DSB: Spartaanse omstandigheden op het circuit van Oss

76

Met veel plezier vertrok het YAMAHA-GS Racing team afgelopen zaterdag naar Oss voor de eerste race op een stratencircuit in de cyclus van races voor het kampioenschap in de ONK Dutch Superbikes.

De dagen ervoor hadden Paul en Bob zich nog even ingereden op het circuit van Assen als voorrijder tijdens de twee circuitdagen die door Yamaha georganiseerd werden.
De jongens en het team hadden er zin in, een stratencircuit, het hoort erbij en het heeft een apart sfeertje.
De traditionele Pinksterraces gingen echter heel erg slecht van start.




Noodgedwongen, wegens wateroverlast, moest het rennerskwartier op het laatste moment verplaatst worden. Het ontbrak ons aan nogal wat faciliteiten, ze waren minimaal tot niet aanwezig, en er moesten aan een aantal logistieke problemen het hoofd geboden worden.
Door verplaatsing van het rennerskwartier lag alles nogal verspreid, en wie moest waar nu op het juiste moment zijn, communicatie vanuit het wedstrijdsecretariaat naar het afgelegen rennerskwartier van de Dutch Superbikes was er eigenlijk niet, luidsprekers stonden ook niet echt in de buurt.

Maar het YAMAHA-GS Racing Team zou het ÒTeam van het jaar 2004Ó niet zijn, als ze niet overal een oplossing voor vinden, vol goede moed en met veel plezier ging het team aan de slag.

Na een vertraging van ruim 1 uur konden onze coureurs aan hun eerste kwalificatie training beginnen onder zeer natte en barre omstandigheden.
Dat uur vertraging hebben we benut om te ontdekken waar onze monteurs met de reservemotoren en gereedschap konden gaan staan, en na een stevige wandeling door kniehoog nat gras hadden wij ook een plaatsje kunnen vinden om ons pitbord uit te kunnen hangen voor onze rijders.

Bob zette in deze training de beste tijd neer, Paul de derde.

De eerste 5 van de 1ste kwalificatie training:

1. Bob Withag 2:02.218
2. Robert Menzen 2:04.518
3. Paul Mooijman 2:04.533
4. Marco van Grootheest 2:07.283
5. Henk van de Mark 2:07.492

En toen na deze eerste training!

Een aantal coureurs (niet zo heel veel), hadden problemen met de veiligheid van het circuit, gedreigd werd met niet starten in de race.

Na uitgebreid overleg en de nodige heisa met de rijdervertegenwoordigers, de wedstrijdleiding en de organisator, werd voor de middag besloten dat nog het nodige aangepast werd op het circuit. De 2e kwalificatie training werd een vrije training om het aangepaste circuit opnieuw te verkennen, en de warm-up op maandag de 2e kwalificatie training.

Reactie Bob: ÒHet was gaaf, maar glad, hoofd erbij houden, we kunnen in ieder geval rijden.Ó
Reactie Paul: ÒKoppie erbij houden, je ziet de kritieke punten, moet je gewoon rekening mee houden.Ó

Na de aanpassingen op het circuit de vrije training op zondagmiddag.
Na regen komt zonneschijn, het was dus echt zo, het circuit was droog aan het worden, en ook het kniehoge gras, we kregen weer echt het campinggevoel wat bij een stratencircuit hoort.

En toen: ÉÉÉ drie SPILT motoren op een rij !
Reserverijder van het YAMAHA-GS Racing Team Rafael Sinke, zette even de derde tijd neer.

De eerste 5 van de vrije training die middag:

1. Paul Mooijman 1:50.152
2. Bob Withag 1:50.948
3. Rafael Sinke 1:53.426
4. Marco van Grootheest 1:53.426
5. Alwin Hes 1:53.793

En toen de maandagochtend:
Alles ging redelijk op tijd, maar, toch wel wat vertraging wat steeds meer werd mede door een aantal rode vlag situaties en organisatorische problemen.

In ieder geval, de jongens waren goed op gang in deze tweede tijdtraining, toen kwam er een rode vlag, Rafael Sinke bleek zijn blok opgeblazen te hebben in de eerste chicane van het circuit, naar dat alles was op geruimd werd de training hervat. En het werd nog spannend die laatste rondjes van de tijdtraining. Maar het was Paul die de snelste tijd op de klokken wist brengen en Bob wist de derde tijd te klokken.

De eerste 5 van de 2de kwalificatie training:

1. Paul Mooijman 1:45.323
2. Harry van Beek 1:45.893
3. Bob Withag 1:46.261
4. Robert Menzen 1:46.304
5. Ron van Steenbergen 1:47.360

Een goede startpositie voor onze jongens, vanaf de eerste rij, ze hadden er zin in.
Een spannende race stond ons te wachten, toch zeker gezien het gevecht wat Paul Mooijman afgelopen jaar met Robert Menzen heeft gehad, wij waren er klaar voor, en de coureurs hadden er zin in.
Een klasse met 29 rijders aan de start, het had een spektakel kunnen worden.

Het werd echter wachten, wachten, wachten en nog eens wachten, en dan duurt het lang, als iedereen er klaar voor is. Informatie over de situatie, was bijna onmogelijk om te verkrijgen.

Ondertussen waren er al aardig wat gasten gearriveerd, hadden we een fotosessie gehad, website bijgewerkt en er was nog een camera voor opnames op de motor van Bob gemonteerd.

In de eerste race van de Superport klasse een accident waardoor een flink oliespoor in de eerste chicane, dat spoor zou normaal weggewerkt moeten kunnen hebben worden met de juiste middelen, als de organisatie die ter beschikking had gehad, die hadden ze dus niet.
Een oplossing werd gezocht en gevonden.

De Supersport klasse heeft de nieuwe situatie uitgetest, ze mochten 2 rondes verkennen.
Meningen van de coureurs daarover waren verdeeld.

Na langdurig overleg daarna, waarbij ook de wethouder van sportzaken van de gemeente Oss werd betrokken, werd besloten de rest van het evenement af te lassen, geen race dus meer voor ons (Dutch Superbikes), de 125 CC, de 250 CC en de zijspannen.
Gezien het late tijdstip ondertussen, mogelijk een juiste beslissing.

Over de situatie in de chicane hebben wij geen oordeel, onze coureurs zijn niet in de gelegenheid geweest om de situatie te verkennen, dit geldt ook voor de coureurs van de andere klasses die klaar stonden voor hun race.

Uitgebreid over alle wantoestanden van het afgelopen weekend hebben, heeft geen zin, is genoeg op internet over te lezen. Via andere kanalen hebben wij ons ongenoegen duidelijk kenbaar gemaakt.
Ons Team heeft goed gefunctioneerd, een aantal nieuwe leden hebben hun vuurdoop gehad op een stratencircuit onder zeer bizarre omstandigheden.

YAMAHA-GS Racing blijft het positief bekijken.
De trainingsuitslagen zeggen genoeg over de capaciteiten van onze coureurs!
Ze hebben het stratencircuitgevoel weer kunnen proeven, en zijn klaar voor de a.s. race in Hengelo (Gld.) .Er worden twee raceÕs gereden in de Dutch Superbikes en het zal spannend worden!

Voor onze monteurs: de motoren staan nog steeds raceklaar, weinig poetsen dus voor de volgende race!

Ondanks alle bizarre omstandigheden, wat in onze ogen puur een organisatorische kwestie is geweest, willen wij toch alle vrijwilligers, met name de mensen die een heel weekend langs de baan hebben gestaan, alle bezoekers, alle andere teams en de vrijwilligers van de KNMV bedanken voor hun inzet afgelopen weekend.

Het blijft voor iedereen vrijwilligerswerk en hobby, en zonder vrijwilligers, hobbyisten en bezoekers kunnen wij nu eenmaal niet racen.

We hopen iedereen weer terug te zien a.s. weekend in Hengelo (Gld.) !

Voor meer info over het team zie www.GSRacingTeam.com, daar zijn ook alle uitslagen te vinden, ook die van afgelopen weekend. Zodra er een tijdschema bekend is, staat dit bij de kalender.
Wij doen ons best om na de trainingen de uitslagen en een kort bericht op de site te zetten, lukt echter niet altijd.

Tot in Hengelo (Gld.)!

Met sportieve groet,

Miranda en Anja
Yamaha-GS Racing Team