DSB: Sascha Hommel ontdekt bochtig Philip Island

58

Met nog drie GPÕs te gaan dit seizoen, maakt Jakub Smrz zich met zijn Akuna-Molenaar Honda in Australi‘ op voor een slot offensief.

ÒMaar op deze 1e trainingsdag op Phillip Island wilde het nog niet helemaal naar wens verlopenÓ, opent ÔKubaÕ. ÒVanmorgen trainde ik met beide machines, maar vanmiddag wilde ik me op Bike 2 concentreren, waar ik ook de laatste twee races mee gereden heb. Ik draaide wel goede en constante rondetijden, maar die ene uitschieter om in de buurt van de 3e startrij (plaats 12) te komen, kwam er niet uit. Ik zat niet helemaal lekker in mijn vel, zo leek het wel. Normaal dwing je in een opbouwend geheel steeds snellere tijden af, maar in het laatste kwartier van de tijdtraining lukte het me maar niet om verder naar voren te komen. Ik had wat problemen met heet aanremmen voor de bochten, waarbij de motor van achteren wat ÔdweildeÕ. Voor morgen passen we daarvoor de voorvork wat aan. Het was geen groot probleem, maar dat ene snelle rondje kon ik er daardoor niet mee makenÓ, aldus Smrz. Chef monteur Hans Spaan ziet voor de 2e trainingsdag op zaterdag nog wat winstmogelijkheden in een betere fijnafstemming van de van de carburatie, hoewel de 250cc Honda van Smrz qua topsnelheden momenteel al bij de top 10 staat.




De 125cc Honda van het Nederlandse GP-team stond vanmorgen voor de 2e achtereenvolgende GP gereed voor de boomlange 15-jarige Duitser Sascha Hommel, die ondanks zijn leeftijd al lang en breed boven de maatvoering van de 125cc klasse is uitgegroeid. ÒSascha steekt hoog en breed boven de stroomlijn van de machine uit. Dat werkt niet in zijn voordeel als het gaat om topsnelheden scorenÓ, opent monteur Robert van Dorrestein, die wel blij is dat hij nu twee GPÕs achtereen dezelfde rijder onder zijn hoede heeft en geen drastische aanpassingen hoeft te maken voor de machine, zoals dat in eerdere GPÕs wel het geval was toen ze in Japan Takumi Takahashi (J), in Maleisi‘ Wai On Chueng (CH) en in Qatar Sascha Hommel (D) door Dorna en IRTA als vervangende rijder voor de opgestapte Schouten kregen toegewezen. ÒMaar in zijn debuutjaar komt ook Sascha Hommel overal voor het eerst kijken. En iedereen die aan zijn 1e GP-seizoen begint rijdt niet meteen in de voorste regionen. Daar heb je echt 1 of 2 jaar voor nodigÓ, vult chef monteur Hans Spaan aan. Hommel zelf is blij met zijn 2e GP in Nederlandse dienst. ÒDeze continuˆøteit heb je nodig. Je stapot niet zomaar van de ene naar de andere machine over. De switch van de Malagutti naar de Honda was niet heel groot, maar er zijn wel degelijk verschillen die enige tijd vergen om ze onder de knie te krijgen. Maar in mijn eerste rondjes op Phillip Island kwam ik er achter dat je op zoÕn heel bochtig circuit wel een hele goede bochtensnelheid moet hebben om tijd te winnen. Vanmorgen miezerde het wat en kon ik op regenbanden zes rijders achter me houden. Vanmiddag was het droog en verbeterde ik mijn tijd met 6 seconden, daar waar de kopmannen 3 seconden tijdwinst boekte. Ik raakte al beter gewend aan de baan. Als morgen de tijden in de 2e vrije training verder zakken, dan passen we voor de 2e tijdtraining de versnellingsbak wat aan, om morgenmiddag wat verder op te kunnen klimmenÓ, aldus Hommel, die een 3-tal lokale wildcardrijders met mŽŽr circuitkennis achter zich wist te houden.

Door: Molenaar Racing
Bewerking: harry haddering ([email protected])