijf coureurs de Nederlandse en de rest van de deelnemers een andere nationaliteit. In dit deelnemersveld rijden er plm. zes coureurs op een echte fabrieks Honda, twee op een fabrieks KTM en een aantal op een goede Aprillia.
än seconde sneller dan de tijd van Frank betekend een plaats bij de eerste tien, waarmee wij willen aangeven dat niet alleen het deelnemersveld veel groter is dan in Nederland maar ook veel dichter bij elkaar ligt en de eerste vijfentwintig echt aan elkaar gewaagd zijn.
Na afloop van de tweede kwalificatie wordt de motor uit elkaar gehaald, een afgebroken uitlaatsteun gelast en om 21:30uur als laatste check warmgedraaid voor de race van morgen.
Zondag 9 mei ÒMoederdagÓ.
De warming-up training is reeds om 8.00 de lucht is bewolkt, het is droog maar kouder dan gisteren Frank zet een 19e trainingstijd op de klok.
Na de warming-up wordt er een nieuwe set banden gemonteerd en de gearing nog iets aangepast om nog meer snelheid te genereren.
Rond 11:00 uur veranderd het weer opeens, de temperatuur daalt en het is ineens 4 graden kouder, daarom wordt er op het allerlaatste moment besloten om een zachter compound achterband te monteren.
De wedstrijd over 15 ronden gaat om 12:00 van start. Frank komt als altijd goed van de plek, steekt de eerste ronde 4 coureurs voorbij en komt als 15e door en vindt een mooie aansluiting bij de groep voor hem rijdende coureurs.
Nog tijdens de wedstrijd wordt het thuisfront door een enthousiaste Everhard op de hoogte gebracht van de ÒtussenstandÓ. ÒHij ligt 13e! in een groep die strijdt om de 8e t/m de 13e plekÓ, Òhij rijdt als een scheermes!Ó Òbel je zo terugÓ
Op 80% van de race moet Frank jammergenoeg afhaken bij dit selecte gezelschap met o.a. Kalab, Bradl, Cortese en Seidel, omdat de achterkant van de motor begint te dweilen als gevolg van een zo blijkt later, te zachte en daardoor totaal versleten achterband.
Uiteindelijk komt Frank als beste Nederlander als 17e over de finish, met een snelste ronde van 1:33.2. Een uitstekende prestatie, helemaal gezien de toestand van de achterband.
In de officile einduitslag wordt Frank als 14e geklasseerd omdat de drie GP rijders niet meetellen in de puntentelling, dit levert hem 2 punten voor het IDM op.
Frank heeft dit weekend veel zinvolle kilometers gemaakt, en heeft dit circuit ÒsuperbaanÓ inmiddels aan zijn lijst van favoriete circuits toegevoegd.
Voor degene die de statistieken bijhoud: 1e Thomas Leuthi Zwits.
2e Dario Giusepettie IT.
3e Frhlich
17e Frank van den Dragt NL.
24e Joey Litjens NL.
25e Rob Verhoef NL.
28e Ernst Dubbink NL.
— Hugo van den Berg NL.(uitgevallen)
De volgende wedstrijd die op ons programma staat, is de Hockenheimring op 23 mei, wederom voor het IDM.
Tot de volgende nieuwsbrief, met vriendelijke groet,
Tennen Racingteam #25
Meer beelden bij dit verslag kunt u bekijken op www.rtvl.nl