Kapotte versnellingsbak maakt voortijdig einde aan de race 1e training : De motor stond na het Wk eigenlijk al op scherp voor Assen. Maar door de SMA hebben velen de kans om zich in te schrijven voor deze race. Maar het is veel te druk op zo`n kleine baan Assen. Ook niet bepaald goed voor de veiligheid. Maar ja je moet toch een tijd zetten, Rene had een 5e tijd op een seconde van de eerste plek Hanson, die een 1.23 reed. Via de telemetrie konden we Rene zijn gevoel over een stuiterende voorvering voor en in de Nationale bocht goed zien. Hier laat ik wel een seconde liggen. De gehele voorpoten gedemonteerd en in samenwerking met WP suspension specialist is de vering geheel geoptimaliseerd.
2e training:
In de tweede training hadden we een kleine strategie bedacht, Rene zou eerst enkele ronden rijden, om te kijken hoe de vering voor zich houdt, daarna zou hij binnenkomen en kon Victor de Data van de telemetrie uit de motor lezen. Rene ging nu proberen een tijd te zetten in de buurt van de eerste training. Dit lukte wellisbaar, maar er gingen rijders her en der naast de baan kamperen. Wederom kwam Rene binnen, de tank is leger, we zijn lichter en er werd een nieuwe Pirelli achterband gemonteerd van het zachste type die we beschikbaar hebben. Het plan was om binnen enkele ronden een tijd te zetten in dit overvolle rijdersveld. De allerlaatste ronde ging Rene samen met Hanson hard, ze hadden eindelijk een beetje vrije baan, maar samen aan het einde van de veenslang gingen beide rijders onderuit. Ze kwamen iets buiten de ideale lijn en moeten dan de motor op hoge snelheid rechtzetten voor de aankomende stekkenwal. Maar doordat een rijder in de superstock klasse (training voor de supersport)daar zijn blok had opgeblazen en een oliespray heeft verspreid, heeft dus geleid dat Rene en Hanson daar onderuit zijn gegaan.
Rene is verder in orde, maar de motor heeft behoorlijke averij opgelopen. We zijn toe aan ons laatste kuipsetje en onderdelen. Maar Gerrit Ten Kate zelf was aanwezig en kwam met het bericht dat er nog monteurs op de zaak waren en toch naar Assen kwamen, dus die konden gelijk de vereiste onderdelen meenemen. Morgen willen we tijdens de warm-up testen, en kijken hoe we zoveel mogelijk punten kunnen verzamelen voor de tweede plek in ONK. We hebben morgen stralend weer, dus gaan we voor een gezellige sponserdag RTV. Elferink verhuur Aadorp heeft een VIP tent geplaatst waar de genodigde gasten welkom zijn voor een hapje en een drankje.
Kapotte versnellingsbak maakt voortijdig einde aan de race
Door de schuiver in de Ruskenhoek van gisteren zijn de monteurs tot diep in de nacht bezig geweest om de motor weer op te lappen. De warm-up van vanochtend zou Rene kunnen gebruiken om te kijken of de motor raceklaar zou zijn. Dit leek het geval, want Rene kon relatief eenvoudig een snelste ronde van 1:26 neerzetten. Rene keek dan ook met vertrouwen uit naar de race om, onder grote belangstelling van onze sponsors, het gevecht met Hartelman om de tweede plaats in het kampioenschap aan te gaan.
De start van de race was opnieuw super. Rene ging vanaf de achtste startplek meteen twee man voorbij en kwam als zesde uit de eerste bocht. Na 1 ronde kwam Hartelman echter voorbij, maar Rene kon bij hem aanhaken. Dit ging een aantal ronden zo totdat het gat met Hartelman steeds groter werd. Na nog een aantal ronden kwamen rijders achter Rene dichterbij en zelfs voorbij. Aangezien Rene normaal gesproken meedoet voor een podiumplek en nu rond de 15e positie reed, kon dit niet anders zijn dan een technisch probleem. Met nog twee ronden te gaan kwam Rene dan ook niet onverwacht binnen. Het bleek dat de versnellingsbak zo goed als vastzat. De monteurs constateerden dat verder rijden geen zin had. Wellicht heeft de bak door de valpartij van gisteren toch een klap gehad, maar doordat Rene tijdens de warm-up niets heeft gemerkt hebben de monteurs dit niet kunnen voorzien.
Helaas heeft Rene nu geen punten gepakt. Aangezien Hartelman als zesde is gefinished, is hij Rene voorbij gegaan in het kampioenschap met twee punten verschil. De laatste race in Spa Francorchamps (18 en 19 oktober) zal de beslissing moeten brengen. Rene hoopt daar het goede seizoen met twee overwinningen positief af te sluiten en alsnog de tweede plaats voor zich op te eisen!
De Race of the Champions werd afgesloten in de partytent van Elferink waar de sponsors en de fans van Racing Team Vriezenveen konden genieten van een uitstekend buffet, verzorgd door Gerrit Tijhof.