Een ONK onwaardig, zo kan dit raceweekend zondermeer worden omschreven. De organisatie van de Pinksterraces op industrieterrein Vorstengrafdonk in Oss was helaas beneden alle peil. Jammer voor alle vrijwilligers en baancommissarissen, die van goede wil waren, maar de MC Grand Prix was niet in staat om een evenement als een ONK goed neer te zetten.
Spartaanse omstandigheden op het rennerskwartier; geen water, een paar Dixies als enige sanitaire voorziening, stroom die om de 5 minuten uitvalt, etc. Maar veel belangrijker, ondanks alle beloften, was de veiligheid op het circuit absoluut niet voldoende gewaarborgd. En dat is toch een eerste voorwaarde om te kunnen racen. Uiteindelijk zou dit raceweekend uitdraaien op een weekend met alleen maar verliezers.
1e Pinksterdag: Trainingen
Na diverse aanpassingen aan het circuit, werd na ruim 2 uur vertraging een begin gemaakt met de trainingen. Om 14.30 uur kon Rik dan eindelijk de R6 de sporen gaan geven. Op de deels natte baan keken de meeste coureurs eerst de kat uit de boom. Rik vond snel zÕn draai en zette een mooie 7e tijd op de klok. Dit was wel een beetje een vertekend beeld, omdat een aantal jongens op de opdrogende baan op regenbanden stonden en sommigen het al na een paar rondjes voor gezien hielden. Na deze eerste kwalificatie ontstond er opnieuw veel discussie met de wedstrijdleiding over de veiligheid. Er waren coureurs die eigenlijk helemaal niet meer wilden rijden. Na veel gehakketak werd besloten om het circuit op een aantal punten aan te passen, waaronder een ruimere chicane en het verwijderen van diverse obstakels, zoals lantaarnpalen. Vanwege de veranderingen werd de tweede kwalificatie omgezet in een vrije training. In deze training werd door Rik getest met de instelling van de injectie. Voor de tweede kwalificatie mochten we eerst nog een nachtje slapen, omdat hiervoor de warm-up op de wedstrijddag werd gebruikt.
2e Pinksterdag: ÒRacedag ?Ó
Õs Morgens eerst dus nog de tijdtraining van een klein half uurtje. Rik ging lekker rond en wilde na een bezoekje in de pitsstraat nog even flink aanzetten voor een snel rondje. Dit plannetje ging echter niet door; vanwege valpartijen werd de rode vlag gezwaaid. Hierdoor bleef Rik steken op een 14e tijd. Toch mocht hij starten vanaf een 12e plek, omdat Ren Winkel en Stuart Voskamp door blessureÕs niet konden starten.
Het zou echter nog lang duren voor Rik zijn racepak weer aan kon trekken. Door de kwalificaties in plaats van warm-up werd later gestart met het wedstrijdprogramma. Daarnaast zorgden een aantal valpartijen voor extra oponthoud, mede door het lange wachten op terugkeer van de ambulance. Nog meer uitloop werd veroorzaakt door het afrijden van de baan van de ene klasse en het oprijden van de baan van de volgende klasse. Door het ontbreken van n centraal rennerskwartier en n centrale in- en uitgang, ging er veel kostbare tijd verloren.
Alleen maar verliezers
Niet om 14.00 uur maar zo rond 16.15 uur (!!) konden de heren Supersport-coureurs eindelijk de motoren starten voor hun eerste manche. Na 2 opwarmrondjes ging het direct na de start mis in de eerste chicane. Bas Winkel ging onderuit en zijn motor liet een enorme plas olie achter op de ideale lijn. Kan gebeuren, schoonmaken en weer verder, denk je dan. Zo niet in Oss; het lukte niet om de baan schoon te krijgen. De oplossing was het plaatsen van banden op de olievlek, waardoor de chicane veranderde in een smalle doorgang. Een aantal coureurs zag dit helemaal niet zitten en ook Rik was de lol goed over om hier nog te rijden. Na twee proefrondjes waren de meningen onder de coureurs verdeeld, wilde de medische dienst ook geen verantwoordelijkheid meer dragen en moest de wedstrijdleiding uiteindelijk beslissen. Het was inmiddels ruim na 17.00 uur en het publiek vertrok al in grote getale naar huis. Rond 17.45 uur viel eindelijk de definitieve beslissing om het gehele evenement verder af te lasten, omdat de veiligheid niet gewaarborgd kon worden. Een beslissing waar wij als team volledig mee instemden. En met een volledig uit de hand gelopen tijdschema had verder gaan ook geen zin meer. Grote dupe, niet alleen de rijders, maar zeker het publiek. Met alle respect voor de rijders in de reeds verreden races (Classics, SAM en Supermono), maar de races waar het publiek voor kwam, hebben ze niet gezien. Wel 20 euro (!!) betalen, in afwijking van de in het programmablaadje vermelde (en doorgehaalde) 15 euro, maar geen Supersport 600, Superbikes, 125 cc, 250 cc en Zijspannen. Is het dan gek, dat mensen hun geld terug willen.
Een weekend met alleen maar verliezers. Absoluut slecht voor de motorsport. Hebben we in Nederland dankzij RTL5 eindelijk media-aandacht voor de motorsport, gebeurt er zo iets. Hier moeten de verantwoordelijke mensen van KNMV, wegracecommissie en de ÒorganisatieÓ(?), maar eens flink over gaan nadenken. Want bij teams en publiek is voor een (eventuele) volgende ONK in Oss alle krediet en vertrouwen wel verspeeld.
Het START-team gaat komend weekend (21 en 22 mei) in ieder geval met veel plezier naar Hengelo toe. Want dat het organiseren van races op een stratencircuit wel prima kan, bewijst de HAMOVE keer op keer. En als het Hollandse klimaat een beetje meewerkt, zijn wij er van overtuigd dat we daar weer een prachtig raceweekend tegemoet kunnen zien.
Tegemoetkoming
Voor sponsoren en leden van de START-Racefanclub die ons in Oss hebben bezocht, stellen wij als tegemoetkoming voor dit Brabantse debacle gratis relatiekaarten beschikbaar. Zij krijgen de kaarten toegestuurd. Ben je overdag niet op het rennerskwartier bij de vrachtwagen geweest en hebben wij jou dus gemist. Meld je dan even, dan krijg je ook een relatiekaart van ons voor n van de volgende ONK-races.
Groeten Gea Luttels
START Racing