DSB: Sterke 1E trainingsdag Raymond Schouten (18e)

33

Er heerste een jubel stemming in het 125cc kamp van het Nederlandse Molenaar Honda racing team. De maand rust na de hectische TT van Assen heeft de mannen en met name coureur Raymond Schouten duidelijk goed gedaan. Hoewel hij nog niet helemaal fit was van een koortsaanval en stevige griep die zich begin deze week uitte, draaide Raymond hele sterke rondetijden tijdens de eerste trainingsdag van de Britse GP op Donington Park. De 20-jarige Brabander nestelde zich op een voorlopige 18e plaats en was maar liefst twee volle seconden sneller dan zijn beste rondetijd van vorig jaar.

ÒDat voelt best goed, hoewel ik weet dat er nog wat meer in zit. De laatste GPÕs zijn mijn trainingen best wel goed en merk ik progressie. Ook vanmorgen ging het al naar wens. Ik draaide in no time al een halve seconde sneller dan vorig jaar na 2 volle trainingsdagen. Voor de middagsessie hebben we niet veel veranderd, maar toch reed ik nog eens 1,5 seconde van mijn rondetijd af, waarmee ik een prima 18e plaats bezet. Ik sta slechts een halve seconde van de Top 10 verwijderd en dat terwijl ik in de laatste sectie van het circuit, bij de chicane en de twee hairpins nog niet goed rond kom. De chicane en de eerste hairpin gaan nog wel, maar de tweede 180 graden doorloper is compleet onoverzichtelijk omdat hij ook nog een daling in zich heeft en er zit een enorme knik in de baan, vlak na de bocht. Hoe ik daar echt goed snel doorheen kan, daar ben ik nog net uit. Als dat wil lukken, gaat er zeker nog iets afÓ, aldus Schouten, die nu eindelijk van de nare ÔgewoonteÕ af wil dat hij de 1e dag snel traint en tijdens de 2e dag met pech of terugval te kampen krijgt, waardoor de startplaats de afgelopen GPÕs wat tegenviel ten opzichte van de mogelijkheden. ÒDe startplaats is belangrijk voor een resultaat in de race. Ik moet bij de eerste 20 staan op de startgrid wil ik in aanmerking kunnen komen voor mijn eerste WK-punt. Daar zal ik morgen hard aan werken. De Honda is in topshape en ik ga er voorÉ!Ó, klinkt het uiterst strijdvaardig uit de mond van Schouten junior, die zonder de druk van media en fans zoals hij bij zijn thuis GP had, duidelijk lekkerder in zijn vel zit.




JAKUB SMRZ (20E) FOCUST ZICH OP VERBETERINGEN TIJDENS DE TWEEDE DAG

Tijdens de 1e vrije training kende Jakub Smrz op zijn 250cc machine wat technische problemen. ÒUiteindelijk ben ik maar 7 rondjes in de baan geweest. Er waren wat problemen met de remmen en dat kregen we niet zomaar verholpen. Ik ben twee keer binnen geweest, we hebben remblokken verwisseld en zaken opnieuw afgesteld, maar het bleek achteraf nog niet in orde. Het was er zelfs de aanleiding van dat ik in de 8e ronde onderuitschoof. Mijn remmen functioneerden niet goed en toen bij het uitaccelereren van de 1e hairpin mijn voorwiel ietsje ÔlosÕ kwam, werd mijn wiel afgeremd door een niet goed werkende rem. Toen mijn wiel het asfalt weer raakte schoof het daardoor onderuit en daar lag ik. Niet hard, maar wel er naast. Het gebeurde weliswaar niet ver bij de pitboxen vandaan, maar mijn motor kon niet meer tijdig hersteld worden voor het einde van die eerste training. Omdat ik maar een paar rondjes in die eerste ochtendsessie had kunnen rijden, was de tijdtraining eigenlijk pas mijn eerste volledige test hier. Ik moest nog wat wennen aan de nieuw gemonteerde remmen, maar ben met plek 20 best tevreden. Mijn versnellingsbak moet worden veranderd. We zijn gestart met de verhoudingen van 2004, maar deze motor is anders en beduidend sterker, dus daar valt winst te behalen als we de tandwielverhouding voor alle bochten OK hebben. Ook was ik nog wat op zoek naar de echt juiste lijn. Niet dat die jaarlijks veranderd, maar andere vermogens vereisen het rijden van andere lijnen. Ook is daar nog wat te winnen. Verder is alles in orde. Jammer van die trainingsachterstand, maar voor morgen focus ik me op verbetering. De vering en de banden zijn perfect en daarmee hoop ik morgen richting de 4e of misschien wel 3e startrij op te klimmenÓ, besluit Smrz als altijd strijdlustig.

Persbericht: Team Molenaar Racing