Na een (te) lange zomerpauze van bijna 2 maanden kon Rik dan eindelijk de blauwe START-Yamaha weer eens de sporen geven op de Rizla Racing Day. Dit evenement wordt aangeprezen als ht auto-, kart- en motorsportspektakel van Nederland. De motorsport kwam er in deze 6e editie echter bekaaid af; uitsluitend de Supersport 600 en een combinatie van de Vobis-Cup/Juniorcup 125cc verschenen aan de start. Aan de Supersport 600 was ook geen ONK-status verleend, zodat wij, en met ons waarschijnlijk veel teams, deze race beschouwden als een training en een opwarmer voor de races die nog komen.
Pluvius had het dit weekend in ieder geval erg naar de zin, want die trakteerde de Drentse hei geregeld op flinke stortbuien. De twee trainingen op zaterdag werden onder volledig natte omstandigheden afgewerkt. Rik moest er met al dat water wel even weer in komen. Twee weken geleden nog wel een dag getraind op het circuit van Zolder, maar dat was met 30 °C andere koek. Nu regende het af en toe Ôcats and dogsÕ, zoals de Engelsen zeggen. En het kwam dan ook prima uit, dat we inmiddels, dankzij onze sponsor Euro Machinery uit Ane/Gramsbergen, beschikken over een tweede motor (de Yamaha van 2004). Deze machine heeft weliswaar minder vermogen, maar al die pkÕs heb je in de regen niet nodig. Daarom deze machine afgesteld op regen en hier het gehele weekend op gereden. Rik kwam tot een alleszins acceptabele 8e trainingstijd. Al had er volgens hemzelf nog wel meer ingezeten: ÔIk verknoeide mijn snelste rondje in de GTÕ.
Zondag al vroeg aan de bak; om 12.15 uur stond de Supersport 600 op het programma. De weersomstandigheden leken iets beter maar toch onvoorspelbaar; een lekker zonnetje en plensbuien wisselden elkaar af. Bandenpoker dus. Een kwartier voor de race kwam er een flinke bak water naar beneden. Rik koos dan ook voor Ôvol regenÕ, zowel voor als achter. In de training had Rik gereden met de zogenaamde ÔstreepjesbandenÕ, maar wilde in de race graag rijden met de ÔnoppenbandenÕ, voor nog meer grip. Voorwaarde is dan wel dat het circuit flink nat moet zijn, en dat was het ook bij aanvang.
Voor een volbezette hoofdtribune kwam Rik goed weg bij de start en kwam als 7e de Nationale Bocht uit. In de tweede ronde begon het weer te regenen en dit betekende dat Rik een goede keus had gemaakt. Maar schijn bedroog, want de regen was van korte duur en gedurende de race begon er op een deel van het circuit een droge lijn te ontstaan. De Geert Timmer- en de Nationale Bocht waren nog wel ÔslipperyÕ, maar voor de rest had Rik niet zoveel meer aan zijn noppenbanden. Dit was dan ook duidelijk te zien aan zijn positie in het veld; Rik zakte steeds verder af naar achteren. Balen natuurlijk, als de jongens die je normaal gesproken achter je houdt, nu voorbij komen. En met een inmiddels behoorlijk spinnend achterwiel besloot Rik geen onnodige risicoÕs te nemen; er stonden immers geen ONK-punten op het spel. Rik passeerde de finishvlag op de 12e plaats.
Rik na afloop: ÔNou dat was mooi shit; na een paar rondjes dweilde ik alle kanten op. Volgende keer met regen toch maar gewoon weer op de streepjesbanden. In ieder geval weer een ervaring rijkerÕ.
Op de kalender staat nu nog n O.N.K.-race. En voor de E.K.-race in Assen hebben we nog geen start, maar we gaan er wel vanuit dat we daar aan mogen deelnemen. In deze twee races willen we absoluut punten gaan scoren. Daarom hebben we als voorbereiding hierop en om Rik de nodige ervaring op te laten doen, nog ingeschreven op twee extra races in Duitsland.
Ons programma voor de komende weken ziet er als volgt uit:
– 21 augustus : E.K. in Schleiz (D)
– 4 september : I.D.M. (open Duits kampioenschap) in Oschersleben (D)
– 11 september : E.K. in Assen (nog geen definitieve start)
– 25 september : O.N.K. in Assen
Voor meer informatie kijk je op www.startracing.nl