Afgelopen weekend stond er voor het SRTV een druk programma op papier want naast MarcoÕs eigen klasse de Superstock 600 werd er voor de tweede keer op de snelle Kawasaki van het Pajic Racing Team gereden als vervanger voor de geblesseerde Ren Winkel. Veel te doen dus voor Marco Smoes die op twee verschillende motoren moest gaan rijden. De Honda waar Marco normaal mee rijdt beschikt namelijk over een stuk minder vermogen als de Supersport Kawasaki. Hierdoor is het verschil in rijden behoorlijk groot. Gelukkig was dit voor Marco niet zoÕn probleem en wist hij in beide trainingen en races zich goed te laten zien. Ê
Training en race Superstock 600
Tijdens de eerste training ging Marco op gebruikte banden van start en was het plan om halverwege de training de motor op nieuwe banden te zetten en dan voor een goede tijd te gaan. Helaas ging dit niet door want na het monteren van een nieuwe achterband begon het achterop het circuit te regenen en bleef Marco hangen op een voorlopige 6e startplaats.
Voor de tweede tijdtraining was Marco dan ook gebrand op een goede plaats. Na een aantal ronden stond Marco op de 3e plaats en kwam hij even binnen om wat te drinken en de tijden te bekijken. Het verschil met de pole position was nog geen twee tiende van n seconde. Weer de baan in om te kijken of de tijd nog iets te verbeteren was. Helaas ging dit niet door want tijdens de tweede ronde schoof Marco hard onderuit voor de GT bocht. Gelukkig had Marco zelf niets maar motor had toch wel de nodige schade opgelopen. De 3e startpositie bleef gelukkig wel staan.
Õs Avonds en Õs nachts werd er behoorlijk doorgewerkt om de Honda weer klaar te krijgen voor de race op zondag.
Zondag stond er om 11.00 uur een warming-up gepland. Deze was hard nodig om te kijken of alles nog goed werkte. Er werd gestart op droogweer banden maar de baan bleek toch te nat er Marco kwam dan ook binnen om de regenwielen te laten monteren. Nog twee ronden kon Marco rijden en was de warming-up alweer voorbij en kon Marco binnenkomen om door te geven dat alles goed was.
Rond de klok van 12 uur was het tijd voor de race van de Superstock 600. Lange tijd zag het er naar uit dat het droog bleef. Maar tijdens het opstellen in de pitstraat begon het weer te regenen en moest er in een recordtempo wielen gewisseld worden. Dit ging allemaal goed en Marco kon na de opwarmronde plaatsnemen op de derde startpositie.
De start was supergoed en Marco lag gelijk op de tweede plaats. Na de eerste bocht kon hij dit tempo niet bijhouden door problemen met de grip en belande al gauw op de zevende plaats, net achter de kopgroep. Dit wist hij ronde na ronde vol te houden maar moest in de laatste ronde toch nog Henri van Gerestijn laten passeren en finishte als 8e.
Na de wedstrijd bleek dat E.K. rijden Patrick Mc Doughull uit de uitslag is gehaald vanwege een probleem bij de technische keuring. Hierdoor schoof Marco alsnog een plaatsje op naar de 7e plaats.
Het belooft nog erg spannend te worden dit seizoen, want de eerste vijf rijders in het klassement zitten dicht bij elkaar. Het SRTV staat op dit moment nog steeds op de vierde positie in het klassement.
Training en races Supersport 600
Tijdens de eerste training van de Supersport 600 mocht Marco wederom op de supersnelle Kawasaki ZX 6 RR van Ren Winkel rijden. Dit ging heel mooi en Marco reed constante tijden en stond de laatste ronden op een mooie 16e plek. Helaas hield de Kawasaki door een technisch defect er in de uitloopronde mee op. Bij binnenkomst bleek dat deze niet meer te repareren was en Marco op de reservemachine aan de tweede training moest beginnen. Tijdens de tweede training werden er nog verschillende dingen veranderd aan de Kawasaki maar helaas stuurde deze machine toch heel anders dan de machine van de eerste training en wist Marco zijn tijd niet te verbeteren.
Op zondag stonden er twee races voor de Supersport 600 op het programma. Tijdens de eerste race gingen alle coureurs op droogweer banden weg, maar al snel begon het weer te regenen en kwam er een herstart. Ditmaal op regenbanden. De race was hectisch met veel valpartijen, maar Marco hield zijn hoofd koel en finishte op een mooie 12e plaats. Dit werd na de race nog omgezet naar een 11e plaats in verband met diskwalificatie van Jarno Jansen.
De tweede race was gelukkig op een droge baan. Na de start kwam Marco al gauw in het gedrang en belande hij op de 18e of 19e plaats. Mede door problemen met de grip finishte Marco als 18e.
Uiteindelijk was het voor iedereen een geslaagd weekend en voor Marco een bijzondere ervaring om op n dag met twee verschillende motoren te rijden.
Het SRTV bedankt het Pajic Racing Team en RTV voor hun gastvrijheid en alle hulp.
De volgende race is op zaterdag 2 juli in Assen tijdens de KNMV-cup races.
Voor meer info over ons : www.smoesracing.nl