Ten Kate Racing Products uit Nieuwleusen heeft bekendgemaakt dat men in 2013 niet meer met een officieel satellietteam uit gaat komen in het ONK Dutch Superbike. De afgelopen jaren was het bedrijf met diverse teams en rijders succesvol aanwezig in deze klasse.
<p>In 2012 won Ten Kate Racing Products de Dutch Superbike titel met Danny de Boer en Duntep Racing. Deze titel zal komend jaar dus niet worden verdedigd. Belangrijkste reden voor Ten Kate is dat de KNMV heeft besloten het reglement ook voor dit jaar niet gelijk te trekken met de IDM Superbike reglementen.</p> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Een aantal jaren geleden heeft de KNMV besloten om de technische reglementen van de Dutch Superbike en Dutch Supersport gelijk te trekken met de reglementen in het IDM kampioenschap,” laat Gerrit ten Kate weten. “De gedachte hierachter was dat de topklassen van het ONK aansluiting zouden kunnen houden met het internationale platform; oftewel om het niveau in de ONK klassen op te trekken en daarmee jonge en talentvolle rijders de mogelijkheid te bieden om door te stromen naar het buitenland, iets wat in onze ogen zeer belangrijk is.”<br /> <br /> ”Twee jaar geleden heeft de IDM organisatie technische reglementswijzigingen doorgevoerd en wij waren afgelopen voorjaar dan ook zeer verbaasd toen wij hoorden dat de KNMV deze wijzigingen niet volgde. Gedurende het seizoen hebben wij intensief contact onderhouden met de technische commissie van de KNMV en aangedrongen op een wijziging. Hierbij hebben wij diverse keren getracht onze beweegredenen over te brengen op de wegrace- en technische commissie. Helaas heeft de KNMV nu besloten het reglement voor 2013 ongewijzigd te laten waarbij als reden wordt gegeven dat wijzigingen het rijden in de klasse te duur zouden maken. Dit is iets wat wij niet kunnen begrijpen aangezien het om investeringen gaat die over meerdere seizoenen kunnen worden uitgesmeerd en die slechts een fractie van een seizoensbudget zijn.” </blockquote> <br /> Er wordt volgens Gerrit ten Kate al jaren met jaloerse blikken naar de uiterst succesvolle IDM en BSB kampioenschappen gekeken omdat deze kampioenschappen wél van niveau zijn en wél flinke bezoekersaantallen trekken – afgelopen seizoen trok het British Superbike evenement in Assen maar liefst ruim 25.000 bezoekers! <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Mensen, die klagen dat de Dutch Superbike klasse te duur zou zijn moeten zich afvragen waarom het in het ONK zo lastig is om de budgetten rond te krijgen terwijl een buurland een soortgelijk kampioenschap wél financieel getrokken krijgt. De belangrijkste reden is dat het ONK in de huidige opzet te weinig exposure genereert en dus niet interessant genoeg is voor sponsoren. Er is weinig waarde voor sponsoren en zonder sponsoren is het nu eenmaal lastig om een kampioenschap op niveau te brengen. De beslissing van een aantal jaren geleden om de reglementen van het ONK gelijk te trekken aan die van het IDM kampioenschap was bedoeld om mee te liften op het succes en het niveau in Duitsland en zo het ONK kampioenschap meer aanzien te geven. Rijders en teams konden zich middels wildcards met gelijkwaardig materiaal meten in dit sterke kampioenschap om zich zo voor te bereiden op een internationale carrière.”<br /> <p>“Momenteel is het niet mogelijk om als gastrijder met gelijkwaardig materiaal deel te nemen aan het IDM kampioenschap. We zouden hiervoor simpelweg twee blokken extra moeten prepareren. Daarnaast zijn IDM rijders die middels een wildcard, met volgens de IDM reglementen geprepareerde motorfietsen, in het ONK meerijden oneerlijke concurrentie. Als we het ONK willen upgraden dan zal de KNMV als organisator de verantwoordelijkheid moeten nemen om de juiste beslissingen te nemen; iets wat ze momenteel in onze ogen heel duidelijk niet doen. Ik vraag me hierbij af of er een beleid bestaat voor de langere termijn. Als deze er wel is dan is het mij volstrekt onduidelijk hoe we het ONK met deze beleidslijn uit het slop kunnen trekken."</p> </blockquote>
Tevens is ten Kate van mening dat er de laatste jaren door diverse partijen en bedrijven initiatieven genomen zijn en er flink geïnvesteerd is in het opzetten van een gedegen opleidingstraject binnen Nederland. Met mini/pocketbike (RAP Holland), SOBW en NSF100 (Arie Molenaar) en de mede door hun eigen Honda Moriwaki GP3 Junior Cup (TKRP, CRT, KNMV) staat er momenteel een gedegen basis voor de ontwikkeling van jong wegracetalent. <br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het is inmiddels een feit dat genoemde trajecten een aantal zeer potentiële racetalenten heeft voortgebracht. Dan is het aan de KNMV om de laatste schakel in te vullen en het ONK tot een waardige opstap naar het internationale platform te transformeren. Naar nu blijkt geeft de KNMV er de voorkeur aan om het ONK te blijven benaderen als een platform voor de breedtesporter waarbij de topsporter uiteindelijk de dupe wordt.”<br /> <br /> “Naar onze mening is de opzet van de huidige Dutch Superbike klasse de doodsteek voor de ontwikkeling van nationaal racetalent mede omdat de directe schakel naar internationaal niveau definitief is weggenomen. Hierdoor neemt de interesse van toprijders, teams en sponsoren in dit kampioenschap af. Wij hebben de laatste jaren als tuning bedrijf veel geld geïnvesteerd om jonge rijders de kans te geven zich op goed materiaal verder te ontwikkelen en promotie te maken voor onze producten. In de huidige opzet is dit voor ons niet meer te verantwoorden en dus zal het ONK ook ons als sponsor in de Dutch Superbike klasse verliezen. In plaats daarvan zullen wij ons meer gaan concentreren op andere nationale kampioenschappen als het IDM en het BSB.”</blockquote> <br /> Ten Kate zal in 2013 haar Dutch Superbike titel, welke men het afgelopen seizoen met haar officiële satelliet team Duntep Racing en coureur Danny de Boer wist te behalen, dus niet gaan verdedigen. Gerrit ten Kate betreurt het dat het zover heeft moeten komen in Nederland en vind de beslissing voor met name voor Duntep Racing en Danny de Boer heel vervelend.<br /> <br /> <blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;">“Het is nooit leuk om dit soort beslissingen te moeten nemen en vooral voor Danny de Boer en Duntep Racing is dit een zware aderlating. We hebben de afgelopen jaren prettig samengewerkt met hun en daarvoor wil ik ze dan ook graag nog een keer bedanken.”</blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote><blockquote style="margin: 0px 0px 0px 40px; border: none; padding: 0px;"><br /> </blockquote> <iframe src="//www.facebook.com/plugins/like.php?href=http%3A%2F%2Fracesport.nl%2FONK%2FSuperbikes%2Ften-kate-trekt-zich-terug-uit-dutch-superbike-klasse%2Ftabid%2F71%2FiNews_ID%2F31523%2FDefault.aspx&send=false&layout=standard&width=450&show_faces=true&font&colorscheme=light&action=like&height=80&appId=113101315456026" scrolling="no" frameborder="0" style="border: none; overflow: hidden; width: 450px; height: 80px;" allowtransparency="true"></iframe>