DSB: Smrz 17 Homel 37 met bandenprobleem

44

Trainingsdag 1 van de 16e en laatste Grand Prix van dit seizoen verliep vlekkeloos voor de Tsjech in Nederlandse dienst, Jakub Smrz. Met een 17e tijd nestelde hij zich keurig in het 2e gelid, direct achter de fabrieksmachines.

ÒVanmorgen heb ik zoals iedere vrije training met twee machines getest. Omdat die ochtendsessie een kwartier langer is kan je ook met twee motoren testen en proberen de beste setting te vinden. Õs Middags is de training 45 minuten in plaats van het uur vrije training, dus concentreerde ik me ook daarin nu weer op ŽŽn machine. Vorige race in Istanboel kende we ets problemen met stuiteren, maar nadat dat voorvork probleem verholpen was, voldeed die Bike toch het beste. In de tijdtraining vanmiddag ging dat goed. Ik kon weliswaar geen slipstream pakken, reed mijn tijden alleen en stond 16e. Prima. Maar in die allerlaatste ronde, die weer mijn snelste was, kwam Heidolf er uit mijn zuiging qua rondetijd even overheen en verwees me naar de 17e plaats. Dat zal in de race niet gebeurenÓ, verzekerde Smrz aan zijn teamleden. Ook oefende ÔKubaÕ weer een aantal starts. ÒNadat Hans Spaan eerst op mijn verzoek velerlei andere onderdelen, speciale koppelingsplaten etc had gemonteerd bleek het een aantal GPÕs niet lekker te gaan. Nu heb ik enkele GPÕs geleden op advies van Hans mijn startprocedure aangepast en gaat het goed, en zijn we weer terug bij de standaard koppeling van Honda. Ik kijk uit naar de race, want deze baan ligt me wel. We kunnen morgen nog iets winnen mals we de vering verder kunnen optimaliseren. Als dat lukt ga ik voor een aantal WK-punten. Vorig jaar pakte ik hier 3 WK-punten met een 13e plaats. Dat zou aanstaande zondag een mooie afsluiting kunnen zijnÉ.Ó, besluit Jakub.




Voor de Duitser Sascha Hommel verliep de vrije training naar wens, maar kwam hij in de belangrijke tijdtraining al na zes ronden langs de kant te staan. ÒDoor mijn eigen schuldÓ, opende de 15-jarige Oosterbuur. ÒIk werd in de openingsfase van de tijdtraining een paar keer van mijn lijn gedrukt, waardoor ik langzame tijden reed. Ik nam de tragere ronden even voor lief, en zette daarna aan. Naderhand bleek dat in die eerste paar ronden mijn bandentemperatuur te veel had laten zakken. Deze baan heeft veel snelle linker bochten en een fiks aantal minder rechter bochten en die zijn dan nog langzaam ook. Omdat ik in de openingsfase niet hard hoefde af te remmen, raakte ook de temperatuur uit de band. Toen ik in de 6e ronde vrij baan had en aanzette, brak de machine onder me weg. Het was een ongelukkige val. Mijn waterpomp en koppelingshuis raakten kapot, waardoor de machine olie en water lekte. Daarmee kon ik niet door en was de training verder verloren voor me. Uit de datarecording bleek dat ik de bocht waar ik viel 5 km sneller rondging dan een ronde daarvoor, en dat met een afgekoelde band, dat ging niet. Een harde leerschoolÉÓ, mompelde Hommel, die morgen enkele machine aanpassingen zal laten doorvoeren, zoals onder andere het iets laten zakken van de voorvork, waardoor de motor wat fijner afdraait.