Daar waar veel Nederlandse vakantiegangers, weliswaar een stuk oostelijker in Turkije de herfstvakantie in de zon doorbrengen, bleef het kwik op de nieuwe GP piste nabij Istanboel steken op slechts 15 graden. Dat weerhield Jakub Smrz er niet van om zaterdagmorgen tijdens de 2e vrije training een 14e plaats te klokken, nadat hij ruim een halve seconde van zijn vrijdag-tijd had afgesnoept.
REMBLOK PROBLEMEN WEERHOUDEN SMRZ VAN PROGRESSIE (19E)
ÒDe 2e vrije training ging goed. Ik heb beide machine getest en er was geen groot verschil. Vanmiddag in de 2e tijdtraining liep het echter minder. De machine waarmee ik weg ging vertoonde vreemde kuren. Na 5 ronden moest ik de pitbox in, omdat de motor enorm stuiterde in snelle bochten. Ik pakte Bike 2 en kwam direct aan mijn tijd van vanmorgen. Bike 1 voelde beter aan, maar daarvan had men het euvel niet kunnen achterhalen. Na mijn 2e pitsstop ging ik verder op dezelfde machine, maar kwam eigenlijk net een ronde te kort om echt onder mijn tijden door te komen. Ik heb te lang mijn tijd verdaan met de 2e pitsstop, niet goed getimed dus, en had onvoldoende tijd om 3 volle ronden te kunnen maken om mijn tijd te verbeteren. Hoewel ik net als vanmorgen 0,5 seconden sneller was dan vrijdag,. Leverde het geen terreinwinst op op de startgrid. Vanaf een 19e plaats zal ik morgen alles geven om wr in de punten te kunnen rijdenÓ, aldus Smrz, die later op de middag goed nieuws te horen kreeg, nadat gebleken was dat het stuiteren veroorzaakt was door een fout remblok dat juist vlak voor deze 2e training vervangen was. ÒMorgen rijdt ÔKubaÕ de warm up met beide machines. Motorisch verschillen ze niet veel, maar Jakub heeft zijn voorkeur voor de machine die vanmiddag problemen kende. Met de andere remblokken er in moet het goed zijnÓ, hoopt chef monteur hans Spaan.
GELE VLAGGEN HINDEREN SASCHA HOMMEL (36E)
In de 2e vrije training kwam Sascha Hommel nog niet aan zijn tijden van vrijdag. ÒIk bleef er 0,2 seconden boven, terwijl ik er ruim onder had moeten zitten. Maar mijn bochtensnelheid is nog te laag. De veranderde versnellingsbak voldeed wel veel beter en voor de 2e tijdtraining hebben we daar nog een paar kleine aanpassingen op gedaan. Dat ging meteen goed. Ik draaiode in no time 1,2 seconde sneller. Het was alleen jammer dat ik in de laatste ronde op twee onover
zichtelijke stukken een gele vlag gezwaaid kreeg vanwege een gecrashte rijder. Daardoor was die volgens mijn gevoel beste laatste ronde niet sneller geweest. De vlaggen werden namelijk gezwaaid op twee plaatsen waar een bocht v;lak achter een heuveltje ligt. Qua tijd was het niet fout, maar ik sta stijf achteraan. Dat bevalt me minder goedÓ, redeneert de 15-jarige Duitser, die zich realiseert dat hij in zijn debuutjaar wel heel veel ervaring opdoet, maar nog lang geen potten kan breken. ÒDat doet overigens ook de Spaans kampioen Daniel Saez niet. Die is kersvers Ducados Open kampioen en op een fabrieks Aprilia uit het Totti Top Sport team gezet. Maar ook Saez is er nog lang niet, gezien zijn 31e kwalificatie tijd op een machine waar zijn teammaat Pasini 4e mee staat. Vooraan rijden in het EK, Spaans Open, of ONK is nog zeker geen zekerheid voor een plek bij de eerste 20 in het zwaar bevochten 125cc wereldkampioenschapÓ, concludeert Hans Spaan terecht.