DSB: Teamverslag Jeroen Oudeman Powercup

151

Donington Park. Aanvankelijk lijkt het mogelijk een Engels weekend mee te maken zonder regen, gezien de droogte periode in Europa. Maar een maand na de TT is het dan toch gedaan met de warmte en droogte, altans in Engeland en omstreken. Maar tijdens de trainingen is er nog niets aan de hand, en de vrije training op donderdag verloopt zeer goed. Met een 17e tijd ziet het er goed uit, ik heb plezier op dit, letterlijk heuvelachtige, circuit. Het eerste jaar met deze krachtige machine, de 180 pk’s tillen graag het voorwiel los op het rechte eind, in de 4e versnelling. En nu het geluid uit de uitlaat weer met 3 decibel is verhoogd, complimenten aan Laser, is de sensatie ook voor de coureur groter. De 6e versnelling wordt hier niet gehaald. Wel zou je bijna terug kunnen naar de eerste versnelling in de twee hairpins voor de startgrid, maar met deze brute motor ga ik niet lager dan de 2e. De motor is te onhandelbaar in eerste versnelling.

21 startpositie.




Ook de tijdtrainingen op vrijdag verlopen droog. Ik verbeter mijn tijd in de eerste training niet, en blijf steken op de 22e startpositie. Dit ziet er niet goed uit. De tweede training rij ik ruim een seconde sneller, maar met 1’42.568 sta ik nog niet hoger dan de 21e startpositie. Echter de race zal een uitputtingslag worden, want de machine vergt veel kracht van de coureurs en mijn uithoudingsvermogen is goed, weet ik. Dus daar zie ik het positief.

12e plaats, beste resultaat!

En ja hoor, daar was de regen zondagochtend vroeg! Het lijkt wel vaste prik op Donington. Als ik wakker word is het inmiddels droog, maar de baan nog niet. Hij is glad en droogt langzaam. Dus tegen het begin van de race om 11.15uur wordt de bandenkeus een belangrijke factor, ik kies voor intermediate banden in de verkenningsronde. Deze banden zijn voor een halfnatte baan. Sommige rijders starten op regenbanden, sommige op droogweerbanden. Tijdens de verkenningsronde zie ik echter een flink droog spoor, dus ik twijfel over mijn bandenkeus. In overleg met Nico besluiten we op de grid de achterband te wisselen voor een droogweerband, aangezien het toch een lange race is van 17 ronden. De zachte intermediate band zou het niet zo lang uithouden op een droge baan. Onze wissel blijkt gelukkig de beste keus.

De start van mijn race is goed, echter mijn achterwiel spint wat door waardoor ik tractie mis. Meteen begin ik echter jongens te passeren, waardoor ik als 16e doorkom. Vervolgens rondenlang de druk op de ketel, en wanneer ik Robert vd Molen snel dichterbij zie komen weet ik dat ik goed bezig ben. Ik passeer hem, en ga op jacht naar de volgende twee, Hincks en Sikora. Rondenlang vechten we om de 12e positie, en wanneer Sikora een remfout maakt gaat het tussen de Ier en mij. Hincks is me echter net te snel af, maar door een uitvaller in de kopgroep kom ik toch als 12e over de finish, dus een prachtig resultaat! Ik mag hier 4 punten voor in ontvangst nemen, en daar draait het natuurlijk om. Met dit beste resultaat van het seizoen reizen we donderdag naar de Sachsenring in Duitsland, waar we de 5e race zullen rijden.

Jeroen Oudeman.