DSB: Spanning tijdens de Paasraces in Assen

155

De kop van het seizoen was er af na de eerste race op het TT- circuit van Assen, tijdens de Lenteraces twee weken geleden. Ook de Paasraces werden verreden op het TT- circuit van Assen, maar het vooruitzicht qua weer leek niet zo goed, want men voorspelde voor het hele weekend regen. De organisatie van Assen had tijdens het Paasweekend een 500 kilometer Endurance georganiseerd. Kort gezegd houdt dat in dat een team met 2 of 3 rijders deelneemt, zich probeert te kwalificeren en wanneer dat gelukt is, deelnemen aan de race, die over 129 ronden gaat. Dit is iets meer dan 500 kilometer. Speciaal voor dit evenement was er van alles te doen op het circuit. Er waren grote videoschermen aanwezig om live verslag te geven van de wedstrijd, met de toegangskaart konden de toeschouwers in de paddock kijken en er werden stuntdemonstraties gegeven. Kortom genoeg te bekijken.

Voor het team Art of Racing was het deze wedstrijd zaak om te kijken of de juiste afstelling van de motor nu gevonden was. Tijdens de eerste race op Assen waren de prestaties van coureur Bas Winkel naar verwachting en zeker ook naar tevredenheid. Echter het was jammer dat de afstelling van de vering tegenzat, wellicht waren er dan nog betere prestaties mogelijk geweest.







Op zaterdag 10 april moest Bas zich zien te kwalificeren voor de race. De race zou verreden worden op maandag 2e Paasdag. Tijdens de kwalificatiedag regende het Õs morgens steeds af en aan. Het betekende dat Bas op regenbanden van start zou gaan. Hopelijk had Bas profijt van de trainingen in Spanje en Frankrijk, waar de weersomstandigheden ook niet al te best waren.

Kwalificaties zaterdag 10 april:

1e kwalificatie:

Bas ging de baan op onder natte omstandigheden. Het regende niet meer, maar de baan was nog goed nat. We konden er van uit gaan dat de setting van de motor goed was. De monteurs hadden voor de kwalificatie nog een keer overlegd met het team van Hartelman Racing en het leek nu allemaal goed.

Elke ronde ging het wel sneller tijdens de kwalificatie, maar ondanks de trainingen in slechte weersomstandigheden, waren de prestaties nog niet zo als ze zijn moesten. Ook Bas onderkende dit niet bij binnenkomst. Hij vond zelf ook dat het beter kon en gaf aan dat het toch wennen was. Hij wist niet goed wat de mogelijkheden van de nieuwe regenbanden waren en was daarom nog niet vol uit gegaan. Je kunt immers wel gelijk snoeihard gaan en daardoor de kans nog groter maken dat je het spul kapot rijdt. Je kunt ook redelijk gepast je rondjes rijden en er tijdens de 2e kwalificatie voor 100% voor gaan! Dat was dan ook de opzet en zodoende wilden we proberen een goede startplek in de wacht te slepen.

2e kwalificatie:

Een half uur na de 1e kwalificatie werd er een evaluatie gehouden met Hartelman Racing. Team Art of Racing heeft in korte tijd een goede relatie met Hartelman weten op te bouwen en zij begeleiden ons dan ook super. Bas kreeg allerlei aanwijzingen en tips om zijn prestaties op te krikken. Want gezamenlijk waren we het er wel over eens dat het harder moest! Ook werd er weer naar de afstelling van onze Yamaha Supersport R6 gekeken. Inmiddels zijn de motoren, die door Hartelman Racing getuned zijn, allemaal voorzien van een naam. Onze motor heeft de naam Yamaha RS Racing. Dit bepaald door het team van Hartelman, omdat ze zo de gegevens van de motoren beter kunnen bijhouden en opslaan. De complete vering werd onder de machine weggehaald om deze eens goed te bekijken en opnieuw af te stellen. Gelukkig hadden de monteurs alle tijd, want de 2e kwalificatie ging pas om 15.45 uur van start. Nu werd het zo langzamerhand toch eens tijd om te gaan vlammen!! Bas gunde zich in de tussentijd wat rust en ging mooi een uurtje liggen pitten in de bus. Het is nog even behelpen, maar de trailer is nu bijna klaar!

Al na de 1e kwalificatie klaagde Bas over een brandend gevoel in zijn ogen en wist niet waar dit vandaan kwam. Net voor de start van de begon zijn oog ook nog dik te worden, dus Bas ging naar de medische post om dit na te laten kijken. Het bleek dat hij een ijzersplinter in zijn oog had en die moest er uit geboord worden. Om 15.45 moesten de coureurs uit de Supersport zich voor de 2e keer kwalificeren. Inmiddels was de juiste afstelling van de vering wel gevonden, maar de gearing stond niet helemaal goed, Bas kwam op top snelheid te kort. De tijden in de 2e kwalificatie gingen wel iets naar beneden, maar echt veel verschil was er niet. Op zich was dit heel positief, want hieruit bleek dat Bas toch heel snel kon inspelen op de veranderingen die de heren monteurs doorgevoerd hadden. Gelukkig was de baan weer droog en kon Bas op opgesneden slicks rijden. Uiteindelijk behaalde Bas een 19e startplek voor de race. Ondanks dat het misschien nog niet helemaal liep zoals we graag wilden, zat er toch een opgaande lijn in! Hopelijk konden we dit vast houden in de race.

Zondag 12 april:

Warming Up:

Voordat we de warming up ingingen, werd de motor weer helemaal voor elkaar gemaakt. In deze klasse wordt toch een stuk meer gesleuteld dan in de voorgaande klasses waarin Bas heeft geracet. Maar de monteurs hebben het goed voor elkaar, komen ze ergens niet uit, dan kunnen ze terecht bij de technici van Hartelman Racing. De warming up duurt meestal 10 minuten. De coureurs hebben dan nog even de tijd om te checken of de motor lekker rijdt of dat er toch nog het een en ander aangepast moet worden. Al snel bleek dat dit bij Bas niet nodig was. De rondetijden wezen uit dat Bas er wel klaar voor was. Vanaf dit moment werd het wachten geblazen, want de warming up zat er om 11.30 uur op en de race zou pas om 17.05 uur ‘s middags van start gaan. Gelukkig was er van alles te doen op het circuit, dus konden teamleden en supporters zich goed vermaken.

Race:

Zoals gezegd ging de race om 17.05 uur van start. Hoewel het de hele middag leek te gaan regenen, bleef het droog en kon coureur Bas Winkel op opgesneden slicks van start gaan. Inmiddels waren er al vele supporters uit Vriezenveen en omstreken wederom naar het TT-circuit gekomen. Ook de Gemeente Twenterand was vertegenwoordigd, door wethouder Koops van ‘t Jagt en de heer Dasselaar. Ook zij waren nieuwsgierig geworden op de presentatie- avond van het team en wilden nu eens met eigen ogen zien hoe het er werkelijk aan toe gaat tijdens zo’n raceweekend.

Bas vertrok vanaf startplek 19, mooi midden in het startveld. Zodoende kon hij waarschijnlijk mooi een aantal plaatsen pakken, mits zijn start natuurlijk goed was. En de start was goed, Bas dook als 15e de eerste bocht in. Na 1 ronde te hebben verreden kwam Bas op de 17e plek door. Al gelijk was hij in het gevecht met Rik Lenters, van het Start Racing Team, die ook onder begeleiding staat van Hartelman Racing. Het was dus een mooie strijd in eigen huis. Steeds wisselden de coureurs van plaats en leek het even dat Rik voor Bas zou blijven. Toch wist Bas weer aan te pikken, door onder andere later te remmen dan zijn concurrent. In de een na laatste ronde remde Bas wel heel erg laat en wist hierdoor de plek van Rik terug te pakken. Rik had dit in de gaten en kwam noodgedwongen in de grindbak. Gelukkig kon hij zijn weg snel weer vervolgen en ging als een gek achter Bas aan. Bas dacht dat hij Rik uit de race had gereden, waar hij achteraf niet trots op zou zijn geweest. Maar niets was minder waar, Rik haalde dezelfde stunt uit als Bas in de vorige ronde en ging in de laatste bocht toch weer aan Bas voorbij. Al met al een superspannende race, waarin wel weer blijkt dat een race pas echt is afgelopen, als de race is afgevlagd! Bas werd uiteindelijk 17e en zowel coureur als team waren goed tevreden. De motor liep goed en voelde volgens Bas goed aan. Alle vertouwen voor de komende race op het circuit van Spa Francorchamps in Belgi‘ van vrijdag 16 tot en met zondag 18 april.