DSB: Politiek wint Daytona Formula 750

58

Het Classic programma van de Bikeweek werd zoals gewoonlijk op maandag en dinsdag afgewerkt. Na vorig jaar wat technische pech te hebben gehad, wist Peter dit jaar alle races, op 1 race na, in de top 3 te finishen en zelfs een geweldige overwinning in de wacht te slepen! Een ongelofelijk resultaat tijdens een onvergetelijke Daytona Bikeweek 2006.

Na de (uiterst succesvolle) races op Kershaw, werden de motorfietsen zondag klaargemaakt voor de races op de Daytona International Speedway. De Polytech G50 was helemaal in orde, maar de Ducati 750 had flink uit een uitlaat gerookt tijdens de laatste race en bij inspectie bleek de oorzaak een losse klepgeleider. Het probleem werd snel opgelost en zo was ook de Duc gereed voor de speedway.




Dag 1

Als eerste kwam Peter met de G50 in de 500 Premier klasse aan de start. Vanaf de eerste startrij kwam hij goed weg en dook als 3e de eerste bocht in, bij het aanremmen van de tweede bocht nam hij de 2e positie, maar zag de leider (Pat Mooney) al een klein gaatje had geslagen. Eenmaal op de ovaal nam de krachtige motor van Mooney nog meer afstand en keek Peter na anderhalve ronde al tegen een achterstand van zoÕn 3 seconden aan. Peter begon echter erg goed op tempo te komen en reed het gat naar de koploper beetje bij beetje dicht, bij het ingaan van de laatste ronde was hij tot op een paar meter genaderd. In het bochtige infield gedeelte kwam Peter langszij, nam hij de binnenlijn en ging zij aan zij met Mooney de bocht in. In de scherpe binnenlijn gleed zÕn achterwiel onder hem weg, maar Peter wist te corrigeren en in de volgende bocht wederom toe te slaan en de leiding te pakken. Helaas op de ovaal op weg naar de finishlijn kwam de krachtige motor van Mooney makkelijk voorbij en moest Peter genoegen nemen met een mooie, maar ietwat zure 2e plaats.

In de Formula 750 race, had Peter een goede start en stuurde als 2e de eerste bocht in. Amerikaanse race-legende Jay Springsteen had kopstart genomen op de supersnelle Harley, maar tot veler verbazing wist Peter sluw langszij en voorbij te komen in de eerste ronde. Op de ovaal sloeg de snelle Harley van Springsteen echter een groot gat en reed Peter de rest van de race vrij eenzaam naar een goede 2e plek.

In de laatste race van de dag, de Formula Vintage, had Peter een slechte start en viel terug naar een 6e positie in de eerste ronde. Binnen enkele ronden had hij zich op weten te vecht naar de 4e plaats en zag dat de 3e plaats het hoogst haalbare was. Hij besloot de Honda 4-cilinder te volgen en in de laatste ronde in de sleapstream voorbij te komen. Het plan lukte goed, Peter kwam uit de laatste chicane in de slipstream, werd naar het achterwiel toe getrokken, kwam uit de slipstream, maar de Ducati had niet genoeg kracht op voorbij te trekken, kwam hij een paar honderste op de lijn te kort en pakte de 4e plaats.

Ietwat zure laatste meters van een anders perfect gelopen eerste dag!

Dag 2

Met de Ducati werd dinsdag niet getrained, de motor had in de laatste race nl weer erg gerookt uit een uitlaat en moest dus even onder handen genomen worden. Een losse klepgeleider was weer de oorzaak van de rook en vermogenverlies van de laatste race.

De racevolgorde van de tweede dag was hetzelfde als dag 1, dus was het de G50 die weer als eerst aan de start stond. De wind was een stuk sterker en van een andere richtings als de dag ervoor, daardoor had Peter moeite veel tijd goed te maken op het bochtige infield van de Speedway. Halverwege de eerste ronde van de 500 Premier race pakte Peter de 2e positie, maar kon dit keer het gat naar de leider niet meer dichten en pakte dus wederom een mooie 2e plek.

De Formula 750 race beloofde een mooie race te worden en die werd het ook. Als 2e dook Peter de eerste bocht in om een paar bochten later met een strakke uitrem-actie de leiding te pakken. Eenmaal aan de leiding schroefde hij het tempo flink op, zag hij niemand meer voorbij komen, en had hij op de finish 5 seconden voorsprong op Jay Springsteen die als 2e over de finish kwam. Een geweldige overwinning, op geweldige baan, bij een wereldberoemd evenement!

Het feest was al compleet, dus besloot Peter bij de laatste Formula Vintage race met de G50 ipv de Ducati te starten. Verrassend nam hij bij de start de leiding en hield die een paar ronden vast. Na enkele ronden kwam Jay Springsteen met de Harely echter voorbij schieten en sloeg direct een groot gat. De G50 hield zich erg goed staande tussen de grotere motoren en halverwege de race kwam Peter in gevecht met twee 750Õs die op de ovaal voorbij stoomden. Op het infield benutte de kleinere en lichtere G50 echter elk gaatje en stootte, tot veler vermaak, weer door naar de 2e plek. Dit gevecht ging zo een aantal ronden door, totdat de anderen zich op de infield moe hadden gestreden om de lichte G50 bij te blijven. Zo had Peter net genoeg voorsprong bij het opgaan van de ovaal op de 2e plek tot de lijn vast de houden. Een prachtige afsluiter voor een ongelovelijke week.

ÒWe komen al zoÕn 10 jaar naar de Bikeweek en om dan, na zoveel jaren kijken, zelf zulke mooie resultaten neer te zetten en ook nog te winnen. Ongelovelijk!Ó

De rest van de week genieten we hier nog even van het mooie weer en de andere races, voordat sr weer naar Nederland en jr weer naar New York vliegen. De G50 blijft hier in de VS en gaan er waarschijnlijk nog 1 of 2 races aangedaan worden. Een verrassings-optreden in Nederland staat overigens ook op de planning. Wanneer en welke klasse(n) moet nog even uitgezocht worden.