Een internationaal deelnemersveld van 38 coureurs was neergestreken op de Drentse hei voor de 6e E.K.-race in de Supersport 600. Het blijft jammer dat dit evenement geschrapt werd van het W.K.-programma, een week eerder. Want het geeft toch een grotere kick wanneer je voor volle tribunes mag rijden.
Na de goede uitslagen in Schleiz (E.K.) en Oschersleben (I.D.M.) waren de verwachtingen voor deze thuis-E.K. hoog gespannen. En als het dan niet lukt een acceptabele kwalificatietijd op de klok te zetten, heb je even flink de balen. Toch wist Rik het in de wedstrijd enigszins goed te maken, maar helemaal tevreden was hij niet.
Trainingen
Stonden in sommige delen van het land de straten blank, in Assen was het zaterdag prachtig mooi nazomerweer. Om 10.00 uur werd de blauwe START-Yamaha naar buiten gerold voor een vrije training van 40 minuten. Rik ging lekker rond en de juiste afstellingen werden snel gevonden. Nieuw rubber eronder en nog een paar kleine wijzigingen aan de vering en de motor was helemaal klaar voor de eerste kwalificatie.
Er werd ingezet op een tijd van in de 1:27, goed voor een startplaats bij de eerste tien. Rik bleef echter met een tijd van 1:28,48 steken op de voorlopige 17e tijd. Toch zat die 27-er er wel in volgens Rik, dus dan moest het maar gebeuren in de tweede kwalificatie. Maar iets graag willen is n, het ook realiseren is een tweede. Rik deed vanzelfsprekend zijn uiterste best, maar op de stopwatch verscheen die 27-er nog steeds niet. En als dan in de laatste 5 minuten van de training ook nog her en der gele vlaggen worden gezwaaid, is dat natuurlijk niet bevorderlijk voor het zetten van een snel rondje. Het lukte niet om zijn tijd te verbeteren en hierdoor zakte Rik naar de 23e startplaats. Een flinke domper. Rik: ÔEen halve seconde harder en je staat 10 plaatsen verder naar voren. Ik baal er enorm van dat het maar niet lukte. Ik ben veel te geforceerd gaan rijden en dan kun je een snelle tijd wel schudden. Ik heb morgen in ieder geval heel wat goed te maken.Õ
Raceday
Voor de race stonden er 22 ronden op het programma; daarom voor het gevoel de warm-up gereden met een volle tank. Resultaat een prima 13e tijd en weer een grijns op het gezicht.
De start was goed maar in de Nationale Bocht ging Bas Winkel onderuit en kwam de motor van Bas bij Rik naar binnen zeilen. Rik wist het spul in de benen te houden, maar moest wel terrein prijs geven en als 27e aan de race beginnen. Na 4 rondjes, Rik lag inmiddels 24e, volgde er code rood vanwege een oliespoor, neergelegd door Henk van de Lagemaat.
Er volgde een compleet nieuwe race over 22 ronden en dit keer kwam Rik na de eerste ronde als 20e door. Hij kon aansluiten bij een groepje, met o.a. Branko Srdanov, Pascal Pronk, Peter Schalken en de Tsjech Bittman, en hierin werd regelmatig van positie gewisseld. Rik was inmiddels opgeklommen naar de 16e plaats; de felbegeerde E.K.-punten kwamen in zicht. Echter door een schakelfout bij het uitkomen van de G.T.-bocht verloor hij weer wat terrein en ontstond er vervolgens een fel gevecht met Schalken. Door de voortdurende uitremacties van deze twee kemphanen verloren ze tijd en konden uit het achterveld Lennart van Houwelingen en de Italiaan Barone aansluiten. Die gingen zich vanzelfsprekend ook met het gevecht bemoeien en dit ging, vooral in de Nationale Bocht, op haren en snaren. Van Houwelingen kwam op kop van het groepje. Zijn motor viel echter stil in de laatste ronde en hiervan wist Rik het beste te profiteren. Hij had de 16e positie weer in handen en door een val van Jeroen Turkstra werd dit zelfs een 15e plaats. Echter bij het aanremmen voor de G.T. werd Rik voorbij gestoken door Schalken en deze dacht met het laatste E.K.-punt aan de haal te gaan. Maar die vlieger ging volgens Rik niet op.
Rik:
ÔDoor de val van Turkstra werd er met geel gezwaaid en ging ik voor de G.T. iets van het gas af. Op dat moment komt Schalken mij voorbij zetten. En aangezien een inhaalactie onder geel niet geoorloofd is, werd Schalken door de wedstrijdleiding een plaats terug gezet en kreeg ik terecht de 15e plaats toegewezen.
Ik snap best dat Peter teleurgesteld is. Het gaat namelijk wel om een E.K.-punt, en die wilde ik net zo graag als hem. De regels zijn er nu eenmaal niet voor niks.Õ
Het START-team gaat zich nu voorbereiden op het laatste O.N.K.-weekend, op 24 en 25 september in Assen. Want daar wil Ôdie lange uit AneÕ nog een keer van zich doen spreken.