DSB: Ontevreden Smrz (19e) vestigd hoop op ‘warm up’

78

Het tijdsverschil met Melbourne en omgeving, waar het circuit van Phillip Island gelegen is, bedraagt 8 uur. Maar het race-schema is iets anders dan tijdens de normale Europese GPÕs. De 125cc race start om 03.30 uur Nederlandse tijd, de 250cc race om 04.45 uur en degene die de MotoGP-coureurs LIVE willen zien moeten om 06.30 uur afstemmen op Eurosport (die traditiegetrouw ieder GP-weekeinde alle races live uitzendt). De NOS brengt zondagmiddag (16 okt.) samenvattingen van alle races.

Ondanks het feit dat Akuna-Molenaar coureur Jakub Smrz zijn Honda 0,7 seconden sneller rond liet gaan, was de Tsjech niet tevreden met zijn resultaat. ÒVanmorgen in de vrije training bleef ik steken op mijn tijd van gisteren. Vanmiddag kwam ik wel wat verder, maar er had in totaal anderhalve seconde afgemoeten om dichter bij de top 10 te kunnen staan. Mijn 19e plaats nu is mijn minst goede van de afgelopen 5 GPÕs. Vrijdag liep het al niet op rolletjes en ook vandaag bleef het moeilijk om de juiste afstelling te vonden. De Dunlop banden voldoen zo rond de 20 graden perfect, maar bij het uitkomen van de vele snelle bochten doet mijn machine nog niet wat ik wil. We hebben de voorvork iets veranderd, dat voelde beter, maar daarmee werd de achterkant weer wat ÔonrustigerÕ. Daardoor kon ik niet goed mijn lijn houden, wat weer tijd kostte. De ene verbetering leverde weer een ander probleem op. Dus moeten we moren de warm up training volop benutten om er mŽŽr uit te kunnen halen voor een goede set-up voor de race. Vorig jaar stond ik hier 14e getraind en draaide ik 0,3 seconde sneller. Op alle andere GPÕs zijn we altijd sneller geweest dan vorig seizoen, dus er moet hier mŽŽr uit te halen zijnÓ, aldus Smrz, die hier in 2004 met 3 WK-punten naar huis ging met een 13e plaats aan de finish.







De 15-jarige in Phillip Island debuterende Duitser Sascha Hommel verbeterde zijn rondetijd in de 2e vrije training al 2,2 seconden, en lag daarmee op koers. ÒMaar vanmiddag kwam ik niet meer onder die tijd door. We hebben in de 2e tijdtraining eerste een type 120 achtervelg en band gebruikt met een breder loopvlak en langere omloop. Dat voelde wel goed aan maar was niet sneller. In de pitbox hebben we weer teruggewisseld naar de 115 Dunlop band. Dat voelde beter, maar ondanks het gevoel dat ik had alsof ik absoluut sneller rond was gegaan, gaven de chronometers anders aan. De vering en de banden bleken in orde en hoeven voor de race niet te worden aangepast. Aan de baan ben ik redelijk gewend, alleen moet ik in twee bochten nog echt op zoek naar de ideale lijn, want daar verlies ik nog watÓ, aldus Hommel. De pech die hem twee weken geleden in Qatar achtervolgde, toen hij vlak voor de start met een onwillige ontsteking te maken kreeg, is niet achterhaald, maar wel verholpen. ÒWe hebben alles elektronica vervangen en alles gecontroleerd. Maar een fout in de bedrading of ontsteking hebben we niet kunnen achterhalen. Maar met ÔversÕ materiaal aan boord moeten we van dit probleem verstoken blijvenÓ, vult chef monteur Hans Spaan aan.