DSB: Start Team: De kop is er af.

46

Voor Rik Lenters en het START-team zit het eerste raceweekend voor het O.N.K. Supersport 600 er op. Het was echter geen makkelijk begin van RikÕs tweede seizoen. In de trainingen waren er veel problemen, die helaas ook hun invloed hadden op het wedstrijdverloop.

Trainingen
Door de nieuwe opzet van het tijdschema, kregen we heel wat meer trainingstijd dan we gewend waren. Õs Morgens 25 minuten en Ôs middags maar liefst een uur. Nou, dit kwam ons heel goed uit, want die tijd hadden we ook zeker nodig. Rik had namelijk behoorlijke problemen met de vering. De achterkant van de motor dribbelde steeds iets weg, wanneer Rik het gas er opzette. Hierdoor kwam hij in de eerste kwalificatie niet verder dan een 19e tijd. Na het wisselen van de schokdemper en een andere achterveer ging het in de tweede training wel beter. Ruim een seconde sneller, maar nog geen tijd om over naar huis te schrijven. Rik wist zich hiermee wel te handhaven op de 19e plaats, maar was hier absoluut niet tevreden mee. Gelukkig hebben we morgenvroeg nog een warm-up om een andere (zwaardere) achterveer uit te proberen.




Raceday
De doorgevoerde veranderingen in de warm-up gaven wel een kleine verbetering, maar helaas nog lang niet het gewenste resultaat. Ondanks deze problemen ging Rik op en top gemotiveerd van start, met zoals altijd de intentie alles uit de kast te rijden. En dat deed Ôie zeker. In de eerste race kwam Rik na de start door op de 15e positie, dus al mooi 4 plaatsjes goedgemaakt. Vervolgens ontspon zich een mooi gevecht om die 15e plaats, met o.a. Swen Ahnendorp (ex-START-coureur), Jurjen Uitterdijk en Gian van Zandbeek. Door een foutje in de Ruskenhoek, de nieuwe bocht voor de Stekkenwal, viel Rik even terug, kon vervolgens weer aanpikken en doorstoten naar de 14e plaats. Maar Uitterdijk gaf de strijd niet op, wist Rik toch weer te verschalken en terug te wijzen naar de 15e stek. Daarna kreeg hij het nog even te stellen met de Tsjech Ondrej Jezek. Maar hem wist Rik wel de baas te blijven en zo kon hij afgevlagd worden op de 15e plaats. En dus is het eerste O.N.K.-puntje binnen! Natuurlijk was Rik blij met zÕn eerste puntje, maar absoluut niet tevreden. RikÕs commentaar: ÔZonder die veringproblemen had ik zeker verder voorin kunnen zitten. Maar eens kijken wat we nog kunnen veranderen voor de tweede raceÕ.

In de tweede race was Rik iets minder goed weg. Toch kwam hij als 16e door met Pascal Pronk aan zÕn achterwiel. Deze plaats kon Rik goed vasthouden en vervolgens kwam hij in een groepje met o.a. Jurjen Uitterdijk en Bas Winkel. Deze twee wist hij halverwege de race te passeren en belandde zo op de 14e positie. En zelfs even 13e door het uitvallen van Jarno Janssen. Echter door de nog niet opgeloste problemen met de achtervering kreeg de achterband het zo te verduren, dat het niet lukte om die plaats vast te houden. Rik moest steeds meer terrein prijs geven en kon achtereenvolgens Winkel, Pronk en ook Uitterdijk niet achter zich houden. Dit betekende uiteindelijk een finish zonder punten op de 16e plaats. Rik: ÔIk baal er flink van. Ik was op het laatst meer in gevecht om de motor op de baan te houden, dan in gevecht met mijn tegenstanders. Ik hoop dat we de problemen met de vering snel onder de knie kunnen krijgen, want ik weet zeker dat ik dan meer punten kan scorenÕ.

Het team was uitermate te spreken over de inzet van Rik. Meer zat er gegeven de omstandigheden vandaag gewoon niet in. Rik is vol overgave de strijd aangegaan en heeft er toch nog een puntje uit weten te slepen. Grote klasse! We gaan er alles aan doen om de problemen met de vering zo snel mogelijk op te lossen en hopen dat we in Oss op Tweede Pinksterdag weer lekker mee kunnen draaien. Voor meer informatie over het START Racing kijk je op www.start-racing.nl

Racegroeten,
Gea Luttels