SMRZ VERBAASD VRIEND EN VIJAND MET 14E PLAATS NA 2 VAN DE 4 SESSIES; WääR GROTE VERBETERING (- 3,0 SEC.) VAN SASCHA HOMMEL (36E) Met een mr dan opmerkelijke 14e startplaats heeft Akuna-Molenaar coureur Jakub Smrz vriend en vijand verbaasd tijdens de tweede en beslissende trainingsdag voor de GP van Qatar. Op het circuit van Losail nabij hoofdstad Doha moest de Tsjech gisteren nog verstek laten gaan tijdens de eerste trainingsdag, nadat hij in de 2e ronde ten val kwam en een lichte hersenschudding op liep.
Chef monteur Hans Spaan hield hem vrijdagmiddag tijdens de 1e tijdtraining ÔbinnenÕ en zond hem naar dr. Costa. Samen met de Italiaanse arts reisde ÒKubaÓ naar het lokale ziekenhuis om een scan van zijn hoofd te maken, omdat Jakub over hoofdpijn klaagde. De scan gaf geen problemen aan en na een goede nachtrust zou dr. Costa vrijdagmorgen testen of hij fit genoeg was om deel te nemen aan de 2e trainingsdag. ÒVanmorgen bij het ontbijt zagen we alweer een veel frissere en wakkere Jacob aan tafel zitten, wiens hoofdpijn verdwenen was en zij ogen weer fris stonden. De reactie en reflectie tests bij Costa deed hij ook zonder problemen en even later verraste Jakub ons met een tijd bij de top 15 tijdens de 2e vrije training, die voor hem eigenlijk zijn 1e training wasÓ, opent Hans Spaan. Õs Middags deed de sympathieke coureur uit het Oostblok het nog eens dunnetjes over en ÔtoverdeÕ zijn naam van meet af aan op de eerste pagina met rijders, daar waar zijn team na de teleurstellend verlopen eerste trainingsdag rustig gehoopt had dat ÒKubaÓ zich misschien wel net aan zou kunnen kwalificeren. ÒZo beroerd als ik me gisteren voelde, zo goed en fit ben ik vandaagÓ, opent Jakub. ÒDe versnellingsbak was OK met de afstelling van vorig jaar. We hebben vandaag bewust gekozen om met n machine te testen, en dat ging heel goed. Ik reed in de 2e tijdtraining Ðmijn eerste!- in het tweede rondje al dezelfde tijd als vorig jaar. In de resterende 35 minuten wist ik nog eens twee seconden van die tijd af te rijden en naar startplaats 14 op te klimmen. Prima dus. Het zal morgen wel een slijtageslag worden wat de banden betreft. De asfalt temperatuur is boven de 60 graden en iedere coureur heeft last van een glijdende voorkant en dat met name in de weinige linkerbochten. De meeste bochten draaien rechts af, en de hardere compounds geven bij die 6 linker bochten niet genoeg greep. De bandenkeuze is voor iedereen duidelijk, alleen zullen we allemaal halverwege de race fiks aan grip moeten inboeten. Dunlop kwam nog met een tip voor morgen. In de warm up gaan we proberen met een iets andere bandenspanning te rijden, waardoor de band het misschien langer uit kan houden tijdens de race. Maar dat testen we eerst zaterdagmorgen tijdens de 10 ronden in de warm up trainingÓ, aldus Honda-coureur Smrz, die direct na zijn twee trainingen richting zij aircondtioned hotel vertrok voor nog een goede nacht rust om morgen topfit aan de 20 ronden tellende race te kunnen deelnemen.
In de 125cc klasse verliepen de trainingen voor Sascha Hommel op de Molenaar Honda eveneens boven verwachting. Nadat hij zich gisteren tijdens zijn eerste trainingsdag op de voor hem nieuwe Honda (hij reed eerder 5 GPÕs op een Malagutti) al 3,9 seconde verbeterde, reed de kleine Duitse coureur tijdens de 2e trainingsdag nog eens 3 seconden van zijn tijd af. Ook voor de 15-jarige oosterbuur geldt dat de voorband in de linker bochten het grote probleem oplevert. ÒEr zijn hier vier rechterbochten mr dan linker bochten, waardoor die kant van de band minder warm wordt. We kregen een harder type van Dunlop, maar die voldoet goed voor de Aprilia rijders, maar voor de Derbi, Gilera en Honda-coureurs is die toch iets te hard. Met die band heb ik in de linkerbochten helemaal geen gevoel en kan de machine zo onder je weg glijden. De band waarschuwt ook niet. Vandaar dat we vanmiddag in de tijdtraining toch weer de zachtere band gekozen hebben, en daar kon ik wel een prima tijd mee zetten en mee sterk verbeteren. Tijdens de race zal dat rubber halverwege minder grip gaan opleveren, maar dat is iets war we rekening mee moeten houden. Morgen in de verkenningsronde voor de race zal ik zelfs op een oude band starten, om op de startgrid een nieuwe band voor de race te monteren. Zo nauw komt het dusÓ, meldt Hommel, die zijn beste race-resultaat Ðeen 25e plaats- op de Honda van de Nederlandse renstal wil verbeteren. ÒDat zal niet makkelijk worden vanaf de 36e en laatste startplaats, maar ik sta 4,3 seconden binnen de kwalificatietijd. Het rennersveld staat veel dichter bij elkaar dan vorig jaar en als ik hoor dat ik 2 seconden sneller rond ga dan de coureur vorig jaar, dan mag ik best tevreden zijn voor mijn debuut op de HondaÓ, besluit Hommel.