DSB: Schouten tijd goed, positie nog niet

99

Met zijn 27e startplaats was Raymond Schouten nog niet echt tevreden, maar het feit dat hij vandaag maar liefst 4 seconden sneller rond ging dan vorig jaar hier op het Autodromo van Brno, moet de jonge Brabander onbewust toch goed gedaan hebben.

ÒDat is wel zo, maar het voelt niet zo. Er wordt gekeken naar de startplaats, en daar had mŽŽr in gezeten. In de 2e vrije training draaide ik al een halve seconde sneller dan vrijdagmiddag en in de beslissende tijdtraining van 30 minuten ging het meteen goed. In de 3e ronde reed ik al mijn tijd van 2.11,4, weer een halve seconde er af.




Toren kwam ik de box in. We besloten tot een kleine aanpassing. De achtervering werd iets zachter gezet, maar dat was achteraf niet een vooruitgang. Bij het aanzetten kreeg ik achter problemen. Als dat goed had gebleven, had er zeker een tijd in de 2.10 ingezeten, waarmee ik mŽŽr richting top 20 had kunnen staan. Jammer, maar op de Sachsenring was mijn start en de openingsronde goed, en daar hop ik ook hier weer opÓ, opent Schouten, die voor de warm-up training van zondag geen veranderingen meer aan de machine wil doen, behalve het terugzetten van de aangepaste achtervering dat niet goed uitpakte. Voor de race moet eerst nog bedacht werden met welk type band gereden gaat worden.

ÒWe hebben een bredere (120) en iets smallere (115) achterband. Met het bredere type is de grip in het begin goed, maar die voldoet niet voor een volledige raceafstand. Na 5 ronden bouwt de grip hard af. Met het type 115 is de grip over het algemeen iets minder, maar kan je het waarschijnlijk wel de hele race volhouden. Ik rij met het zachtste compound dat Dunlop levert en dat voelt vˆ_ˆ_r heel goed aan. Nu de keuze voor de achterband nog. Daar gaan we alle theorie‘n op loslaten en ook het weer speelt daarin meeÓ, vervolgt Schouten, die na zijn valpartij in de Duitse GP op een goed resultaat gebrand is. ÒNa de start heb je na 300 meter de eerste doorlopende 180 graden bocht. Ik zal goed positie moeten kiezen en bij een leuk groepje willen aanpikken, op naar een goed resultaatÓ, besluit ÔRevÕingÕ RayÕ.

Datzelfde geldt voor Jakub Smrz, die al een aantal GPÕs met een 16e plaats aan de finish maar net naast de felbegeerde WK-punten greep. Voor eigen publiek hoopt de Tsjech de ban te breken en weer eens goed in de punten te kunnen rijden, richting een top 10 klassering. Met zijn 14e startplaats, het behoud van zijn positie van de vrijdagtrainingen, is de uitgangspositie in ieder geval goed.

ÒIn de vrije training hebben we de duurzaamheid van het rubber getest en dat ging goed. Het Dunlop compound voor de race is al gekozen. Vanmiddag concentreerden we ons op de laatste fijn afstemmingen. Iedere keer als ik de box uit kwam maakten we iets progressie en dat resulteerde in een tijdsverbetering van ruim ŽŽn seconde. Het ging goed en zonder problemen. Ik reed de tijden makkelijk en contant, dus dat is een goed vooruitzicht.

Morgen proberen we in de warm up misschien nog een paar kleine verings wijzigingen, maar als dat niet beter is, dan kan ik zo de race in met de afstelling van vandaag. Voor mijn fans en sponsors hier in Tsjechi‘ hoop ik ook op een goed resultaat. Ik ken de baan hier op mijn duimpie en alles gaat tot nu toe op rolletjes. Niets staat een goede score in de WK-punten in de wegÓ, meldt ÒKubaÓ vol overtuiging.