Voor de laatste O.N.K.-race van het seizoen werd de DAF nog een keer aangeslingerd voor een reisje naar onze zuiderburen. En zoals je kunt verwachten in deze tijd van het jaar, was het koud en nat in de Ardennen. Maar een buitje meer of minder maakte Rik niets uit dit weekend, want hij voelde zich als een vis in het water.
Trainingen
Voorafgaand aan dit raceweekend waren er een week eerder nog wat extra trainingskilometers gedraaid in Francorchamps. Maar deze sessies waren eigenlijk niet naar volle tevredenheid verlopen. Het lukte niet om, ondanks de goede weersomstandigheden, de gewenste rondetijden op de klok te zetten. Probleempjes met de vering zorgden er voor dat Rik het vertrouwen in de voorkant een beetje kwijt was. En na overleg met WP-veringspecialist Jan Vlieg, die ons altijd met raad en daad terzijde staat, was de conclusie dat er in het laatste raceweekend een zwaardere voorveer gemonteerd moest worden. Maar omdat Belgische Pluvius zaterdag nog al water naar beneden gooide, had montage van andere vering geen zin. Met de huidige setting, zou Rik in de regen goed uit de voeten moeten kunnen. En dat bleek inderdaad het geval te zijn. Na de twee kwalificaties, beide verreden op een natte baan, stond Rik als 6e Nederlander op een prima 15e startplaats. En daar was hij natuurlijk ontzettend mee in zijn nopjes. Temeer daar hij de meer ervaren jongens als de gebroeders Veijer, Ahnendorp en Kerkhoven achter zich had weten te houden. Wat Rik betreft mocht het zondag dan ook wel lekker door blijven regenen.
Raceday
Zondagmorgen leek het er inderdaad op dat het opnieuw een regenachtige dag zou worden. Toch kwamen er niet veel druppels uit de donkere wolken die over het circuit dreven. Het was wel koud en de baan bleef lang nat; maar in de loop van de middag ontstond er zo her en der wel een smal droog spoor. Rik ging op de fiets langs de baan en zag op het bijna 7 kilometer lange circuit toch ook nog wel veel natte plekken. Bandenpoker dus. Uiteindelijk besliste Rik om op regenbanden te vertrekken. Doordat we tot het laatste moment hadden gewacht, kwam Rik te laat in het parc ferm en mocht geen verkenningsronde rijden. Op de hoofdtribune raakte familie Lenters lichtelijk in de stress; Ôwaar is Ôie nou, heb jij hem wel gezien?Õ. Maar even later mocht Rik zijn plaatsje innemen op de starting-grid. Daar was het een drukte van jewelste, want menig coureur besloot op het laatste moment om nog te wisselen. In de opwarmronde was Rik blij dat hij gekozen had voor regenbanden, want op een deel van de baan was het best nog wel nat.
Rik had een redelijke start, wist in de eerste ronde al flink wat mannen te passeren en kwam bij de eerste doorkomst als 8e (!) door met Arie Vos vlak achter zich. Even een rondje stoeien met Vos, maar daarna moest Rik hem laten gaan. Vervolgens stuivertje wisselen met Harry van Beek; in ÔEau RougeÕ, de snelle knik naar boven, wist Rik hem nog voor te blijven, maar moest uiteindelijk toch buigen voor de ervaring. Halverwege de race ligt Rik op de 10e positie in een groepje met de Belg Bart de Sloover, Joan Veijer en Allard Kerkhoven. De Sloover valt uit met technische problemen en Rik schuift door naar de 9e stek. Het lukt Rik twee ronden om Veijer en Kerkhoven achter zich te houden. Maar door een opdrogende baan begint de achterband steeds meer te glijden en moet hij deze twee voor laten gaan. ÔOp de natte stukken kwam ik er wel weer bij, maar op de droge gedeeltes waren zij veel sneller als mij en moest ik te veel risicoÕs nemen om er bij te blijvenÕ. Even dreigt de 11e positie in gevaar te komen, als ook Arno Veijer met rasse schreden naderbij komt. Die krijgt echter in de voorlaatste ronde een vastloper, waardoor Rik onbedreigd op de finish af kan en op een prachtige 11e plaats wordt afgevlagd.
RikÕs commentaar:
ÔIk denk toch dat voor mij achteraf de regenband de goede keuze was. Op het laatst begon ik wel te glijden, maar ik heb in het begin van de race voldoende voorsprong op kunnen bouwen. En ik vond het prachtig om even mee te rijden met mannen als Arie Vos en Harry van Beek. Daar heb ik echt van genoten. Van het hele weekend trouwens, want het liep allemaal hartstikke goed. Ok, mijn regendans vlak voor de race heeft helaas niet geholpen. Dan had ik misschien nog wel iets verder voorin kunnen eindigen. Maar ik ben super tevreden; een mooie afsluiting van een voor mij fantastisch verlopen seizoen. Ik heb ontzettend veel geleerd in mijn eerste jaar in de Supersport 600; maar ik moet nog veel meer leren en ervaring op doen. Van mij mag het nieuwe seizoen al wel weer beginnen.Õ
Ondanks de winst van Barry Veneman heeft de Zweed Jan Hanson aan een 3e plaats genoeg voor het kampioenschap in de Supersport 600 van 2004. Barry moet genoegen nemen met de tweede plaats in de eindrangschikking en Arie Vos is op de derde plaats geindigd.
Rik mag weer vijf puntjes bijschrijven en klimt zo nog een paar plaatsjes in het klassement en sluit het seizoen af op de 25e positie. Een hele mooie prestatie voor een nieuweling in de competitieve Supersport 600 en helemaal als je nagaat dat dit pas RikÕs tweede racejaar is.
Rik heeft in 6 van de 13 wedstrijden punten gescoord. Heeft zich voor alle races gekwalificeerd en had twee keer een DNF; in Oss door een lekke band en in Assen door een film-recorder die aan de wandel ging. En n van de hoogtepunten was natuurlijk het Superbike-weekend in Assen; ondanks de zware crash in de training toch dat ene E.K.-puntje in de wacht slepen. Een prestatie van formaat.
We kunnen als START-team terugzien op een prima verlopen seizoen. Rik heeft ontzettend veel progressie gemaakt en er zit nog veel meer in. En bovendien een coureur die goed in het team past en waar het mee klikt. Allemaal hard gewerkt en op zÕn tijd een lolletje. Een Yamaha R6, getuned door Hartelman Motoren, die het hele seizoen geen klap verkeerd heeft gegeven. En de persoonlijke begeleiding van Torleif Hartelman aan Rik. Allemaal top.
En Ôlast but not leastÕ de onmisbare ondersteuning van onze sponsoren en supporters.
Op 23 oktober sluiten we het seizoen af met onze gezellige START Finish-Party bij Ôde ViersprongÕ in Nieuwleusen. En dan beginnen wij al weer aan de voorbereidingen voor het seizoen 2005. Zodra hier meer over bekend is, hoort u van ons.