DSB: Succes voor Smrz; 13e na last minute aanpassing

82

Nadat hij in de warm up training nog een nieuwe setting van zijn vering uittestte, kozen Jakub Smrz, chef monteur Hans Spaan en veringsspecialist Tim de Bot van het Molenaar-Honda team vlak voor de race toch nog voor een wederom aangepaste afstelling van de achtervering.

ÒJakub had het hele weekeinde wat problemen met de voorkant van de machine, die we uiteindelijk met veranderingen aan de achtervering hebben opgelostÓ, meldde Spaan, nadat hij zijn pupil Smrz na een zinderende race met 3 WK-punten en de 13e plaats zag finishen. ÒVanmorgen had ik nog zoiets van, wat nuÉ? Het probleem was niet verholpen, maar de kennis van Hans en Tim is enorm groot. Mijn start was goed, maar ik wilde in het begin eerst goed aanvoelen hoe de Honda zou reageren op de aanpassingen. Dat bleek al snel heel goed te zijn, een hele verbetering zelfs. Na een paar ronden had ik het vertrouwen en nadat ik bij de start al van de 19e naar de 15e plaats was opgeklommen, had ik toen direct het gevoel al dat ik hier voor de punten kon gaan. Ik maakte nog een klein foutje, waardoor ik even de aansluiting verloor met Davies. Naar mate de race vorderde kon ik weer naar hem toe rijden en vanaf dat moment vochten we om de 11e plaats. In de slotfase kwam Heidolf zich nog in het gevecht mengen, en werd het een nek aan nek gevecht met heel veel wisselingen. Ik had mijn zinnen gezet op de laatste ronde, want de 11e plaats met 5 WK-punten lag in het verschiet. Maar in de allerlaatste bocht moest ik even van het gas af toen mijn machine wegdrifte. Daardoor had ik wat te kort toeren om uit de slipstream van Heidolf nog over hem heen te komen. Maar met de 13e plaats ben ik tevreden, nadat ik drie GPÕs puntloos was gebleven. Zeker gezien de probleempjes die we hadden tijdens de trainingen. Dit geeft goede moed voor de race volgende week op het nieuwe circuit van Istanboel in TurkijeÓ, aldus een gelukkige Smrz, die geen overbodige risicoÕs nam en punten pakte.




Sascha Hommel na touche al in eerste ronde uitgeschakeld

Voor de jonge Duitser Sascha Hommel lijkt er tot nu toe geen geluk weggelegd bij zijn optredens voor het Nederlandse team van Arie Molenaar. Op zondagmorgen tijdens de warm up training kwam Hommel in aanraking met de plotseling stilgevallen machine van Abraham. ÒWe reden achter elkaar in een snelle bocht, toen ineens de machine van Abraham stopte. Ik kon hem niet ontwijken en reed zo achter bij hem op zijn zitje, waardoor we samen vielen. De monteurs hadden de machine weer snel opgeknapt en voor de race was alles OK op een paar blauwe plekken na. Maar in de race ging het ook mis. Ik had een goede start, won 5 plaatsen in de eerste bocht, maar bij het gedrang in Ôturn 2Õ kwam er een rijder naar buiten die plotseling van zijn lijn af moest wijken. Ik kreeg een tik tegen mijn clipon aan en kon niet anders dan het gras en daarna de grindbak insturen, waar ik onderuit ging. Mijn clipon was zo verbogen dat ik niet verder kon rijden en de pist in moest. Balen, want na de kapotte elektronica vorige week ben ik in de afgelopen twee wedstrijden nog een 2 rondes ver gekomen. Dat is niet war het team zoveel werk voor verricht heeftÓ, verontschuldigt Hommel zich voor de race-situatie waar hij eigenlijk niets aan kon doen. ÒDit is een stukje overmacht. Hier kan ik meer vrede mee hebben dan de problemen van vorige week, waar we nog steeds niet achter zijn wat er mis wasÓ, meldt Hans Spaan, die morgen na een lange vlucht weer in Europa aanbelandt, waar op zondag de 23e oktober de voorlaatste GP van dit seizoen wordt afgewerkt in Istanboel.