Matige start Rockanje RacingÉlogisch met zoÕn voorbereiding! Racen op het niveau Dutch Superbike, met slechts een paar kilometer onder de buddy en totaal geen kilometers op een sterk veranderd Assen, in een veld met snelle buitenlandse deelnemers, vraagt om een moment van bezinning! En antwoord op de vraag:ÓDoen we mee of blijven we thuis?Ó
Wij hebben gekozen om deel te nemenÉÉÉ.Ówe zien welÓ riepen we nog stoer, een beetje witte rook uitstotend!
Nou dat hebben we geweten!
Eerste en tweede reserve in de eerste wedstrijd van het nieuwe seizoen!
Terwijl Rob vorig seizoen als 11e Nederlander eindigde!
Wel een kwalificatie op tijdÉ.. maar niet bij de eerste 42 die van start mochten gaan!
Oeps, auwÉ. dat doet zeerÉÉff wennen?ÉÉÉmaar zoiets went nooit!É..Heb je twee nagelnieuwe SuzukiÕs staan, met een slordige 175 pk aan het achterwiel, 20 pk meer dan vorig seizoen É.mag je niet meedoen!
Zoem je echt in op de situatie en zet je een voor een alle zaken op een rij, krijg je de bevestiging dat een matige voorbereiding É.steevast leidt tot matige resultaten! En zeker 15 anderen hadden ook 20 pk meerÉof meer!
Zeker op dit niveau!
Met geluk is deelname aan de wedstrijden toch nog mogelijk en werd het weekeinde ineens zeer waardevol en bleek al snel dat alles toch niet voor niets was geweest.
Hoewel ze als 41e en 42e van start mochten , gingen de mannen van Rockanje Racing als 29e en 30e onder de zwart wit geblokte vlag door.
En bijna 4 seconden sneller dan in de kwalificatie!
Zo zie je maar dat een trainingsachterstand niet is weg te poetsenÉÉ..maar dat meters makenÉÉ wel erg veel helpt!
Volgende wedstrijd OssÉÉzeker weten dat de mannen nog een keer ergens gaan trainen!
Het verhaal
Zaterdag
1 training van een 25 minuten en 1 van 55 minutenÉÉ.zie daar het grote verschil met vorige seizoenenÉecht superÉ.zo moet het!
Rob van der Klooster en Robin Duyzers (ons nieuwe team lid) hadden slechts aan het begin van de week kennis gemaakt met de dikke Suzuki GSXR 1000 K5.
Hoewel we 4 weken de K5 in bezit hadden, waren de toeleveranciers niet in staat om de spullen als uitlaten en kuipwerk op tijd te leveren.
Hoewel onze nieuwe spuiter Carrep uit Spijkenisse en onze nieuwe beletteraar Big Foot uit Rockanje keurig in de startblokken stonden om de
klus te klaren, gingen de mannen met
ongespoten en niet beletterde motoren naar Assen.
Rob had zijn metertjes te Hongarije gemaakt en Robin nog minder te Oschersleben.
Beiden zoals gezegd aan het begin van de week!
Training 1
Verliep gewoon chaotisch.
Eerst dat gekloot met de technische keuring!
De wellicht goed bedoelende geluidskeurmeester, leek wel dronken zo vroeg op de dag.
Met een willekeurig(?)zwaaiend meetstokje moest hij de geluidproductie van de nieuwe uitlaten opmetenÉÉ..en ja hoorÉ. bij ons iedere keer te hoog!
Wat een niet professionele vertoningÉ..correctielijsten voor als de temperatuur lager is worden niet gebruikt, instellingen kloppen nietÉ.echt een dramaÉ.. met als gevolg dat coureurs (die dit allemaal zelf doen!) er niet vrolijker op wordenÉÉ.dat getrutÉ..uiteindelijk met veel geknutsel van Jan Willem 100 dBÉÉÉÉ..Ódat is ook weer overdrevenÓ riep Rob nog naar de manÉ.. maar die snapte hij niet.
De baan op dan maarÉÉeindelijk racen
!
Robin ging gelijk lekker rond en de motor gaf hem een goed gevoel.
Knap als je van een 600 af komt.
Maar ja, hij werkt bij HyperproÉ.zou een beetje raar zijn als zijn setting niet klopteÉtoch?
Rob had wel klachten, helaas een beetje vaagÉ.maar dat zijn we van hem gewend.
Toch hadden we beter moeten luisteren naar zijn verhaalÉÉÉ.(een fout waar ik mezelf en anderen binnen ons team vaker op heb betrapt)É
Na training twee hadden we pas door dat zijn motor onderstuur hadÉ..
Ja en dan is het te laatÉÉ..dan zijn de tijden zo goed als het gaat al gezet en hoopt je maar dat je er bij staat in een veld met bijna 50 inschrijvingen!
MISÉÉ..als eerste en tweede reserve stonden Robin en RobÉÉ.drie keer raden hoe het koppie van Rob er uit zag toen hij dat hoordeÉ.gelet op zijn aanduiding van zijn klachten over de afstellingen.
Nee ik heb er geen foto vanÉÉ(vraag maar aan Nora É.die was erbijÉ.)
Sneu in ieder geval voor ons allemaal en ons nog nooit overkomenÉff los van een technisch mankement.
Bleek dat onder de motor van Rob niet de verhogingsring zat en bij die van Robin wel.
Ring???
Hoe zit dat zult u denken.
EuhÉ..hoe moet ik dat nu weer uitleggenÉ.
ring is 5 mm(!!!!!) dik en zorgt ervoor dat de achterkant
van de motor hoger staatÉ..dus meer druk op het voorwielÉweliswaar ten koste van wat stabiliteitÉ.maar dan ben je wel van je onderstuur af!
Ja hoor Klooster,É.5 mmÉÉen dat scheelt seconden?
JA ÉÉ..echt wel, zeker als je Assen met gemiddeld(!) 150 km/h wil ronden!
OkÉÉ..monteren dan maar en afwachten of er iemand morgen zich afmeldt!
Lullig voor hen en maarÉÉ..
En dat gebeurdeÉÉtwee rijders waaronder Mathijs van der Wal die was gevallen melden zich af.
Rob en Robin konden deelnemen.
Zondag
De warming-up verliep goed.
Beiden reden met een betere afstelling rond en Rob wist zelfs nog wat te voelen aan de motorÉÉ
Robin heeft dit geweldig vertaald en de verandering aangebracht voor de uiteindelijke wedstrijdsetting.
Met het nodige nieuwste Franse rubber (Michelin Pilot Power Race) eronder stonden de gebroederlijk naast elkaarÉÉ.. helemaal achteraan.
Wat moet dat een rot gevoel geven!
40 coureurs voor je en allemaal willen ze als eerste door die eerste bocht.
Rob had een redelijke start en Robin had er iets meer moeite mee.
Rob pakte gelijk een drietal tegenstanders en begon in zijn ritme te komen.
Robin kwam ook zeer snel in zijn ritme en de rondetijden vlogen met tienden naar beneden.
Dat gaat goed É.bedacht ik hoog en droog staandÉ
Als 30e en 31e eindigen Robin en Rob de eerste raceÉ..ok geen uitslag om gelijk van dat hoge dak te springen van vreugdeÉ.maar tochÉ..het ging zichtbaar steeds beter.
De tweede race ging het nog beter en beiden wisten hun rondetijden wederom aan te scherpen en werden nu 29e en 30e, nu Rob voor Robin.
Vandaag zitten de mannen in Spa Franchorchamps om voor
sponsor Michelin de nieuwste band de ÒPower RaceÓ te helpen promotenÉ.een band die het trouwens geweldig goed doet, onder de dikke K5.
In de 600 supersport wist Arie Vos er zelfs mee op het podium te komenÉdus!
Volgende week kuipjes spuiten bij Carrep en de belettering bij Big FootÉ.foto volgt wel!
Met vriendelijke groet,
Rockanje Racing team