KNMV-cup boven 600cc Op vrijdag, de dag voor de eerste wedstrijd, kon ik nog 5 testsessies afwerken om zo de motor goed aan het sturen te krijgen op wederom een nieuw cicuit. Een paar snelle knikken zijn vervangen voor een paar langzamere knijpers. De vering die in Frankrijk zo succesvol bleek had in Assen niet het gewenste effect.
Foto: Kees Siroo
Het vreten van de achterband hebben we met een zwaardere veer proberen te verhelpen en na het monteren van een nieuwe band in de derde sessie bleek dat dit probleem bijna verholpen was. Samen met WP-service (Wim de Bree) van Andre Stamsnijder hebben we de motor redelijk goed aan het sturen gekregen en sloten de dag af met een tijd van 1,30.2 min en daar was ik wel tevreden mee.
Zaterdagmorgen begon de eerste kwalificatie om 9.45u en de zon scheen al een beetje aan de horizon. Dit was wel nodig want de temperatuur was ‘s morgens rond het vriespunt. De training werd wederom begonnen met nieuwe banden en na een paar warm-up laps zat ik lekker in mijn ritme, ondanks het feit dat ik slecht tegen de kou kan. De laatste ronden ging daarom ook niet zo lekker meer en besloot ik om binnen te komen. De training sloot ik af op een tweede plaats met 0,028 sec. achter Marco van Grootheest. Dit was natuurlijk SUPER maar er kon nog wat verbeterd worden. In overleg met Wim de Bree hebben we nog een paar kleine aanpassingen gedaan aan de voorvork om zo in de tweede kwalificatie toch nog enkele tienden te winnen.
Na enkele ronden in de tweede kwalificatie kwam ik de pits binnen om de verandering weer terug te draaien. Opnieuw aanzetten voor een goede tijd en die kwam er ook. Op het laatst draaide ik mijn snelste rondje, en wel een 1,29.717 min, die mij op de POLE bracht. Dit hadden we nooit gedacht, alles liep perfect. Nu alleen nog de start van de wedstrijd, want ik had nog nooit gestart met deze FIREBLADE.
De wedstrijd begon met een beroerde start, de koppeling was slecht te doseren en hij schoot naar de hemel, weer opnieuw laten oppakken en ik dook als 6e de eerste bocht in. Ik was zwaar in gevecht om plek 3 met drie man, lag na 1 ronde op een 5e plaats en de ronde erna 4e. In de derde ronde ging het even mis en moest na een remfout voor de nieuwe bocht even door de letterlijk ‘zwarte drek’.
Terug de baan op kreeg ik weer snel aansluiting met de nummers 3 en 4 waarna ik me ook maar eens ging bemoeien met het gevecht om plek 3. Jean Paul Heindijk, de kampioen van 2004, was moeilijk te pakken want hij remt verschrikkelijk laat. Toch ging het soms over en weer op het scherpst van de snede. Vervolgens maakten de koplopers ook een foutje door ook de weg van de ‘zwarte drek’ te nemen waardoor de kopgroep weer uit drie man bestond. Rene Schokker kon hierdoor geen aansluiting meer krijgen en de kopgroep werd regelmatig op de kop gezet. Na een aanval van mij op koppositie bij Marco van Grootheest (buitenom in Mandeveen, hij probeerde terug te slaan in Duikersloot, ik hield vervolgens de deur dicht) probeerde ik me even te concentreren voor een paar strakke ronden, ondanks dat mijn achterband een beetje begon te glijden. Een lage 1,29…. en twee 1,28.. er’s bezorgden mij een voorsprong van twee seconden en zo reed ik naar mijn eerste overwinning in de nieuwe klasse. Wat een schitterende wedstrijd!!
Na dit verrassende weekend welke helemaal perfect gelopen is, kijk ik met veel plezier uit naar mijn eerste optreden in het ONK DUTCH SUPERBIKE op zondag 17 april te Assen. Hopenlijk kan ik de trend een beetje doortrekken en daar nog veel bijleren van de grote jongens die daar regeren.