HomeNationaalONKDSB: Rizla+ en MCT-Sitra

DSB: Rizla+ en MCT-Sitra

Vrijdag rond een uur of vijf lijkt een aardige vertrektijd richting Assen. Het verkeer valt goed mee. Telefoontje leert echter dat zowel de trailer als de bus een uurtje achter ons zitten. Zo komt de Lichtmis bij Staphorst aan wat klandizie en halen we de truck met Leon en Nicolas een kilometer of tien voor Assen in. Bij het WelcomeCentre treffen we ook Ed met de 748. Inschrijven verloopt vlot.

We hebben een pracht plek onmiddellijk naast het Service gebouw waarin ook de CRT gehuisvest is. De trailer staat goed en wel geparkeerd of daar verschijnt het busje met de overige manschappen, Juul, Aldo en Mario. De CRT ruimte kunnen we benutten als ÒpitboxÓ, prima aanbod waarvan we dankbaar gebruik maken echter wel nadat eerst Henk en Robert gearriveerd zijn om de deur van Õt slot te doen. Inruimen verloopt relaxed voorspoedig.

De dagindeling samen met de autoÕs karts is om praktische redenen eerst de motoren en karts Õs ochtends en de autoÕs Õs middags. Voor de autoÕs wordt de baan aangepast met hier en daar een banden muur. Deze indeling blijkt bovendien heel plezierig voor rijders, monteurs en gasten. Het radarweerbeeld op de TV in de CRT ruimte, inderdaad luxe, laat een Holland breed regenfront zien dat vanuit het Zuiden oprukt. De voorspelling gaat in stappen van 15 minuten tot plm. twee uur vooruit. Dat geeft aan dat de motortrainingen het net droog zouden kunnen houden of niet. Onder de eerste miezers worden precies de laatste meters afgelegd. Daarbij wordt de baan omgebouwd. De autoÕs hebben echt een natte training gehad.

Na de training van de karts en de 125 is om 10.00 uur de Superstock aan de beurt. De machines zijn lekker warm gedraaid en de training verloopt prima waarbij het bereikte niveau werd bevestigd. Robert 1.24.5 en Nicolas 1.26.6. Terwijl de 250 cc bezig is wordt de 748 warmgedraaid. Ghisbert heeft er zin in. Er is achter een band met een iets hardere compound gestoken. In de pitstraat zien we no. 82 eenmaal langskomen en dan is het op. Ook op de monitor niets te zien. Rijders info weet: crash bij post 19, rijder OK. Wat was aan de hand. Ghisbert ging naar hij zei ÒheerlijkÓ en voortvarend. Bij inzetten van de Bult met een gangetje van zeg 150 km/h is hij van plan een langzame, schatting 60 – 80 km/h, rijder in te halen. Helaas deze doet de deur dicht alsof hij het ronderecord wou breken. Als er dan geen plaats en geen uitweg is dan maar onderuit geremd. Dat het krap was moge blijken uit het feit dat hij de voorligger alsnog bereikte diens rubber uitgesmeerd op zÕn vizier. Dat de situatie extreem was mag blijken uit het feit dat er geen blauwe vlag werd gegeven, niemand verwacht dat bij een slakke gangetje de deur dicht gaat resp. de volle baanbreedte wordt benut, puntje opleiding rijder.

Ghisbert baalt als de spreekwoordelijke stekker maar dat is al, hij mankeert gelukkig niets. ZÕn overall is wat geschaafd en zanderig en de helm mist een paar clipjes en kreeg een bescheiden krasje. De 748 RS verging het duidelijk minder. Op de linker zijkant, gelukkig ook zonder de voorganger te raken wordt de grindbak bereikt. De stroomlijn en het dashboard kunnen daar niet tegen en de zit evenmin. De tank ontvangt een blubs en hangt aan de leidingen. De inmiddels kapotte luchttoevoerbuizen verschaffen extra toegang aan zand en grind richting inlaat. Ghisbert heeft de tank losgenomen en de smoorkleppen waren voor de val dicht en zijn dicht gebleven. U weet wel even voelen of Éniet dus. Van de Fam. Stoffer werd de kruimeldief geleend om toekomstig risico te elimineren. De aanblik van de 748 is droef. U wilt niet weten hoeveel mooi er in no. time wordt verwijderd in een grindbak. Conclusie: deze machine is voor dit weekend uitgereden, jammer.

In de tweede Superstock training gaan Robert en Nicolas er nog eens goed voor zitten. Dit levert voor beide rijders een verbeterde tijd, Robert wordt met 1.24 tweede achter Robert van de Molen. Het verschil 0,006 sec. Nicolas wordt zesde met 1.25.6, een persoonlijk record. Hij is daarmee derde Belg achter Koen Vleugels en Didier van Keymeulen en tevens derde Duc achter Robert de Vries en John Bakker. Pracht resultaat, pracht progressie.

De natte middag is zeer geschikt voor onderhoud aan de motoren. Er worden dan banden gewisseld, soms een ketting, dit maal een uitlaat. Door nl. een motor na te lopen en wat kleine dingen te doen dan wel wat te poetsen krijgen details aandacht die ze niet alleen verdienen maar ook nodig hebben. De tijd gaat dan rap. Omdat de club gezellig is hadden we ook gasten, fans van Nicolas. Ook Ivan was van de partij en hoewel hij voornemens was niets te doen heeft de BBQ ons wederom uitstekend gesmaakt en zijn de kelen niet verdord.

Rizla+DayIII opent met een zonnetje en dat houden we de hele dag. De dag start vroeg vanwege het volle programma. De aankleding van de dag door LDP, Leen van Dam Promotions u weet wel van de promogirls is zeer verzorgd. Er is muziek, er zijn stunts met vrachtautoÕs en motoren er is publiek. Als niet professioneel schatter É20.000 mag zijn dat het ÒgratisÓ was maar ze moesten wel komen en het was wel de moeite. Ook het programma boekje was zeer verzorgdÉklasse.

Het wedstrijd programma voor de motoren wederom Ôs ochtends. In alle klassen waren de wedstrijden zeer de moeite waard, spannend wedstrijd verloop. Met Robert op de tweede en Nicolas op de zesde startplaats waren we vol verwachting. Ook onze speaker Jos Damen is deze opstelling niet ontgaan en hij informeert bij John naar het genoten krachtvoer van de MCT-Sitra coureurs. Eerst krijgen we de verkenningsronde gevolgd door de opwarm ronde en dan de START. Nicolas is zoals gebruikelijk goed weg op een vijfde plaats terwijl Robert, eveneens zoals gebruikelijk, zijn startplaats niet benut en als elfde de Veenslang afstuift. Aan de kop van het veld Robert van der Molen, Didier van Keymeulen dan Koen Vleugels. Ook John Bakker is goed weg als vierde. De kop van het veld laat er geen gras over groeien en loopt uit. Robert heeft duidelijk last van langzamer rijders en begint pas na een ronde of acht daar echt wat aan te doen. De kop is dan al een vreselijk eind weg echter zij zijn het ook niet eens en dat remt. Met nog zes ronden te gaan heeft Robert Nicolas te pakken die op de vijfde plaats rijdt en is op weg naar Bakker. Nicolas pikt aan en kort nadat Robert Bakker passeert doet Nicolas dat ook. John Bakker zal later uitvallen. Robert krijgt nu meer vrij baan en loopt dan snel in op Koen Vleugels die hij met nog vier ronden te gaan passeert. De voorsprong van de bakkeleiende van der Molen en van Keymeulen op hem bedraagt plm. 300 m en dat wordt nauwelijks kleiner ondanks dat Robert 100 m voorsprong opbouwt op É. Nicolas. Koen Vleugels rijdt met een vreselijk klapperende achterpartij en dat koste hem uiteindelijk niet alleen een slechte Geert Timmer maar ook zÕn vierde positie. MCT-Sitra DucatiÕs scoren 3 en 4, proficiat Robert en Nicolas. Dit maal betrekt Jos Damen Team manager Henk de Vries bij de toelichting aan het publiek. In dit veld was met name de opmars van Robert de smaakmaker.

Tijdens Rizla+III zijn door SBS6 opnamen gemaakt. Het initiatief daartoe ging uit van Harry Haddering die schrijft voor Rutac. U weet wel van de site racesport.nl die plm. 300.000 hits heeft per maand!! (Motorsport leeft!!). De uitzending in SBS6 Sportmagazine, Õs zaterdags van 10.00-10.30 resp. zondags van 11.30-12.00. Wanneer, weet ik niet zie de programmering.

Een voordeel van races in de ochtend is dat je lekker rustig kunt lunchen, opruimen en inpakken en dan toch op een knappe tijd thuis aankomen.

We houden u op de hoogte.
MCT-Sitra.

Gerelateerde berichten
Gerelateerd

Winkelwagen0
Er zijn nog geen producten aanwezig