Vrijdag afgezakt naar Spa voor de laatste wedstrijd Belgisch Kampioenschap en Open Nederlands Kampioenschap. David rijd zowel mee in de 250 als de superstock. Dat heeft tot gevolg dat zowel de trainingen als de wedstrijden net na elkaar volgen. Vrijdag alles nog in gereedheid gebracht, de tenten opgezet en de motorfietsen werden mooi op hun plaats in de tent geplaatst.
De eerste training 250 cc was op zaterdag 10.35 tot 11.00. De laatste aanpassingen werden net voor de training gemaakt. Met de superstock werd de eerste training afgewerkt met een tijd van 3.03.186. Daarna moest hij de baan op met de Honda Rs250r van 1997!!! Hier werd evenals met de regenbanden gestart. De motor werd opgewarmt en de radiator werd deels afgeschermt met plakband. Na een rondje te hebben gereden, kwam David binnen de motor werd te koud, meer plakband werd op de radiator bevestigt. Een rondje werd nog rustig gerden om daarna er stevig tegenaan te gaan tegen al die Nederlandse recentere en sommige ex GP machines. Na n doorkomst begong David aan het zetten van een tijd, Tot ieders verbazig zette hij direct een best tijd neer van 3.06.762 en dat in zen eerste volledig rondje. Echter de volgende ronde kwam David niet meer door. Hij bleek een schuiver gemaakt te hebben net na Les Combes, het voorwiel was weggeleden. De schade aan de motorfiets was te groot om nog door te rijden. De eerste training was afgelopen. Na eens naar de uitslag van de training gekeken te hebben bleek dat enkel Lakerveld sneller was gegaan naar het einde van de trainingsessie toe. Dit gaf David opnieuw de moet om er straks voluit tegenaan te gaan. De motorfiets werd deskundig gemaakt, de clipon was gebroken, de uitlaat geblust en pootje afgebroken. Er werden nog enkele veranderingen aangebracht aan de tandwielverhoudingen.
De tweede trainingssessie verliep evenals in de regen, maar zonder noemeswaardige gebeurtennissen hij lag de gehele sessie in duel met Smees,waar hij beetje per beetje van wegliep. De uitslag na de training toonde aan de Smees echter in het begin van de sessie een fractie van een secon,de sneller was geweest. Evenals Litjens op de GP aprilia. De veranderigen bleken toch niet zo ideaal uit te vallen en er werd wat op safe gereden om valpartijen te vermijden
De startgrid bestond uit Lakerveld 3.00,593, Litjens 3.04,500, Smees 3.06,720 en Drieghe 3.06,762. In de superstock stond hij 5 de met een tijd van 3.03,186
Op zondagstart de 250 opnieuw na de superstock. Een vermoeiende wedstrijddag in het verschiet. In de superstock starte hij op regenbanden. Hetgeen achteraf de beste keuze was. Een hardere regenband was nog beter geweest maar niet voorhanden. De wedstrijd beeindigde hij op een 5 plaats. Ik wachte David op aan de pits om zijn bandenkeuze voor de 250 te vragen. Hij verraste me dor te zeggen dat hij achteraan een full slick wou!!! En dat terwijl de baan er nog lichtjes nat bij lag. Zijn keuze blijft. De slick gaat er op en hij vertrekt richting startgrid. Ik heb men twijfels over de slick. maar na de verkenningsronde wou hij toch nog steeds op de slick rijd. Zijn beslissing in bepalend. Iedereen die echter op slicks starte, waaronder Litjens verwisselde deze voor regenbanden. Na een opwarmronde schudde hij echter met zijn hoof , slechte keuze denkt hij, de omstaanders denken dat ook evenals mezelf. Het begon weer te lichtje te druppelen. De start: Hij ging als derde de Raidillon op. We denken dat komt nooit goed met die slick. De eersten komen opnieuw voorbij start/finisch en wat zien we David rijd in derde positie. Met een klein gaatje op de vierde man. Iedereen zegt van waaw, verbaassing alom zowel bij ons als bij omstaanders. We hebben terug hoop op een goede klassering, de regen is inmiddels opnieuw gestopt. Op naar de tweede ronde David komt echter niet meer door. We denken het ergste; een valpartijd vanwege het natte wegdek. En plots passeerd hij weer aan start/finisch welliswaar op de 17 de plaats.
De volgende ronden stijgt hij weer wat plaatsen tot de 10de plaats in de 6 de ronde. Om dan uiteindelijk niet meer door te komen. Hij was gestopt. De goede klassering tussen de dure en recentere motorfiesten konden we nu wel vergeten.
Wat bleek nu achteraf. De motor begon in de tweede ronde te overhitten en hij dan maar even binnen gekomen achter het circuit om alle plakand te verwijderen van de radiator. Daarna bleef echter de temperatuur opnieuw opklimmen. 75 graden en meer. De motorfiets liep vast. Een scheurtje in de radiator, waarschijnlijk door te valpartij en verder gescheud in de tweede training. En dat terwijl hij mee kon met de top van het Onk. Het is zelf zo dat in de 4 de ronde, hij een tijd neerzet die de meer dan 3 seconden sneller is dan de top vooraan!!!!!. En dat terwijl hij ergens rond de 15 de plek anderen aan het inhalen was. Uiteindelijk bleek zijn tijd slechts 4 tienden van een seconde trager te zijn dan die van Gevers die deze tijd zette in de laaste ronden. Een goede klassering had er zeker ingezeten, een zeer goede klassering. En dat op een full slick achter en met een vastlopende motorfiets van 7 jaar oud, een narmige bandiet, noemen ze die in Nederland.
Spijtig dat wel, de teleurstelling is groot. Hopelijk komen we zulk jaar geen pech meer tegen. We gaan ons proberen meer te laten zien in het Onk als het sponsorbudget het toelaat en daar enkele topprestatie neerzetten waar de sponsors trots kunnen op zijn.
Bravo David, nooit gedacht dat je tot zo een prestatie, rondetijd, in staat bent op men oude brommer met slicks. Bewondering alom