DSB: Onfortuinlijke race voor Smrz; ontstekingspech voor Sascha Hommel

117

Grand Prix nummer 13 van wegrace-seizoen 2005 bracht het Molenaar Racing team geen geluk. Het ongeluksgetal zette en fikse stempel op de GP van Qatar, waar Jakub Smrz zich in de 250cc race een keer verremde, door de grindbak moest en in zijn inhaalrace nogmaals naast de baan kwam. Invaller Sascha Hommel zette in de warm-up training wederom een keurige tijd van 2.14 op de klokken, maar werd tijdens de race geveld door een kapotte ontsteking, waardoor het Nederlandse team puntloos uit de drie overzeese GPÕs weer voor een weekje naar eigen land mag terugkeren, voordat over 8 dagen de reis voor de GP van Australi‘ (16 okt.) weer wordt aangegaan.

Jakub Smrz draaide ook tijdens de warm-up training goede tijden. De test met de iets minder bandenspanning leek goed uit te pakken. In de race kwam ÒKubaÓ niet helemaal goed uit de startblokken, maar hij nestelde zich direct in een groep van zes rijders die om de 13e plaats vochten. ÒToen maakte ik in de 3e ronde een remfout. Ik schoot rechtdoor de grindbak in, kwam er zonder te vallen aan de andere zijde uit, reed om die uitloopzone heen, maar kwam wel als allerlaatste de baan op. Die fout kostte me zoÕn halve minuut. Ik kon de race prima hervatten en draaiode goede tijden, waarmee ik langzaamaan weer rijders voor me in het vizier kreeg. Met nog 5 van de 20 ronden te rijden was ik weer in de top 20 aangeland, maar WK-punten zaten er niet meer in. In mijn ijver om toch verder naar voren op te klimmen was ik kort voor de finish iets te ijverig. Mijn voorwiel schoof onder me weg en ik maakte een kleine schuiver, die door een geplette uitlaatdemper en afgebroken voetsteun een einde van deze race betekende. Zoals gezegd, punten zaten er al niet meer in, maar toch baal ik. Over twee weken in Phillip Island (16 okt.) en een week later in Istanboel (23 okt.) zal ik me revancheren, want ik wil nog wel een paar plaatsen opklimmen in de WK-standÓ, aldus Smrz.




De race voor de 15-jarige Duitser Sascha Hommel was van wel hele korte duur. Tijdens de warm-up en ook in de twee verkenningsrondes voldeed de Honda perfect, maar bij het oprijden van de startgrid begon de motor over te slaan en draaide hij zijn toeren niet meer. Daardoor kwam de invaller ook slecht van zijn startplaats weg en moest hij al na twee ronden de pits opzoeken. Daar bekeek het team nog of er iets aan gedaan kon worden, maar de ontstekings- of bobine problemen konden niet zomaar ŽŽn-twee-drie verholpen worden. Dus voor Sascha was het wel heel snel over en uit bij zijn debuut op de Honda van het Molenaar Team waarin hij zeker potentie ziet wat zijn prestaties betreft.

De 125cc race kende overigens een wel hele vreemde finish. Beide KTM collegaÕs Mika Kallio en Gabor Talmacsi reden de hele race aan de leiding en iedereen dacht dat Kallio vanwege zijn 2e plaats in de WK-stand de race wel zou (mogen) winnen. Talmacsi, die zich de hele race al sterker toonde, kwam in de laatste meters echter alsnog voorbij. Na afloop verontschuldigde hij zich met de woorden: ÒIk zag het bord nog 1 ronde hangen. Dat werd 50 meter voor onze aankomst bij start en finish weggeschoven en meteen kreeg ik de finishvlag. Ik was verbaasdÓ, aldus de Hongaar die zijn Oostenrijkse teambazen en sponsors redelijk wat extra grijze haren en kopzorgen heeft bezorgd, nadat hij zijn teammaat Kallio 5 punten extra WK-leiding ontfutselde. Kallio leidt weliswaar met 2 punten voor Lˆ_thi, die 6e werd, maar dat hadden 7 WK-punten voorsprong kunnen zijn met nog 3 GPÕs voor de boeg.