DSB: ONK wegraces Hengelo, dit jaar nog leuker

125

Vlak voor het drukke raceweekend met de Superbikes in Kyalami en de MotoGP in Frankrijk vond afgelopen donderdag de jaarlijkse Hamove persconferentie plaats.

Naast de gebruikelijke interviews met de actieve Hamove leden door presentator Diederick de Vries en het nieuws dat Bob Withag nog niet voldoende hersteld is van zijn in Francorchamps opgelopen blessure en dus niet aan de start zal verschijnen op het Varsselring circuit kwamen er vanzelfsprekend nog meer wetenswaardigheden naar buiten.







Een overzicht:

Vol programma op de Varsselring
Geen twee, maar drie dagen racen op de Varsselring! Dat schotelt de Hengelse HAMOVE de wegraceliefhebbers dit jaar voor. Door het wegvallen van de races in Eemshaven kwam het weekend van Hemelvaart vrij en de HAMOVE heeft direct dat weekend geclaimd om net als voorheen in Eemshaven de donderdag ook in het racegebeuren te betrekken. Door de races uit te breiden naar drie dagen wordt het nog gezelliger dan voorheen. Want gezelligheid en topsport gaan in Hengelo altijd goed samen. Is het op sommige circuits nog wel eens een enigszins kille bedoening, dat is het op de Varsselring nooit. Sterke punten zijn de overzichtelijkheid van het circuit, het open rennerskwartier, de twee omroepers (zodat het publiek superactueel op de hoogte wordt gehouden van de ontwikkelingen op de baan), de in vergelijking met andere motorevenementen gunstige entreeprijzen (op donderdag hoeft er zelfs niets te worden betaald!) en het zeer goed gevulde raceprogramma op zowel donderdag als zondag.

De hoofdmoot blijven de races op zondag die in vier klassen meetellen voor het Open Nederlands Kampioenschap en daarnaast voor de 3-Landen Cup, de International Classic Grand Prix en ook nog het Belgisch kampioenschap. Op donderdag 21 mei krijgen de rijders van de KNMV Cup de gelegenheid op de Varsselring te rijden. Tevens bestaat er dan de mogelijkheid voor ‘gewone’ motorrijders om onder begeleiding van ervaren coureurs hun stuurkunsten op een circuit te verbeteren. Ook is in het toch wel volle programma op donderdag nog de mogelijkheid geschapen voor de ONK-coureurs om drie vrije trainingen te rijden.

KNMV Cup
De KNMV Cup bestaat uit meerdere klassen. Deelnemers zijn coureurs die (nog) niet goed genoeg zijn om in het ONK te starten of die niet de ambitie hebben om het racen op het hoge (semi-)professionele niveau van het ONK te bedrijven. Als een groot voordeel wordt het door velen gezien dat deze wedstrijden zich altijd op één dag afspelen: ‘s morgens trainen en ‘s middags racen. Investeren in een camper of caravan is daarom niet noodzakelijk.

In de KNMV Cup is startgelegenheid voor vier klassen: de Supercup 600, de Supercup 1000, de Suzuki SV Cup en de JuniorCup 125cc. De klassen 600cc en 1000cc komen overeen met de klassen Supersport en Dutch Superbikes in het ONK. De belangstelling van de rijders voor deze klassen is erg groot. Vaak is het noodzakelijk dat er in meerdere groepen wordt gereden om zo iedereen de gelegenheid te geven een wedstrijd te rijden.

In de Suzuki SV Cup wordt gereden met de Suzuki SV650, een tweecilinder met een cilinderinhoud van 650cc. Dit is een betaalbare wegmotor, die geringe aanpassingen ondergaat om ermee te kunnen racen. Zo wordt al het glas van de verlichting en richtingaanwijzers verwijderd en ook moeten de spiegels eraf worden gehaald. Motorisch moet het blok standaard blijven. Dit betekent dat de motoren allemaal gelijk aan elkaar zijn en dat dus de beste stuurman de wedstrijd gaat winnen.

De JuniorCup 125cc is een heel interessante klasse, met name over enkele jaren. Dat klinkt vreemder dan het is. Dit is namelijk een klasse voor rijders vanaf twaalf jaar. Deze klasse is de ideale opleidingsklasse voor de allerjongsten. De namen van de rijders zeggen nu nog niets, maar over een paar jaar kent wellicht iedereen ze als ze zijn doorgestroomd naar de zwaardere klassen.

Elk van deze klassen krijgt op Hemelvaartsdag twee trainingen van twintig minuten en rijdt een wedstrijd van een half uur.

Voor de deelnemers in het ONK in de klassen 125cc, Supersport en Superbike bestaat voorafgaand aan de officiële trainingen van zaterdag drie keer de mogelijkheid een vrije training van 25 minuten te rijden.

Ook de motorrijders die zich hebben opgegeven voor het circuitrijden gaan drie keer de baan in voor sessies van 25 minuten elk.

Circuitrijden op donderdag
Circuitrijden op een gewone wegmotor neemt nog steeds in populariteit toe. Geen wonder, want op de openbare weg kan nergens nog eens lekker het gas worden opengetrokken. Los van het feit dat het in het drukke verkeer niet verantwoord is om echt hard te rijden, is daarnaast het risico op een acceptgiro uit Leeuwarden ook erg groot. En meer dan 50 km/h te hard betekent al inleveren van het rijbewijs. Je hoeft met de huidige wegmotoren nog lang niet volgas te rijden om toch veel te hard te gaan. Daarom gaan veel motorrijders één of meerdere keren per jaar een circuit op. Dat is een uiterst serieuze aangelegenheid, waarbij de veiligheid goed in de gaten wordt gehouden. Het is niet zo dat iemand zomaar de baan in kan. Er wordt gereden in kleine groepjes, die vooraf worden gegaan door een uiterst ervaren marshal en ook aan het eind van het groepje rijdt een marshal. Dat zijn in Hengelo allemaal mensen die de weg op de Varsselring bijzonder goed kennen, want ze zijn er allemaal als coureur actief geweest (of nu nog actief): Wilco Zeelenberg, Henk van der Mark, Patrick van den Goorbergh, Torleif Hartelman, Raymond Schouten, Ron van Steenbergen en Wim Kroegman. Mile Pajic verleent assistentie. Yamaha heeft motoren beschikbaar gesteld voor elk van hen. De aan Suzuki verbonden Barry Veneman kiest uiteraard voor een Suzuki. Het gaat er niet om zo hard mogelijk te rijden, de bedoeling is zo vloeiend mogelijk over de Varsselring te gaan. De (ex-) coureurs zullen de belangstellenden de ideale lijnen wijzen. Er kunnen maximaal 35 motorrijders meedoen. De inschrijving loopt al erg goed, zodat de HAMOVE er vast op rekent dat het maximale aantal rijders zonder problemen wordt gehaald.

Zaterdag en zondag
Zaterdag 23 mei staat in het teken van de trainingen voor de races van zondag 24 mei. Elk van de klassen krijgt drie trainingen. De eerste is een vrije training, de tweede en derde zijn tijdtrainingen van elk een half uur. De daarin gereden tijden bepalen de startopstelling voor de races van zondag. In de ochtenduren zijn er dan de warm-up-trainingen, waarin de rijders nog even de gelegenheid krijgen om te zien of hun motoren goed lopen, gevolgd door eventueel races voor de B-groepen en de hoofdraces.

Videowall
In de voorgaande twee jaren was er een videowall aanwezig tijdens de races. Dat is goed bevallen, maar de HAMOVE zou de HAMOVE niet zijn als ze hadden bedacht dat het niet nog beter kan. Dit jaar worden er camera’s ingezet die speciaal opnames maken voor de videowall. Dit zullen niet de camera’s van de circuitbeveiliging zijn, omdat de beeldkwaliteit hiervan tegenviel. De videowall zal tegenover de VIP-tent en de Hoofdtribune worden gesitueerd. Iedereen op de Hoofdtribune en in de VIP-tent wordt dus niet alleen door de omroepers op de hoogte gehouden van de gebeurtenissen op het hele circuit, maar ook middels bewegende beelden op de videowall.

Meer dan motorraces alleen
Ook naast de baan is van alles te beleven. Zo worden de kleintjes dit jaar ook niet vergeten, want er zijn op zondag gratis activiteiten, zoals een mini-crossbaan, een springkussen en een draaimolen. Uiteraard zijn hier ervaren begeleiders bij aanwezig.

Meerijden in een zijspan
Twee bezoekers van de races op zondag zullen een dag beleven om nooit te vergeten. Zij mogen namelijk een rondje als zijspanpassagier meerijden met Jan Bevers en Colin Nicholson, de huidige Nederlands kampioen en diens voorganger als titelhouder. Dus niet de minsten!

Wie zijn die uitverkorenen? Dat zijn winnaars van een prijsvraag die van donderdag 14 mei tot woensdag 20 mei op de website van de HAMOVE staat. Ga dus in die periode naar www.hamove.nl en doe mee. De winnaars krijgen op vrijdag 22 mei bericht.

Twee commentatoren
Al jaren werkt de HAMOVE met twee commentatoren. Sinds vier jaar staan beide commentatoren op verschillende punten langs het circuit. Eén bij start/finish en één achter op het circuit bij de Parallelweg. Dat is tot nu toe zeer goed bevallen, want op deze punten kunnen beide commentatoren bijna het hele circuit overzien, waardoor geen enkele inhaalactie voor hen ongezien blijft. Het publiek is hierdoor goed op de hoogte van datgene wat zich buiten hun gezichtsveld afspeelt. Gezien de enthousiaste reacties van zowel toeschouwers als de deelnemers en gaan we hier ook dit jaar mee door.

Wel is de samenstelling van het commentatorenduo anders dan in voorgaande jaren. Bij start/finish is ook dit jaar het vertrouwde gezicht van Diederick de Vries te zien en te horen. Als tweede speaker zal Martin van Ellinckhuijzen zijn opwachting maken. Diederick de Vries behoeft geen verdere introductie, maar Martin van Ellinckhuijzen is nieuw in dit vak. Hij heeft vorig jaar de commentatorencompetitie op de MOTORbeurs in Utrecht gewonnen. Ook is hij al een keer co-commentator geweest bij Eurosport. Dus helemaal zonder ervaring is hij niet.

Rennerskwartier
Net als in voorgaande jaren staan ook dit jaar de renners per klasse gegroepeerd bij elkaar in het rennerskwartier. Dat maakt het erg overzichtelijk en voor de renners ook leuk, want de directe collega’s (pas op de baan zijn het concurrenten) zijn hun buren in het rennerskwartier. Met behulp van de plattegrond in het gratis programmaboekje (!) en de borden in het rennerskwartier kan een coureur uit een bepaalde klasse snel worden gevonden. De toegang tot het rennerskwartier is net als andere jaren gratis. Zoals altijd ligt het rennerskwartier achter de Hoofdtribune.

Vorig jaar voor de races zijn de paden in het rennerkwartier en het parc-fermé verhard. Na de races van vorig jaar is een begin gemaakt met het verharden van het gedeelte voor de molen en het gedeelte rond de douche en de toiletten. Het zal dus niet meer voorkomen dat de net schoon gedouchte voeten weer vies worden in het zand/gras.

Races Hengelo ideaal voor sponsorbijeenkomst
Al jaren geven rijders, bezoekers en journalisten aan de races in Hengelo de gezelligste van de ONK-kalender te vinden. Dat uit zich ook in het aantal toeschouwers dat jaarlijks de weg weet te vinden naar de Varsselring. Nu we de accommodatie hebben aangepast, krijgen wij meer vragen over de mogelijkheid van het houden van sponsordagen tijdens de races in Hengelo. Zowel de gezelligheid, het feit dat de races druk bezocht worden als de verbeterde accommodatie maken de races in Hengelo ideaal om een sponsordag te organiseren. HAMOVE staat hier positief tegenover en wil graag meedenken over de wijze waarop hier vorm aan gegeven kan worden. Interesse? Informeer naar de mogelijkheden: [email protected]!

HAMOVE Party
Op zaterdagavond wordt in de tent op het rennerskwartier weer de befaamde HAMOVE Party georganiseerd. De band ‘Kabaal’ zal voor de muzikale omlijsting zorgen. Maar dat is nog niet alles. Er komen namelijk ook twee special guests.

Kabaal bestaat al velen jaren. Het repertoire bestaat uit populaire feest- en rocknummers vanaf de jaren ’60 tot en met heden. Zij spelen nummers van The Beatles tot Robbie Williams, van Rowwen Hèze tot U2 en bijna alles wat daar tussenin zit. Stevige gitaarpartijen worden afgewisseld met gevoelige accordeonklanken. Onder het bekende Achterhoekse credo "volle tenten en lege vaten" is er voor alle boeren, burgers en buitenlui wat wils.

De special guests zijn Paul Kemper (ex-Normaal) en Gorro (ex-Jovink and the Voederbietels). Zij komen de band versterken en zullen deze avond als gastmuzikanten met de band optreden.

Aanvang van het feest is 20.00 uur.

Tijdschema
Het worden lange dagen op de Varsselring. Naast het feit dat HAMOVE de rijders veel rijgelegenheid wil bieden, zijn er ook nog eens veel inschrijvers voor de Supersport, maar liefst 58! Dat houdt in de Supersport in twee groepen traint en er ook een A en B wedstrijd wordt verreden. De B race wordt gelijk na de warm-up op zondag verreden. De A wedstrijd is later op de dag.

Entreeprijzen:

Donderdag 21 mei: KNMV Cupraces/vrije training ONK
gratis

Zaterdag 23 mei: Training en kwalificaties
12 jaar en ouder € 8,00 en tot 12 jaar gratis

Zondag 24 mei: Races
16 jaar en ouder € 17,00 (inclusief gratis programmaboekje!)kinderen 12 tot 16 jaar € 8
kinderen onder 12 jaar onder begeleiding gratis
toeslag tribune € 5

Meer info: www.hamove.nl