Met een hele sterke 12e plaats, goed voor 4 WK-punten en het continueren van zijn 20e plaats in de 250cc eindrangschikking, nam Jakub Smrz afscheid van het Nederlandse Molenaar-Honda team. De 22-jarige marketing- en economie-student uit het Tsjechische Jilovice stuurde zijn Honda vanaf een 11e startplaats in de openingsronde zelfs even naar de 8e plaats, maar moest met een volle tank en veel gedrang iets inleveren.
Mijn eerste doorkomst lag ik 11e en later in de race streden we met een groep van vijf rijders om die 11e plaats. Debon en Cardenas hadden iets afstand genomen, nadat in de slotfase de DunlopÕs iets aan grip inleverden. Met Guintoli en Sekiguchi in mijn kielzog wilde ik geen herhaling van de voorgaande GPÕs, waar ik in de slotfase net aan het einde van de groep over de meet kwam. Ik hield alle gaatjes dicht, reed een topsnelle ronde en pakte Cardenas zelfs nog terug, om zo 4 punten en de 12e plaats veilig te stellen. Eigenlijk was dit de beste race van het seizoen, want die 11e plaats in Brno dankte ik mede aan enkele valpartijen van concurrenten. Nu bleef iedereen voor me in het zadelÓ, aldus een tevreden Smrz, die zijn team voluit bedankte door iedereen uitvoerig te omhelzen, waarbij hij toch wel even wat emoties moest verdringen. Volgend seizoen wordt ÒKubaÓ de kopman in een nieuw Tsjechisch team met enkele nationale talenten onder zijn hoede.
In de 125cc klasse reed Sascha Hommel als invaller in het Nederlandse team zijn laatste race. De door Dorna en IRTA aan het team toegewezen Duitse jongeling, nadat Schouten was opgestapt, reed een redelijke race, waarbij hij in de openingsfase goed met zijn concurrenten mee kon komen. Hij draaide keurige rondetijden, die 1,4 seconden sneller waren dan Schouten vorig jaar reed in Valencia. Maar Hommel finishte als 26e en laatste, in een 125cc klasse waar de onderlinge verschillen ten opzichte van vorig seizoen enorm veel dichter bij elkaar gekomen zijn, waardoor het voor jonge rijders heel moeilijk is om naar de voorste regionen op te klimmen.
Teameigenaar Arie Molenaar over zijn toekomstplannen
Na de 16 GPÕs is het seizoen voor het Molenaar-Honda team nog niet over. De 125cc monteurs en Hans Spaan zullen op 20 en 27 november nog twee keer naar Spanje afreizen, om daar met een nog aan te wijzen jong talent deel te nemen aan de twee laatste races van het Spaanse kampioenschap, die respectievelijk in Jerez en Valencia worden verreden. ÒWe zijn zeker van twee starts voor volgend jaarÓ, opent teameigenaar Arie Molenaar. ÒDat kan net als afgelopen jaren een 125cc en 250cc start zijn, of twee in de lichtste klasse. Er hebben zich inmiddels 48 rijders bij Dorna aangemeld en er zijn 32 vaste starts te vergeven. We zijn op dit moment in onderhandeling met een aantal rijders, __k Nederlandse, om die deze twee laatste races te laten rijden op de door Hans Spaan geprepareerde Honda. Er wordt gereden op twee van de GPÕs bekende circuits, zodat zowel de rijders als ons team de tijden kunnen vergelijken met die van de GPÕs die in Jerez en Valencia zijn verreden. Dan weet je, als het weer tenminste goed is, meteen waar je ongeveer staatÓ, vervolgt Molenaar, die door de schaarste aan startplaatsen ook volop belangstelling heeft van tal van buitenlandse coureurs. ÒWe gaan zeker door. Alle sponsors zijn positief en willen met ons doorgaan. Na die twee Spaans Open races gaan we met Dorna en IRTA rond de tafel om te zien welke rijders kwaliteiten genoeg hebben om volgend seizoen in de GPÕs te kunnen rijdenÓ, besluit Molenaar.