DSB: Teamverslag Molenaar Racing Istanbul

124

De extra trainingstijd die de heren GP-coureurs op de nieuwe Turkse GP-circuit kregen was nodig en nuttig, ook voor Molenaar Honda coureur Jakub Smrz. ÒWe hebben veel gereden en ik heb beide machines gebruikt. Ik heb maar liefst 32 ronden gereden in die 5 kwartier die we nu tot onze beschikking hadden. Het pakte uit met een 13e tijd in de vrije training. Goed dus!

In de eerste kwalificatie training op vrijdagmiddag ging het ook goed. Ik zat al snel een halve seconde onder mijn tijd van vanmorgen. Daarna wisselde ik van machine. Die was iets minder. Terug op Bike 1 ging het goed. Dezelfde tijd in ronde 2 en ik zat aan het zitje van De Puniet. Totdat ik mijn machine vˆ_ˆ_r onder me weg voelde glijden. Geen grote schade, maar nadat ik in de pits kwam restten er nog slechts 5 minuten en ŽŽn volle snelle ronde, waarbij ik niet meer onder mijn eerder gereden tijd kwam. Daarmee zakte ik naar de 19e plaats, maar ik weet dat er veel mŽŽr in zit. Voor de 2 trainingsdag gaan we de voorvering aanpassen en alle data checken. De motor loopt als een koel en de versnellingsbakverhoudingen waren prima. Dat is het voordeel van twee machines met ook verschillende baksettings ter beschikking hebbenÓ, meldt Smrz




ÒHet ging vandaag niet makkelijk. Daar waar het team in de vorige GPÕs over diverse data beschikte van voorgaande jaren, was het circuit Istanboel Park voor ons en iedereen nieuw. Alle banen zijn in mij GP-debuutjaar tot nu toe hagelnieuw voor me, maar hier ontbrak alle technische info. Dus startten we vanaf ÒscratchÓ en heb ik eerst de baan goed leren kennen in de warm up trainingÓ, opent Sascha Hommel. Het 5,3 km lange circuit met in totaal 41 baanposten rondom de in totaal 14 bochten werd voor de eerste keer aangedaan, nadat de piste nabij de Turkse stad Istanboel afgelopen jaar in gebruik werd genomen. Strubbelingen waren el wel bij zoÕn eerste GP, waar de heren baancommissarissen vanmorgen niet tijdig op de baan waren, waardoor het schema drie kwartier uitliep. Maar alle klassen kregen bij hun kennismaking op de baan een kwartier extra training. ÒDat hielp ons welÓ, vervolgde Hommeltje. ÒIn de tijdtraining leerde ik de baan beter onder de knie krijgen. Ik was ruim 2 seconden sneller dan vanmorgen, maar qua versnellingsbak verhoudingen kwam ik niet helemaal goed uit. Dat gaan we voor morgen aanpassen, want daar is de meeste terreinwinst te behalen. Het was jammer dat de ochtendsessie zo enorm koud (8 graden) was en er daardoor niet echt op alle fronten goed getraind kon worden. Vanmiddag liep het kwik op tot 15 graden en deden de Dunlop banden het beter met de grotere hoeveelheid grip. Als de ÔbakÕ morgen goed is weet ik hier absoluut nog 2 seconden en hopelijk een paar startplaatsen te winnenÓ, besluit de 15-jarige Duitser.