De ventilatoren maken overuren in alle pitboxen tijdens de 2e trainingsdag voor de Malaysian Motorcycle Grand Prix. Ook in de box van het Nederlandse Molenaar-Honda team, waar 250cc coureur Jakub Smrz voor een hele goede vooruitgang zorgde. De Tsjech reed zich van de 17e naar de 13e startplaats, een prima uitgangspositie voor de race van morgen.
Terwijl het kwik opliep tot 38 graden en de asfalt temperatuur de 50 graden oversteeg, werkte ÒKubaÓ zich in het zweet. ÒVanmorgen ging het met bike 1 nog niet zo goed. Het glijden bleef maar hinderlijk aanwezig. Vanmiddag heeft het team alles in het werk gesteld om bike 2, dat ook door framebouwer Nico Bakker gebouwd is, maar iets andere afmetingen heeft, 100% in orde te maken. Tot nu toe voelde bike 1 altijd beter aan, maar Hans Spaan had me verzekerd dat de krachtbron van de 2e machine zeker niet slechter was. Hans, Koen, Roy en Tim hebben alles nagemeten en de machine exact dezelfde setting kunnen geven als machine 1. Dat pakte heel goed uit. Die nummer 2 voldeed hier vl beter, en dat resulteerde in een tijdverbetering van 1,4 seconde ten opzichte van mijn tijden van vrijdagmiddag n nog belangrijkerÉ vier plaatsen en een volle startrij terreinwinst. Want ook hier is het direct na 300 meter rechts stuk een krappe bedoening met twee overhaakse bochten. Vorige week in Motegi deed ik het fout en verspeelde ik alles en gooide een week werk van mijn monteurs te grabbel. Daar zal ik morgen voor waken. Gezien het feit dat ik mijn allerlaatste snelste ronde alleen reed en ook nog een paar kleine foutjes maakte, zit er dus nog meer in. De 9e man staat slechts op 0,3 seconde voor me. Ik ben er klaar voorÓ, meldt Jakub Smrz, die zondag -afhankelijk van de temperatuur- nog een keuze moet maken uit de drie ter beschikking staande Dunlop compounds.
Het gevoel dat hij als enige van de drie aanwezige Chinese deelnemers wl van start mag gaan deed Wai On Cheung wel even glunderen, maar met het resultaat van vandaag was hij niet helemaal tevreden. ÒVanmorgen boekte ik 2,4 seconden tijdwinst ten opzichte van vrijdag. Dat was een hele stap voorwaarts. Ik dacht dat we de versnellingsbak wat moesten aanpassen, maar tijdens de tijdtraining bleek dat een foute keuze van me geweest te zijn. Daar waar ik vanmorgen in de vrije training 30e stond, viel ik nu terug tot de 37e startplaats. Voor morgen bouwen we de ÔbakÕ weer terug, want dat gaf een beter gevoel en toeren in de drie krappe, langzame bochten. Met uitaccelereren kwam ik nu niet goed uit en verloor ik veel tijdÓ, verklaarde de 24-jarige Hong Kong Chinees. ÒWe mogen geen wonderen verwachten van Wai OnÓ, opent Hans Spaan. ÒHij verbeterde zich sterk, maar als je weet dat die mannen in China slechts 4 races op de 125 en 6 races in de 600cc klasse per jaar racen, dan snap je ook waarom zijn landgenoten in de 250cc klasse zich niet gekwalificeerd hebben. Wai On bleef 2,5 seconden binnen de kwalificatie limiet. Hij zal geen potten breken morgen en misschien wel een rondje lap krijgen van de kopmannen. Misschien brengt een buitje wel uitkomst voor hem, want vanmorgen op een natte baan ging hij op regenbanden heel erg goedÓ.
Aangepast tijdschema
De wegrace GP van Maleisi rijdt met een iets aangepast tijdschema. Het tijdverschil met Kuala Lumpur is 6 uur, maar alle races starten een uur later dan normaal. Zo start de 125cc race om 06.00 uur Nederlandse tijd, de 250cc GP om 07.15 uur en de MotoGP om 09.00 uur.
Capirossi grijpt de pole in een recordtijd
Loris Capirossi zette in de kwalificatietraining van de Malaysian Motorcycle Grand Prix een nieuw pole record neer en pakte hiermee, na zijn perfecte Japanse GP, voor de tweede keer op rij de eerste plaats op de grid. De Ducati rijder reed een ronde van 2Õ01.731 en versloeg hiermee Honda rijder Sete Gibernau met 0.136sec. Als Bridgestone de weg heeft gevonden, dan kan de rest van het veld de borst natmaken voor de race in Australi, waar het Japanse traditioneel ook goed doet. Team Suzuki rijder John Hopkins gebruikte zijn Bridgestone banden ook prima en pakte de derde plaats op de eerste rij. Achter deze Engels- Amerikaanse rijder zien we Shinya Nakano, die met de vierde plaats de tweede rij aanvoert voor de teamgenoot van Hopkins, Kenny Roberts jr en Repsol Honda rijder Nicky Hayden. Valentino Rossi werd slechts zevende op zijn Gauloises Yamaha YZR-M1. De Italiaan wordt vergezeld op de derde rij door Carlos Checa en Marco Melandri.
MotoGP titeljacht van Valentino Rossi LIVE bij NOS
De kans is groot dat het komende weekeinde de beslissing valt in het MotoGP kampioenschap, in Sepang Maleisi. Valentino Rossi moet in Sepang (Maleisi) 7 punten mr scoren dan Max Biaggi om zijn titel te prolongeren. Voor de televisiekijker is er dit keer een mooie mogelijkheid om de race live te zien bij de NOS. De NOS zal de MotoGP wedstrijd zondag rechtstreeks uitzenden op Nederland 2, voorafgaand aan het wereldkampioenschap wielrennen. Alle informatie over de 125cc en de 250cc zal later op de dag in een samenvatting te zien zijn, zo meldde NOS reporter Hans van Loozenoord. De uitzending zal zondagmorgen beginnen om 09.00 uur. (bron: racesport.nl) Alle klassen zijn LIVE te volgen vanaf de 125cc start om 06.00 uur op Eurosport.