De Supersport 600-klasse gaat in het ONK vanaf het seizoen 2008 rijden onder een reglement dat is gebaseerd op dat van het Duitse IDM. Dit technisch reglement laat slechts in beperkte mate tuning toe. Daardoor zal deze wijziging de klasse beter betaalbaar en daardoor toegankelijker maken.
Het besluit voor een nieuwe reglement is ondermeer ingegeven door de ervaringen met de Dutch Superbikes-klasse. Deze heeft sinds een jaar een vergelijkbaar reglement en is uitgegroeid tot de meest aansprekende categorie van het ONK, met het grootste aantal deelnemers. De Wegrace Commissie verwacht dat de nieuwe Supersport 600 met deze reglementswijziging een zelfde impuls gaat krijgen. Dat is nodig want na een periode van bloei is de klasse in een neergaande spiraal terechtgekomen. De reglementswijziging heeft ook consequenties voor de Superstock 600-klasse. Deze zal opgaan in de nieuwe Supersport 600-klasse.
Afgelopen zomer heeft de KNMV Wegrace Commissie de voorstellen ontwikkeld en begin september heeft het KNMV-bestuur dit als besluit bekrachtigd. Vooraf is overleg gevoerd met de klassenvertegenwoordigers en organisatoren. Verder is kritisch gekeken naar de ervaringen bij het IDM, die inmiddels hun eerste seizoen met dit reglement achter de rug hebben.
Minder goed nieuws is er voor de 250cc-klasse. Binnen de Grand Prix staat deze categorie op de nominatie te verdwijnen. In de diverse nationale (open) Europese competities bestaat de klasse al niet meer en ook op EK niveau bestaan plannen om de kwartliters te laten afvloeien. Dit heeft ook zijn doorwerking in het ONK. In 2008 zal de 250cc klasse nog op het ONK-programma staan, vanaf 2009 niet meer.