Met een prachtige tactische ÔmoveÕ, op een manier zoals Valentino Rossi dat maar al te vaak laat zien, zette Jakub Smrz in de beslissende 250cc kwalificatie training op zijn Molenaar-Akuna-Honda een prachtige 11e tijd op de klokken, een evenaring van zijn beste trainingsscores tot nu toe dit jaar in Mugello en Assen.
ÒHet ging fabelachtig vandaag. Tijdens de vrije training vanmorgen gebruikte ik n machine, omdat de onderlinge verschillen qua rijgedrag te groot waren. Ik kwam in die koelere uurtjes al 0,2 onder mijn tijd van vrijdag en klom op van de 17e naar de 14e plaats. Maar vanmiddag moest het gebeuren, dat wist ik. De hele training ging het goed en al snel dook ik een volle seconde onder mijn tijd. We hadden van Dunlop een speciale zachte band ter beschikking gekregen. Ik kwam tien minuten voor tijd de pitbox in, liet de zachte Dunlop monteren en hard daarna nog precies twee volle ronden om een toptijd neer te zetten. En dat lukte, want in totaal wist ik 1,6 seconden van mijn tijd van vrijdag af te rijden. En dat is al met al 1,7 seconden sneller dan mijn tijd van vorig jaar hier in ValenciaÓ, glunderde Smrz aan de vooravond van zijn laatste optreden voor het Nederlandse team terecht. Want ÒKubaÓ zal in 2006 kopman worden in een nieuw Tsjechisch team, waarin ook de jonge Karel Abraham zal gaan rijden. ÒIk hoop morgen de race en mijn tijd bij het Molenaar team te kunnen afsluiten met een top 10 klasseringÓ, zo uitte Smrz zijn waardering voor de ploeg van Arie Molenaar en Hans Spaan. Hans Spaan wil morgenochtend in de warm-up nog een andere achterveer proberen. ÒWie weet dat dat nog beter uitpaktÓ, aldus Spaan, die zich samen met Arie Molenaar aan het focussen is op een nieuwe teamformatie voor volgend seizoen.
Zo voortvarend als het allemaal liep voor Jakub Smrz, zoÕn tegenslag ondervond de jonge Duitser Sascha Hommel. Vrijdagmiddag kwam hij ten val, maar dat was gisteravond allemaal weer hersteld. De ochtendsessie ging goed, en Sascha reed maar liefst 1,7 seconden van zijn rondetijd af. Een keurig nette prestatie, die zijn vervolg in de beslissende tijdtraining gekregen zou hebben, als de pechduivel niet toesloeg. ÒIk kwam na tien minuten binnen omdat mijn motor te warm werd. We verwijderden een tape van de radiateur en er werd een andere sproeier gemonteerd. Toen ik daarna de baan op reed, leek het alsof ik op twee lekke banden reed. Het wilde niet meer en ik kwam niet meer aan mijn rondetijden van kort daarvoor. Na afloop van de training bleek dat er binnenin de vorkpoot een haarscheurtje ontstaan moet zijn bij mijn val vrijdagmiddag, en die vanmiddag zoveel groter werd dat de voorvorkpoot helemaal niet meer goed veerdeÓ, liet Hommel weten, die hierdoor weer naar het achterveld werd teruggeslagen. ÒDeze voorvork heeft een gesloten cartrdige, waardoor je geen olielekkage kon zien. Dat bleek pas toen we de vorkpoot demonteerdeÓ, verklaarde monteur Robbert Dorresteijn. ÒWe hebben het niet kunnen zien aankomen. Balen voor dat joch, want hij heeft wel heel veel pech. Maar de voorvork is vervangen en morgen moet het dus beter gaan, hoewel van achter uit het startveld naar een respectabele finishplaats opklimmen niet eenvoudig isÓ.