DSB: START Racing: Rik staat er goed bij !!

62

Rik heeft voor de E.K.-race op Paasmaandag een prima startpositie behaald. Vooraf hadden we ingezet op een plaatsje bij de eerste 15 en dit werd heel knap gerealiseerd. Rik wist in een veld van 34 rijders de 10e tijd neer te zetten (als 4e Nederlander). En daar was het team natuurlijk heel tevreden mee; al zette hij zijn monteurs nog wel even flink aan het werk.

In de vrije training van 45 minuten liep het direct al lekker en werd de ingeslagen weg van een week eerder voortgezet. Met de afstelling van de vering zaten we in ieder geval op het goede spoor. Dus was het een kwestie van rondjes draaien, bandje wisselen en weer in het ritme komen. En er voor zorgen dat voor de kwalificatie alles perfect stond afgesteld. De rondetijden zagen er goed uit, dus dat gaf veel vertrouwen.




In de eerste kwalificatietraining van 30 minuten trok Rik de goede lijn mooi door. Hij wist de 4.555 meter steeds sneller af te leggen en stond halverwege de training op een prachtige 5e plaats. Het laatste kwartiertje moest Rik echter aan zich voorbij laten gaan. In de nieuwe lus kwam hij net even iets verkeerd uit, waarbij hij te ver over de kerbstones kwam. Gevolg: voorwiel weg, motor weg, Rik weg. Gelukkig hield hij er zelf niets aan over, maar de motor kwam iets minder goed uit de strijd. De R6 was over de kop gegaan en daar konden sommige onderdelen niet zo goed tegen. Gelukkig beschikken we over een 2e motor, dus was Leiden niet in last. Wel moest er toch het nodige sleutelwerk worden verricht, omdat o.a. de achterschokbreker overgezet moest worden. Ondanks het niet kunnen voltooien van deze sessie, was een tijd van 1:47.82 goed voor de voorlopige 7e startplaats.

En al zijn het dezelfde motoren; de een voelt toch altijd net even iets anders aan dan de andere. Dat was in de tweede kwalificatie ook wel te merken.Toch pikte Rik het na een paar rondjes weer op en ging hij er nog eens goed voor zitten. Dit resulteerde in een verbetering van zijn tijd tot 1:47.62. En bij binnenkomst in de pits meldde Rik dat er nog wel meer in het vat zat. Maar met nog zoÕn 10 minuten op de klok liepen we bij de bandenwissel tegen een probleempje aan met de remklauw. Hierdoor ging kostbare tijd verloren en lukte het Rik niet meer om nog voor het vallen van de vlag een geklokte ronde te noteren. Jammer, aangezien een paar jongens nog onder de tijd van Rik doken. Hierdoor zakte hij naar een uiteindelijke 10e startpositie. Wellicht had er meer in gezeten. Maar gezien de valpartij en de daardoor verloren trainingsminuten, mogen we meer dan tevreden zijn met deze startplaats. Een prima uitgangspositie voor het scoren van punten op Paasmaandag. En dat zal nog heel spannend worden, want het veld zit dicht bij elkaar. Rik is er in ieder geval op gebrand om te vlammen op de Drentse hei.