Tijdens het fameuze Ducati weekend al weer bijna twee weken geleden werd een uiterst spannende wedstrijd voor de ncilinders verreden. De Supermono race telde mee voor de Internationale ESA Supermono Cup cyclus waarvoor reeds op 19 & 20 April op Donington 2 races werden verreden. Het werd een geweldige spannende wedstrijd, helaas afgebroken na een zware val van Barry Bouwmeester die midden op de baan bleef liggen. Foto en tekst: Kees Siroo
JERZENBECK WINT
In de Supermono mocht men vooraf 53 inschrijvingen noteren maar dat ongekend hoge aantal rijders kwam niet opdagen. De ongelukkige Erik Pijnenburg reed onderweg naar Assen de motor van zijn bus kapot en kwam t laat aan om te kunnen rijden. Van de sterke Britse delegatie ontbraken Mark George, Clive Chitty en Paul Thomas. Zij reden een week eerder op Oulton Park dermate veel schade aan hun motoren dat de tijd t kort was om de motoren weer gereed te maken voor de oversteek naar het continent. Er wat echter nog voldoende potentie aanwezig om toch een spannend gebeuren van de wedstrijd te maken. Al tijdens de trainingen liet Mark Lawes zien niet voor niets kampioen te zijn geworden in 2002 en hij tekende voor de tweede snelste trainingstijd met zijn Gallina racer. Snelste man was ÔAssen specialistÕ Stefan Meiners met de bekende Yamaha van Happecke. Op de eerste rij mochten ook Benny Jerzenbeck, voor de tweede keer in het zadel van de Team James Pami GRC, en Jamie Hitter op de Ted Hurst Racing GRC plaatsnemen. Op de 2e rij stond Evert van de Beek vergezeld van Berry Bouwmeester op de tweede Promotec Ducati die hij voor deze gelegenheid mocht inzetten. Naast de Nederlanders Ook Steve Ruth op de eerste ÔminimonoÕ een NWS met Husaberg blok. Perry Goldstein maakte de tweede rij vol met een Dieterman-KTM. Een bonte verzameling van 8 rijders op 6 verschillende motoren met een cilinderinhoud, varirend van 450 tot 800cc.
Onder droge omstandigheden werd begonnen aan de wedstrijd en het waren meteen ook de snelste trainers die direct het voortouw namen. Het allerbeste kwam Meiners weg met direct in zijn spoor Lawes. Daarna Jerzenbeck, Van de Beek en Hitter die in de 2e ronde naar de 4e plaats oprukte. Hitter maakte echter een foutje en Van de Beek kwam terug op 4. In alle hevigheid vochten Meiners, Lawes en Jerzenbeck om de eerste plaats en het lukte Lawes in de 2e ronde de leiding over te nemen. Niet voor lang want bij de 3e en 4e doorkomst was Meiners weer eerste. Er werd op haren en snaren gereden en toen het in de 5e ronde begon te regenen werd het echt gevaarlijk. Diverse achterblijvers doken de pits in maar Jerzenbeck hield een enorm hoog tempo aan en kwam aan de leiding. Meiners had op de gladde piste een flinke zwieper gemaakt en deed het kortstondig wat rustiger aan. Van de Beek daarentegen tonde zijn kennis van de natte baan in Assen en reed het gat met het leidende trio nagenoeg dicht. In de 6e ronde kwam hij zelfs als 3e door maar even later probeerden Lawes en Meiners gezamenlijk Jerzenbeck af te troeven. Op de snel opdrogende baan ging men tot het uiterste en in de 9e ronde stoven Meiners, Lawes en Jerzenbeck meer naast dan achter elkaar door de GT bocht. Op dat moment bracht de rode vlag een vroegtijdige ontknoping. De voorlaatste doorkomst was beslissend en op dat moment was Jerzenbeck leider voor Meiners, Lawes, Van de Beek en Steve Ruth op 5 sec. Een schitterende 6e plaats werd behaald door Marco Winkelaar die in de laatste ronde Jamie Hitter nog naar de 7e plaats wist te sturen. Goldstein eindigde als 8e voor Mark Hill op een 450cc Tigcraft Yamaha, Wilfred Reinbergen eindigde knap als 10e voor Ulrich Meckfessel, Rainer Achenbach en Richard Cutts. Een bijzonder knappe prestatie leverde ook Dennis Verschuren. De kampioen in de Opleidingsklasse Yamaha TZR 125 reed werkelijk een schitterende en imponerende wedstrijd! Vanaf een 31e (!) eerste doorkomst wist hij zich op te werken naar de 14e plaats, pal achter Cutts en Achenbach, en scoorde 2 punten. Patrick Hovenga pakte het laatste punt.
De rode vlag situatie werd veroorzaakt door een lelijke val van Berry Bouwmeester. Rijdende in 8e positie werd hij in de 5e ronde verrast door de regen en ging zwaar onderuit bij Duikersloot / Manderveen. Bouwmeester bleef op de ideale lijn liggen en het was onbegrijpelijk dat er niet werd ingegrepen door de wedstrijdleiding. Er kwam zelfs een ambulance op de baan staan maar de 4 koplopers streden gewoon verder omdat er nog steeds niet afgevlagd werd. De rijders overwegen zelfs een officile klacht in te dienen over deze gang van zaken. ÒOnverteerbaar,Ó oordeelden Van de Beek en Lambert van Gompel. ÒOnze veiligheid gaat voor alles. Het lijkt er gewoon op dat men expres niet heeft afgevlagd om niet in tijdnood te komen. In een dergelijke situatie had iedereen er vrede mee gehad dat het door tijdsdruk niet tot een herstart zou komen voor het resterende gedeelte van de wedstrijd.Ó
De ongelukkige Berry Bouwmeester liep onder meer een gescheurd bekken op en zal derhalve voorlopig uitgeschakeld zijn.
In de ESA stand heeft Meiners de leiding met 61 pt. Lawes volgt met 57pt Jerzenbeck en Ruth staan op de 4e plaats met 51pt. Van de Beek scoorde in 3 wedstrijden en staat op de 7e plaats.