Op de sponsor- en supportersdag van START Racing trakteerde Rik zijn in grote getale naar Assen gekomen racefans in de eerste manche op een driedubbele koprol door de modder. Toch kon hij deze ongelukkige valpartij recht zetten, door in de tweede race er weer goed bij te zitten en een aantal puntjes binnen te halen.
Zaterdag
De trainingen stonden grotendeels in het teken van het vinden van een goede afstelling van de vering. Zoals reeds gemeld zijn we weer terug bij WP, met ondersteuning van SO-Products uit Bornerbroek. Dit betekende dat er dit een weekend een splinternieuwe (volgens de laatste modificaties van 2005) achterschokdemper werd gemonteerd. Met behulp van WP-man Jan Vlieg ging Rik steeds verder de goed kant op met de setting. Dit resulteerde helaas nog niet in een goede kwalificatietijd, maar het gevoel en het vertrouwen in de motorfiets kwam weer terug en dat was het belangrijkste. Rik moest aan het eind van de tweede training genoegen nemen met de 17e tijd. Ietwat teleurstellend, maar dit was volgens hem geen beletsel om morgen in de punten te rijden.
Zondag
Õs Morgens dreven donkere wolken over de Drentse hei en daar kwam af en toe ook flink wat water uit. De warm-up op een natte baan gaf Rik echter zo veel vertrouwen, dat het van hem de rest van de dag wel mocht regenen. Daar stemden de bezoekers van onze sponsordag natuurlijk niet echt mee in. Maar liefst meer dan 150 sponsoren en supporters waren naar Assen gekomen om de verrichtingen van Rik live te komen aanschouwen. Na de koffie met cake zochten velen een plaatsje op de hoofdtribune, omdat er toch nog wel wat spetters naar beneden kwamen. De harde kern van de Racefanclub zat natuurlijk in de GT-bocht, vanwaar zij middels een enorm spandoek (6,5 bij 3 meter) Rik heel veel succes wensten. Hartstikke leuk en Anna nog bedankt voor de heerlijke kruidkoeken.
Effe badderen
Vlak voor aanvang van de eerste manche had het nog geregend, maar dat zette niet echt door. Het werd dus bandenpoker vlak voor de start. Rik koos bij terugkomst van de verkenningsronde zonder twijfel voor droogweer banden, omdat er een droog spoor ontstond op de ideale lijn. Rik heeft de laatste tijd al laten zien dat het starten geen probleem is. Ook nu had hij een superstart; vanaf de 17e positie stuurde hij als 8e, jazeker als 8e de GT-bocht in! Echter bij het uitkomen van de GT ging Joan Veijer onderuit. Maar niet alleen de gele Duntep-machine schoof voorbij, de blauwe START-Yamaha kwam er ook achter aan. En zagen we Rik, voor het oog van alle START-fans, al rollebollend door de modder in beeld komen. Gelukkig was Rik meteen weer in de benen, maar wat ontzettend balen: ÒZit ik er echt goed bij van voren en ÉÉÉÉÉ.., kom ik als laatste zonder motor de GT weer uit. Bam, de achterkant was in n keer weg. Het mag ook gewoon niet lukken lijkt het wel. En als je dan bedenkt dat ik de goede bandenkeuze had gemaakt en je ziet de uitslag van 1e manche, dan moet je maar snel de knop omdraaien.Õ Achteraf bleek overigens dat Rik of op olie van de voor hem gevallen Veijer of op een oud oliespoor onderuit is gegaan.
Nadat zowel Rik als de motor met behulp van de hogedrukspuit waren schoon gespoten, kon de balans worden opgemaakt. Rik slechts een geschaafde elleboog; de motor wat meer schaafplekjes maar geen ernstige schade. En terwijl de sponsoren en de supporters genoten van een prima verzorgd buffet van Caf-Restaurant ÒDe ViersprongÓ en de heerlijke broodjes beenham van Topslager Massier, waren monteur Ab en de andere mannen van het START-team druk doende de motor weer raceklaar te maken voor de tweede race. Dit sleutelwerk gebeurde in de tent, dus kon iedereen van nabij meemaken wat er allemaal bij komt kijken. Het starten van de motor werd dan ook begroet met een luid gejuich. En Arrin Dikken, die ons het bestickeringsmateriaal levert, sprong vervolgens bij om de motor te beplakken, zodat alles er weer tiptop uitzag.
Eind goed, al goed
Rik was er natuurlijk op gebrand om in deze tweede manche te scoren. Opnieuw een superstart en jawel hoor weer als 8e de GT in, maar nu zonder problemen er weer uit. Het lukte niet om deze positie vast te houden en Rik zakte steeds verder af naar achteren, omdat de setting van de motor nog niet helemaal o.k. was. Bij het uitkomen van de bochten en het gas er opzetten gleed de motor nog teveel. Toch kon Rik mooi aanpikken bij een groepje met o.a. Bas Winkel, Pascal Pronk en Swen Ahnendorp. Later voegde zich Branko Srdanov hier ook nog bij en werd er flink geknokt om de posities 9 t/m 13. In de GT-bocht was het af en toe flink bakkeleien met elkaar en Rik bleef een beetje aan de staart hangen om te profiteren van eventuele fouten van de anderen. Deze tactiek leverde hem bijna een tweetal plaatsjes winst, want zoals gewoonlijk was de GT-bocht scherprechter in de laatste ronde. Srdanov en Winkel zaten elkaar behoorlijk dwars, waardoor Rik er bij het uitkomen naast kon komen en zo gingen ze met zÕn drien schouder aan schouder over de finish. Het leek even of Rik aan het langste eind trok, maar toch kwam hij op de streep respectievelijk 2 honderdste en 4 duizendste (!) tekort en was de 13e plaats zijn deel.
Commentaar van Rik na afloop: ÒDat was nog heel close op de streep, net niet gelukt om er voor te komen, maar ik heb eindelijk weer eens een lekkere race gereden. En dat gevoel neem ik mee voor de rest van het seizoen. Natuurlijk baal ik van die valpartij in de eerste manche, maar ik hoop dat de vele sponsoren en de supporters toch een mooie dag hebben gehad. Ik vond het in ieder geval geweldig dat er zoveel mensen zijn gekomen en het spandoek was helemaal fantastischÕ.
Ook het team wil iedereen bedanken voor de komst en ondersteuning. En we hopen dat het jullie naar de zin was en allen hebben genoten van een mooie START-dag.
Voor wat betreft de ONK-races is het nu voorlopig rust. Toch gaat het START-team geen pauze houden; voor Rik is het belangrijk dat hij in het ritme blijft en ook de komende maanden een paar wedstrijden rijdt. Dit zal dus in het buitenland gaan gebeuren en de eerstkomende is een IDM-race (Open Duits Kampioenschap) op de N_rburgring op 19 juni. Voor de periode daarna moeten we nog een planning maken, maar we houden u natuurlijk op de hoogte.
Groeten, Gea Luttels
www.start-racing.nl