DSB: Stichting Racen tegen Kanker voor het eerst compleet met de Honda۪s

125

Het zou een spannend weekend gaan worden. Beide coureurs op de nieuwe HondaÕs van start in respectievelijk de Supersport en de Dutch Superbikes. Voor Henri de allereerste keer op de Honda en Marco voor het eerst met de Dholda optimaal geprepareerde Honda aan de start. Henri heeft de races en training optimaal gebruikt om te wennen aan de Honda en we hebben veel vooruitgang geboekt dit weekend. Marco heeft een uitstekende 9e plaats en een ietwat teleurstellende 16e plaats behaald in de Dutch Superbikes. Wel is Marco in het kampioenschap op een prima 9e plaats ge‘indigd met 52 punten.

Trainingsdag 24 september







Zaterdagmorgen mocht Henri bij ons het spits afbijten in de eerste training van de supersport. En dat was even wennen, want qua afstelling van de motor kondenwe gewoon weer op nul beginnen. Deze training werd gekenmerkt door 2 rode vlagsituaties omdat er veel olie op de baan lag door 2 geplofte motorblokken. Henri had maar 4 rondjes kunnen rijden en een tijd van 1:39, was natuurlijk voor verbetering vatbaar.

Marco was gelijk na Henri aan de beurt en deze training verliep zonder rode vlag en Marco kwam al snel in een prima ritme. Aan het einde van de training stond Marco op plaats 17 met een tijd van 1:29,8. Het grootste probleem was de tandwielverhouding en de voorkant die vreemd aanvoelde.

In de middag was het weer de beurt aan Henri die een compleet uur mocht rijden in de supersport. Na een aantal aanpassing aan de vering reed Henri al snel een stuk sneller dan in de ochtend. Iedere keer werd er weer iets aan de motor verandert en dat resulteerde dat Henri zich keurig kwalificeerde voor de race van de zondag met een tijd van 1:33,1. Vooral blij met de vooruitgang kon Henri zich opmaken voor de racedag. Hij mocht starten vanaf de 42e plaats.

Marco mocht nu ook een uur trainen in de Dutch Superbikes. Tandwielverhouding aangepast en vering verandert en Marco kon beginnen. Vrij snel reed Marco onder de 1:30, maar kwam toch even binnen met weer de melding dat de voorkant zich vreemd gedroeg. Weer wat aangepast en Marco reed daarna een tijd van 1:29,3, en dit was dan ook de laatste doorkomst van Marco deze training. In mandeveen was Marco de voorkant kwijt en belande in het grind. Marco had geen schrammetje, maar de motor had wel wat averij opgelopen. Aan het einde van het uur had Marco een 17e trainingstijd, wat natuurlijk perspectief biedt voor belangrijke en kostbare punten.

De hele avond hebben de monteurs gewerkt aan de Fireblade 1000RR en de motor werd ook voorzien van andere voorvorkpoten, omdat de motor met de andere poten niet te hanteren was. SÕmorgens stond de motor weer klaar voor de strijd.

Wedstrijddag 25 september

SÕmorgens was er voor iedere klasse een warm-up van 10 minuten. Net voor de aanvang van de eerste warm-up ging het hard regenen en bij Henri werden er snel regenbanden gemonteerd. Deze warm-up ging uitstekend en Henri reed zich tot plaats 23.

Ook MarcoÕs Honda werd voorzien van regenbanden en ook Marco voelt zich als een vis in het water wanneer het regent. Marco reed zich naar een 5e plaats in deze korte warm-up.

Race 1 Supersport

Voor het eerste mocht Henri op de Honda een race gaan rijden en hij mocht starten vanaf plaats 42. De start was uitstekend en Henri boekte gelijk een paar plaatsen winst. Ronde na ronde gingen de tijden naar beneden en de snelste ronde reed Henri in 1:31. Na een ronde of tien kwam Henri even binnen en werd er een kleine aanpassing aan de vering gedaan. Hij ging weer terug op de baan om de afstelling te proberen. Zijn rondetijden wist Henri niet te verbeteren omdat we absoluut niet in de weg wilde rijden voor de snelle jongens. Voor ons was dit immers alleen maar om te wennen aan de Honda en om de goede afstelling te vinden. Henri finishte de 1e race op plaats 33.

Race 1 Dutch Superbikes

Marco mocht vertrekken vanaf plaats 17 en de motor was weer geheel klaar na de valpartij in de training van zaterdag. Zijn start was uitstekend en de eerste bocht ging hij in als 15e. Zijn ronde tijden gingen snel onder de 1:30 en daarna zelfs onder de 1:29. Al snel lag hij op plaats 11, toen Rafael Sinke en Mathijs van de Wal onderuit gingen. Nu lag Marco op plaats 9 en met een snelste ronde van 1:28,6 wist Marco deze plaats vast te houden. Weer 7 punten er bij deze race en dat tikt financieel ook lekker door voor KWF Kankerbestrijding.

Race2 Supersport

Fris stond Henri weer aan de start van race 2 in de supersport. Weer had hij een prima start en boekte gelijk een paar plaatsen winst. Hij wilde proberen een constante race te rijden en dat is uitstekend gelukt. Vele ronden reed hij rondetijden van 1:32 en na 10 ronden lag hij op een prima 34e plaats. De laatste 6 ronden ging Henri nog even aanzetten en ging nog 2 rijders voorbij zodat hij als 32e over de streep kwam. Een uitstekende race met als hoofddoel: wennen aan de Honda en het vinden van de juiste afstelling. Aankomende week zullen de voorvorkpoten nog worden aangepast om zo te proberen de motor goed aan het sturen te krijgen. Voor ons een zeer nuttig weekend want we hebben dit weekend veel progressie geboekt op de Honda. Ook al is het enorm wennen volgens Henri, de Honda is zeer goed bevallen en we hopen snel voor aan het front te kunnen strijden.

Race 2 Dutch Superbikes

Marco wilde vlammen deze wedstrijd en vanaf de 17e plek was hij als een speer weg. Na de eerste ronde bij het aanremmen van de GT-bocht kreeg hij even een aanvaring met collega-coureur Bertus Folkertsma wat Marco met een rit in de grindbak moest bekopen. Weg goede klassering, maar vanaf plaats 26 ging hij een inhaalrace beginnen. De ŽŽn na de ander ging Marco voorbij en hij finishte net buiten de punten op plaats 16. Een prima race waar wel meer had in gezeten, maar dit hoort bij het racen. Marco is met 52 punten ge‘indigd op een uitstekende 9e plaats in het kampioenschap van de Dutch Superbikes. Ook al zit voor Marco het seizoen erop, hij is al stiekem aan het kijken naar het volgende seizoen. Hij wil de Honda voorin het veld zetten en dat behoort zeker tot de mogelijkheden in de Dutch Superbikes 2006. Met veel trainen en de snellere 2006 Fireblade gaan we ons volgend seizoen weer meten met de rest.

Henri heeft aanstaande zaterdag 1 oktober zijn laatste race in de Superstock 600. Natuurlijk willen we ook hier weer kostbare punten gaan halen en zo het seizoen afsluiten. Ook voor Henri geldt dat we met veel trainen gaan proberen volgend jaar verder voorin te zitten. Met Honda hebben niet alleen een goede motor, maar ook een bedrijf achter ons staan die meedenkt, meewerkt en meedoet.

Verder wil ik even dhr. Haddering sr bedanken voor het maken van de DVD over de circuitdag voor zieke gezinnen van 23 augustus. Hij is prachtig geworden en al meerder keren is hij bij ons bekeken. Alle deelnemende gezinnen en partners/sponsors die hebben meegewerkt zullen deze toegestuurd krijgen.

Mvrgr

Aart van Meerveld

Stichting Racen tegen Kanker