Vorige week dinsdag zijn me vader en ik vertrokken richting Karlskoga (een circuit liggend in Zweden op zoÕn 1300 km van Assen). Aangezien het ONK een lange zomerstop heeft vonden we de mogelijkheid tot testen c.q. racen daar in Zweden een goede optie om het eind van het seizoen goed te kunnen afsluiten.
Toen we woensdag middag aankwamen konden we meteen al 3 vrije trainingen rijden van 15 min per stuk. Aangezien ik de baan nog nooit gezien of gereden had was dit dus heel mooi meegenomen.
Voordat ik verder ga wil ik allereerst de organisatie in Zweden bedanken dat ik daar op hun kleine maar moeilijke circuit mocht rijden.
Aangezien ik van ver moest komen kon ik gratis dat race weekend rijden daar in Karlskoga.
Er waren veel mogelijkheden om daar te rijden (in totaal heb ik daar 10 sessieÕs mogen rijden, dit waren zowel vrije, als kwalificatie trainingen en een warm-up plus een race van 16 ronden).
Na de vrije trainingen van woensdag t/m vrijdagochtend was de eerste van 3 kwalificatieÕs gepland op vrijdagmiddag.
Het was ook nog super lekker weer met 25 graden, zon en licht bewolkt toen de 1e kwalificatie begon.
De snelste tijd werd neergezet door plaatselijke favoriet en ex gp-rijder: Hakan Olsson, zijn tijd was een 1m 09.8s.
Mijn tijd bleef steken op een 1m.11.3s, welke resulteerde in een nette 5e plaats op de voorlopige grid.
Op zaterdag waren er nog 2 kwalificatieÕs gepland
De ochtend kwalificatie was een beetje nattig dus de tijden werden ÒnetÓ niet gehaald dan bij die van de dag ervoor.
Met een tijd van 1m 11.4s bleef ik nog steeds op een 5e plaats staan.
De 3e en laatste kwalificatie werd op zaterdagmiddag gehouden, deze was t.o.v. sÕochtends helemaal droog en konden de tijden misschien hier en daar wat aangescherpt worden.
Mijn doel was om onder de 1m 11s te komen en misschien dan ook 1 plaatsje te winnen zodat ik op de eerste rij kon staan op de grid.
Voor deze laatste kwalificatie had ik nieuwe slicks gemonteerd zodat ik misschien iets meer grip kon creren omdat ik nogal wat glijpartijen had in eerdere sessieÕs (voornamelijk bij het achterwiel).
De grip was duidelijk aanwezig en ik reed gelijk al in het 3e rondje een tijd van 1m 11.0s.
In de laatste 2 ronden van kwalificatie ging ik er nog even voor zitten en kon ik een beetje achter Hakan Olsson rijden en verbeterde mijn tijd tot een 1m 10.500s!!!
Hiermee schoof ik op naar een 3e tijd op de grid.
Ik stond nu als eerste honda achter 2 aprilliaÕs op de grid.
Snelste tijd was nog steeds in handen van Hakan Olsson met een tijd van 1m 09.8s
(na een klein beetje na gevraagd te hebben bleek dat er nog nooit een honda 125cc zo snel was rondgegaan op Karlskoga).
Helaas voor de organisatie was het op zondag een regenachtige bedoeling.
In de warm-up was het voor mij de eerste kennismaking van het circuit onder natte omstandigheden.
Ik maakt hier goed gebruik van en tot mijn verbazing stond ik op de eerste plek tijdens die warm-up sessie.
Een goed begin is het halve werk zeg maar.
Met goede moed stond ik op de grid te wachten op het startsein, nu alleen nog maar met de bedoeling om de race uit te rijden en hopen op een podium plaats.
De start was goed en ik ging als 2e de eerste bocht in.
Gelijk al in bocht nummer 2 nam ik de leiding over en naast een klein ÒmomentjeÓ in bocht 3 (waar ik er bijna naast lag) gaf ik de leiding niet meer uit handen.
Sterker nog, ik bleef mijn voorsprong elke ronde vergroten tot een gat van uiteindelijk 19.7 seconden bij de finish!
Door mijn overwinning sta ik nu gelijk al in de top tien van zowel het zweeds als scandanavisch klassement.
Dit lange weekend is erg succesvol verlopen en daarnaast hebben we ook nog veel dingen kunnen testen en data verzameld.
Hopelijk kunnen we de volgende race in het ONK ook besluiten met een podium plaats.
P.S. tijdens mijn bezoek in zweden heb ik minimaal 4 rijders overtuigd om ons te bezoeken tijdens de race of the champions in Assen op 25 september, zodoende hebben we in de 125cc een groter aantal deelnemers en dus meer strijd en fun!
Mark van Daalen
Mosmans en Walvis racing