Rafal Sinke heeft de afgelopen twee weken zijn Yamaha flink de sporen gegeven op het Frans Dijon Pernois en op de Eurospeedway Lausitz. Hieronder leest u zijn belevenissen.
CHAMPIONNAT DE FRANCE OPEN – DIJON PERNOIS FRANKRIJK 24 EN 25 JULI
Donderdagavond, 18.00 uur direct na het werk, gingen we op weg. Dijon is ongeveer 8 uur rijden dus we hadden een flinke reis voor de boeg. Õs Nachts, in de buurt van het circuit, zijn we gaan slapen en Õs ochtends zouden we dan het laatste stukje rijden. Eenmaal op het circuit was het weer het gebruikelijke ritueel, spullen uitpakken, tent opzetten, motor klaarmaken.
Het weer was erg goed dus de stemming zat er goed in.
Õs Middags waren er twee vrije trainingen, die kon ik goed gebruiken om zo het circuit te leren kennen. Want ook hier reed ik voor de eerste keer. Het is een leuke baan, van 3,8 km, met een paar snelle bochten en een flink recht eind, waar je volgas zit (richting de 300 km/u!).
Zaterdag stonden twee tijdtrainingen gepland. Omdat er 56 coureurs meestreden, in het zwaar bevochten FranseKampioenschap, naar de 36 startplaatsen, werd de groep in tween gedeeld voor de training. Anders zou het te druk worden op de baan, wat weer gevaarlijke situaties op zou leveren.
Na de eerste training stond ik 20e in mijn groep. In de tweede training had ik 16e getraind in 1:28.028. Dit was een heel goed resultaat, maar nu moest de tweede groep nog komen, dus ik moest afwachten… Het zou nog heel spannend worden, want de eerste 36 stonden allemaal binnen 5 seconden van elkaar. Uiteindelijk mocht ik als 36e starten, laatste dus…
Zondagochtend was de warming-up, het ging allemaal erg lekker, ik zat goed in me vel en Fred (me vader) was ook erg blij dat ik erbij zat.
De wedstrijd ging over 22 ronden, dat is zoÕn 85 km. Om 16.20 uur was de start.
Het rode licht ging uit, ik en was goed weg. Ik kwam als 31e door na de eerste ronde. Het ging erg lekker, eigenlijk haalde ik bijna elke ronde wel iemand in. Het veld zat dicht op elkaar, echt close-racing. Aan het eind van de race bleef ik nog achter iemand zÕn remhandle hangen, met mÕn elleboog, bij het op gaan van het rechte stuk. Gelukkig bleven ernstige ongelukken uit. Ik finishte als 19e (1:27.131), dus ik was heel blij!!
Zo kwam er een eind aan een zeer geslaagd weekend en gingen we weer op weg naar huis.
Vol zelfvertrouwen op naar de volgende race in Duitsland, op EuroSpeedway Lausitz.
IDM SUPERBIKE – EUROSPEEDWAY LAUSITZ 31 JULI EN 1 AUGUSTUS
Donderdagochtend ben ik om half 7 begonnen met werken, zodat ik om een uur of 3 Õs middags weg kon. We moesten weer zoÕn 900 km rijden en vrijdagochtend was al vroeg een training gepland.
Deze baan was weer heel anders dan in Frankrijk, met wat meer rechte stukken en lange linkse bochten. Gelukkig was er de mogelijkheid om in drie vrije trainingen het circuit te leren kennen, dat is altijd lekker maar nu had ik het ook echt nodig. Het viel niet mee om de baan Òdoor te krijgenÓ. Het verliep ook hier allemaal erg soepel, de vering moest nog wat aangepast worden en verder waren er geen bijzonderheden eigenlijk. Na de training heb ik de motor schoongemaakt en konden we lekker even van de zon genieten.
Zaterdag, de dag van de tijdtrainingen. De planning van die trainingen was aangepast, maar dat was ons niet duidelijk, dus we begonnen te laat. Toch kon ik me nog plaatsen met de 32e tijd. Na deze rommelige start moesten we ons nu richten op de tweede training. Nieuwe achterband onder de Yamaha en verder alles nagelopen, de motor was er weer klaar voor.
Ik ook. Het was bijna 30 graden. Gelukkig duurde de training 40 minuten, zodat we niet hoefde te stressen. Die rust zorgde ervoor dat alles weer lekker verliep en ik reed iets sneller dan in de eerste sessie, maar zoals wel vaker deed de rest dat ook en eindigde ik als 31e .
Zaterdagavond was de eerste wedstrijd al. De motor moest dus weer snel klaargemaakt worden. Weer een nieuw stel banden eronder, verder was alles nog goed. Ook moest ik nieuwe kneesliders op mÕn pak doen, want die gingen ook aardig hard op.
Bij de start ging het voor sommige meteen al mis. Drie of vier rijders kwamen ten val. Ik kon daar echter mooi van profiteren door in het gat te rijden dat door eromheen rijdende coureurs werd gelaten. Zo kwam ik dus al snel op de 25e plaats. Het veld was behoorlijk uit elkaar getrokken dus ik kon lekker rijden. Haalde nog een paar man in, tot ik aan het eind met een collega Yamaha-rijder in gevecht raakte. Het was stuivertje wisselen tot aan de finish, waar ik als snelste uit de bus kwam. Zo eindigde ik als 19e. Weer een lekker resultaat!
Zondag was het al vroeg druk. Het publiek kwam al vroeg, mede door het mooie weer en dat gaf een lekkere sfeer. Na gister ging ik zowiezo al met goeie moed aan de race beginen, maar met de zon erbij en het publiek was het helemaal top.
Ik startte weer als 31e, deze kaar ging het voor mij minder vlot. Ik moest even inkomen de eerste ronden. Maar daarna ging het weer erg lekker. Ik kon steeds jongens inhalen en ik kreeg uiteindelijk zelfs uitzicht op mÕn eerste punten maar ik werd 16e, dus dat zat er net niet in. Maar wel weer een erg goed resultaat! Ik had ook een goeie rondetijd neergezet 1:47.715, ruim twee seconden sneller dan in de eerste manch en zoÕn 4 seconden langzamer dan de snelste mannen. Deze rijden alleen wel met veel beter materiaal dan ik, dus was ik weer zeer tevreden!
De eerstvolgende race is in Assen, daar kijk ik dus erg naar uit! Ik hou jullie op de hoogte…